שיטפוסטינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוגמה לשיטפוסט פופולרי מאתר 4chan ובו מאיצה דמות מתוך משחק המחשב Touhou בקורא "להסתלק מפורום /jp/"

שיטפוסטינגאנגלית: Shitposting, בתרגום חופשי: "פרסום חרא") הוא מונח מתרבות האינטרנט המתאר פרסום "תוקפני, אירוני או מטריל"[1] בפורום או ברשת חברתית למטרות ספאם, בלבול, בידור, ואף פיצוץ דיונים ושלהובם[2][3]. שיטפוסטים מתאפיינים בתוכן בוטה או אנטגוניסטי באיכות ירודה, וכן באלמנטים סוריאליסטים חסרי הקשר, בהומור נונסנסיקלי או שימוש באמרות כנף חזרתיות[4], כדוגמת קופי פסטה.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש המתועד הראשון במונח נובע מפוסט שפורסם בפורום Something Awful, שאופיין בתרבות דיון בוטה וכאוטית, בשנת 2007[5]. משם המונח ככל הנראה התפשט לפורומים דומים כגון 4chan. בינואר 2008, המונח התווסף לראשונה למילון הרשת Urban Dictionary ותואר בזמנו כ"פרסום פוסטים חסרי ערך לפורום אינטרנטי"[6].

אף על פי שבמקור המונח התייחס לפרסום ארעי ופתאומי בפורומים, עם התפשטות הרשתות החברתיות נוצרו עמודים ופורומים המיועדים ספציפית לשיפוסטינג בפלטפורמות כגון פייסבוק, טוויטר, טינדר, אינסטגרם, Reddit, ו-4chan. משתמשים הנוהגים לפרסם תוכן כזה בתכיפות נקראים "שיטפוסטרים".

העיתונאית ג'סיקה לינדסי, בתגובה ל-BBC, תיארה את התופעה כך:

שיטפוסטינג הוא חסר ערך. מדובר במקבילה האינטרנטית ללירות בקופסאות שימורים בשממה באמצעות אקדח קפצונים. (שיטפוסטינג) זה לחזור על מה שהאדם שלידך אמר בקול טיפשי שוב ושוב עד שהוא מוותר והולך הביתה[3].

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות הפופולרית ובתקשורת קיימת אי-הסכמה לגבי המונח ומטרותיו.

יש הרואים בשיטפוסטינג סוג של הטרלה מודרנית, ואף דרך להפצת דברי שטנה ומידע כוזב. המונח התפרסם בתקשורת האמריקאית בהקשר זה בעת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016, במהלכה הצדיקו תומכי דונלד טראמפ והימין האלטרנטיבי הכפשות כנגד הילרי קלינטון וכן אמרות גזעניות וקיצוניות ברשתות חברתיות כ"שיטפוסטינג"[2][7][8]. כתב האינדפנדנט אנדרו גריפין טען כי שיטפוסטינג הוא מעשה א-פוליטי בבסיסו, וכי מדובר ב"כלי שניתן ליישם אותו עבור מגוון מטרות ומשתמשים בו רבים: החל מהימין הקיצוני שתומך בטראמפ וכלה בקבוצות שמאל התומכות בברני סנדרס"[9].

מאידך, יש הרואים בשיטפוסטינג התפתחות של Image macro וממים דומים[5] ואף צורת אומנות חדשה ברשת. סם גרזס, כתב באתר Polygon, השווה את האלמנטים הסוריאליסטים וחסרי ההקשר של שיטפוסטים לזרם הדאדא באומנות, ומציין שמטרת התופעה היא "לבלבל את הקהל כל כך, עד שהם לא יכולים לעשות דבר מלבד לחייך או לצחוק"[4].

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אירוע הפייסבוק הקומי "מסתערים על אזור 51", שהפך ויראלי ב-2019, נוצר על ידי עמוד בשם "shitposting cause im in shambles" (אני עושה שיטפוסטינג כי אני הרוס) ותואר כשיטפוסט[10].
  • ברנטון טרנט, מבצע הטבח בכרייסטצ'רץ', תיאר עצמו כשיטפוסטר וכן פרסם את שידור מעשה הטבח בשידור חי באתר 8chan, המקבילה המתירנית של 4chan[11].
  • מלחין משחק הווידאו מיינקראפט, C418, מודה כי הוא "בהחלט אדם שהייתם קוראים לו... אממ, שיטפוסטר"[12].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיטפוסטינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Miles Klee, How spammers nearly destroyed the biggest ‘Simpsons’ meme page, The Daily Dot, ‏24 באוגוסט, 2016
  2. ^ 1 2 John Biggs, Papa, what’s a shitpost?, TechCrunch, ‏16 בספטמבר, 2016
  3. ^ 1 2 Jessica Lindsay, FAO BBC, this is what sh*tposting actually is, Metro, ‏8 בנובמבר, 2019
  4. ^ 1 2 Sam Greszes, Shitposting is an art, if history is any indication, Polygon, ‏17 בדצמבר, 2018
  5. ^ 1 2 ­­­Alex Mercer, "Shitposting", KnowYourMeme
  6. ^ jarrynkell, Shitpost, Urban Dictionary
  7. ^ Cooper Fleishman, Leslie Jones hack: Inside the alt-right's racist celebration of Jones' humiliation, Mic, ‏25 באוגוסט, 2016
  8. ^ Gideon Resnick, Ben Collins, Palmer Luckey: The Facebook Near-Billionaire Secretly Funding Trump’s Meme Machine, The Daily Beast, ‏22 בספטמבר, 2016
  9. ^ Andrew Griffin, Shitposting: What is the bizarre online behaviour that could win Donald Trump the election?, אינדיפנדנט, ‏23 בספטמבר, 2016
  10. ^ Allegra Frank, More than 2 million people have RSVP’d to “storm Area 51,” in the name of memes, Vox, ‏29 באוגוסט, 2019
  11. ^ Robert Evans, Shitposting, Inspirational Terrorism, and the Christchurch Mosque Massacre, Bellingcat, ‏15 במרץ, 2019
  12. ^ C418, Where can I stalk, I mean… find Daniel?, C418.org