Cold, Cold Heart

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Cold, Cold Heart"
סינגל בביצוע האנק ויליאמס
יצא לאור 2 בפברואר 1951
הוקלט 21 בדצמבר 1950
סוגה קאנטרי, קאנטרי בלוז
שפה אנגלית
איי-סייד "Dear John"
אורך 2:46
חברת תקליטים MGM
כתיבה האנק ויליאמס
לחן האנק ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה פרד רוז עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית סינגלים של האנק ויליאמס
"Moanin' the Blues"
(1951)
"Cold, Cold Heart"
(1951)
"(I Heard That) Lonesome Whistle"
(1951)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Cold, Cold Heart" (בעברית: "קר, לב קר") הוא סינגל קאנטרי שהוקלט על ידי הזמר האמריקאי האנק ויליאמס. הוא יצא לאור ב-2 בפברואר 1951, על ידי חברת התקליטים MGM רקורדס, כסינגל שלא מתוך אלבום. הוא נכנס לספר השירים האמריקאי הגדול.

גרסתו של האנק ויליאמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאמס עיבד את המנגינה של השיר מההקלטה של "You'll Still Be in My Heart" של ט. טקסס טיילר מ-1945. בפרקו של הביוגרפיה על ויליאמס בתוכנית American Masters קבע היסטוריון מוזיקת הקאנטרי קולין אסקוט כי ויליאמס התרגש לכתוב את "Cold, Cold Heart" לאחר שביקר את אשתו, שסבלה מזיהום קשה בעקבות הפלה לא מבוקרת שבוצעה ללא ידיעתו של ויליאמס, בבית החולים. אסקוט משער שאשתו, אונדרי, ניהלה מספר מערכות יחסים במקביל לנישואיה עם ויליאמס. פאפי ניל מקורמיק, סולן להקת פלורידה, נכח במפגש בין השניים ומאוחר יותר אמר: ”האנק הלך לבית החולים והתכופף לנשק את אודרי, אך היא מאנה לאפשר לו לגעת בלחיה. היא גידפה את האנק וטענה כי הוא זה שגרם לה לסבול כך. האנק שב לביתו וסיפר למינקת, הגברת רגלנד, שלאודרי יש לב קר כקרה. לאחר מכן הבין כי המרירות שלה נובעת מאישיותה הבוגדנית”.[1]

הטיוטה הראשונה של השיר נכתבה ב-23 בנובמבר 1950 בערך. היא הקולטה לראשונה בליווי להקה, ששמה אינו ידוע, ב-21 בדצמבר 1950.[1] בדומה לסינגל הקודם של ויליאמס, "I'm So Lonesome I Could Cry", גם "Cold, Cold Heart" פורסם כבי-סייד של "Dear John".‏ "Dear John" הגיע בשיאו למקום השמיני במצעד הקאנטרי של מגזין הבילבורד, ואילו "Cold, Cold Heart" התגלה כשיר ג'וקבוקס סטנדרטי, שהושמע רבות בדיסקוטקים השונים. בעקבות נתוני ההשמעות הגבוהים שלו, הגיע למקום הראשון באותו מצעד.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (1951)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד הוט 100
מצעד שירי הקאנטרי של הבילבורד 1

גרסתו של טוני בנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Cold, Cold Heart"
סינגל בביצוע טוני בנט
יצא לאור 2 ביולי 1951
הוקלט 31 במאי 1951[2]
סוגה פופ[3]
שפה אנגלית
בי-סייד "While We're Young"
אורך 2:38
חברת תקליטים קולומביה
כתיבה האנק ויליאמס
לחן האנק ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה פרסי פיית'
כרונולוגיית סינגלים של טוני בנט
"Because of You"
(1951)
"Cold, Cold Heart"
(1951)
"Blue Velvet"
(1951)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באותה השנה הוקלט השיר בגרסת פופ על ידי טוני בנט, עם עיבוד תזמורתי של פרסי פיית'. הקלטה זו פורסמה כסינגל על ידי קולומביה רקורדס, כמספר קטלוגי 39449. היא הגיעה לראשונה למצעד של מגזין בבילבורד ב-20 ביולי 1951, עלתה למקום הראשון, ושהתה בו 27 שבועות רצופים.[4]

הפופולריות של גרסתו של בנט סייעה לחשיפת מוזיקת הקאנטרי לקהל בין-לאומי, שאהד בעיקר את סוגת הפופ. ביל ג'נוביץ, כתב "Allmusic", הדגיש את השילוב החדשני הזה בין קאנטרי לפופ בכתבה שסקרה את השיר. ”העובדה שמלצר מזמר צעיר ממוצא איטלקי, שגר בקווינס, היה יכול למצוא מכנה משותף עם זמר קאנטרי מוכר מאלבמה מעיד הן על כישוריו של ויליאמס ככותב והן על האוזן המוזיקלית והיצירתית בה ניחן בנט”.[5] ויליאמס אף התקשר לבנט ואמר לו בהלצה: "מדוע הרסת את השיר שלי?", אף שהשמיע אותו רבות בקרב אמני הקאנטרי של אותה תקופה. בנט עדיין נוהג לבצע את השיר בקונצרטים ובאירועים אליהם מוזמן. בשנת 1997 בוצע השיר על ידי קלינט בלאק, שהיה אורח בתוכנית המוזיקה של בנט, A&E's Live By Request. לאחר ההופעה סיפר על תהליך היצירה של השיר, והתאמתו לז'אנר הפופ. הוא אף הקליט גרסה מחודשת לשיר עם טים מקגרו, שנכללה ב-Duets: An American Classic (2006). בשנת 2012 פורסם דואט של בנט עם ויקנטיקו, שנכלל ב-Viva Duets, אלבום אולפן משותף של בנט עם כוכבי המוזיקה הלטינו-אמריקאית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Escott, Colin; Merritt, George; MacEwen, William (2004). Hank Williams: The Biography. New York: Little, Brown.
  2. ^ "session". נבדק ב-15 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Tony Bennett's back for his heart". San Francisco Examiner. 11 בספטמבר 2008. נבדק ב-30 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Whitburn, Joel (1973). Top Pop Records 1940-1955. Record Research.
  5. ^ Cold, Cold Heart - Hank Williams | Song Info | AllMusic (באנגלית), נבדק ב-2021-08-19