תפר (אנטומיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תפר
שיוך מפרק תפר, particular anatomical entity עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנטומי גולגולת עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (284) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) suturae cranii עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A03.1.02.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 1574 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.835.232.781.200 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D003393 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0502420 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עצמות הגולגולת והתפרים ביניהן

תֶּפֶר (TA: Sutura. גם שֶׁלֶב) הוא מפרק פיברוטי הייחודי לעצמות הגולגולת. תפרי הגולגולת או שִׁלְבֵי הגולגולת (Suturae cranii) מצמידים את עצמות הגולגולת הסמוכות זו לזו. לעיתים העצמות חופפות מעט בתפר קשקשתי (Sutura squamosa) ולעיתים הן משולבות זו בזו בתצורה מורכבת בתפר משונן (Sutura serrata). את העצמות מחברים סיבים חזקים של רקמת חיבור המסודרים במספר שכבות.

עצמות הגולגולת העליונות של תינוק אינן מחוברות בתפרים רגילים אלא במפרקים רחבים יותר הכוללים מרווחים בין עצמות הגולגולת המכונים מרפסים. המרפסים והתפרים הגמישים של גולגולת התינוק מאפשרים את גדילת המוח והגולגולת העוטפת אותו במהלך השנים הראשונות להתפתחות. תפרי הגולגולת מתאחים ומתגרמים החל מתחילת העשור השלישי לחיים ובמהלך העשורים שבאים אחריו. בגיל מבוגר, אפשר שכל עצמות הגולגולת יתאחו זו לזו ולא ייוותרו עוד תפרים. תכונות אלו של התפתחות תפרי הגולגולת, משמשות להערכת גיל המוות של פרטים שנמצאו על ידי אנתרופולוגים או חוקרי זיהוי פלילי[1].

תפרי הגולגולת הבולטים של הגולגולת הם תפר הכתר (Sutura coronalis) בין עצם המצח לעצמות הקודקוד, תפר החץ (Sutura sagittalis) בין עצמות הקודקוד, תפר קשקשתי (Sutura squamosa) בין עצם הקודקוד לחלק הקשקשתי של עצם הרקה ותפר הלמדא (Sutura lambdoidea) בין עצמות הקודקוד לעצם העורף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תפר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Richard S. Meindl, C. Owen Lovejoy. Ectocranial suture closure: A revised method for the determination of skeletal age at death based on the lateral-anterior sutures. American Journal of Physical Anthropology. Volume 68, Issue 1, pages 57–66, September 1985