אבונא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפטריארך של אתיופיה
የኢትዮጵያ ኦርቶዶክስ ተዋህዶ ቤተክርስቲያን ፓትሪያርክ
איוש נוכחי אבונא מתיאס (אנ')
תאריך כניסה לתפקיד 2013
תחום שיפוט אתיופיה
מושב המשרה אדיס אבבה, אתיופיה
ייסוד המשרה 1959
איוש ראשון אבונא בסיליוס, הפטריארך הראשון של אתיופיה (אנ')
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַבּוּנָא (או אַבּוּנֶא, שהוא צורת הסמיכות המשמשת כאשר מופיע השם אחרי התואר; בכתב געז: አቡነ "אבינו" באמהרית ובתיגרינית) הוא תואר הכבוד המשמש לכל בישוף של הכנסייה האורתודוקסית האתיופית וכן של הכנסייה האורתודוקסית האריתראית (אנ'). הוא שימש היסטורית אך ורק לראש הכנסייה האורתודוקסית הקופטית באתיופיה במהלך יותר מ-1000 השנים שבהן הפטריארכיה הקופטית של אלכסנדריה מינתה רק בישוף אחד בכל פעם לשרת את עדר המאמינים באתיופיה. כאשר מתייחסים אליו ללא שם הבא אחריו, זה אבון, ואם שם אחריו, הוא הופך לאבונא (למשל, אבונא פאולוס).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה היסטורית מונה האבון של הכנסייה האתיופית על ידי האפיפיור של אלכסנדריה והפטריארך של כל אפריקה (אנ'), שהייתה לו סמכות דיוקסית על אתיופיה ושאר חלקי אפריקה, לבקשת הקיסר, ובתקופות היסטוריות, לאחר ששילם תשלום משמעותי לממשלה המוסלמית על הפריבילגיה. האבון נבחר מתוך חברי מנזר אנטוניוס הקדוש (אנ'). אף על פי שניתן למנות כמה אבונים בבת אחת, בקשה בשנת 1140 למנות מספיק אבונים כדי לאפשר לקדש מיטרופוליט נדחתה.

לעיתים קרובות חסר המועמד ידע בשפת המקומית ואף במנהגים המקומיים של הכנסייה האתיופית. כתוצאה מכך, לרוב האבונים הייתה השפעה מינימלית הן על הדת האתיופית והן על הפוליטיקה. הסמכות בעניינים כנסייתיים, שהייתה אמורה להיות שלו, בפועל הייתה של האיצ'ג'ה (אנ') או אב המנזר של מנזר דברה ליבנוס (אנ') בשאווה, הבעלים היחיד של התואר המסוים הזה באתיופיה (תואר זה מוחזק כיום על ידי הפטריארך של הכנסייה האורתודוקסית האתיופית).

מבקרים מאירופה באתיופיה בתקופה זו, כמו פרנסיסקו אלווארש (אנ') במאה ה-16 ורמדיוס פרוטקי במאה ה-18, נדהמו מהסמיכה ההמונית של דיאקונים וכמרים עם לא מעט יותר מנפנוף בצלב ותפילה, שהייתה החובה העיקרית של האבון.

לאחר מאות שנים, הגיע היילה סלאסי, קיסר אתיופיה, המונרך הנוצרי המזרחי האחרון ששלט בעולם, להסכם עם הכנסייה האורתודוקסית הקופטית באלכסנדריה, מצרים, ב-13 ביולי 1948. ההסכם הוביל לקידום הכנסיית אתיופית לדרגת פטריארכיה אוטוקפלית. חמישה בישופים הוקדשו מיד על ידי האפיפיור הקופטי אורתודוקסי מאלכסנדריה. מאוחר יותר הם בחרו בפטריארך אתיופי לכנסייתם בעקבות מותו של אבונא קרלוס הרביעי (אנ'), הקופטי האחרון שהנהיג את הכנסייה האתיופית. הפטריארך הראשון של אתיופיה היה אבונא בסיליוס (אנ'), שנבחר ב-14 בינואר 1951.

הפטריארך הנוכחי של אתיופיה הוא אבונא מתיאס (אנ'), שירש את אבונא פאלוס (אנ') עם מותו ב-16 באוגוסט 2012.

התואר בשפה הסורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבונאסורית: ܐܒܘܢܐ, בערבית: أبونا, מילולית "אבינו") הוא גם תואר המשמש בקרב נוצרים סורים, נוצרים קופטים, הכנסייה היוונית-אורתודוקסית האנטיוכית, הכנסייה המלכיתית היוונית-קתולית ונוצרים מרונים כדי להתייחס לכומר. התואר משמש לבד או בשם הפרטי של הכומר (לדוגמה, "אבונא תומא" עבור "האב תומאס"). תואר זה אינו משמש בהתייחסות עצמית, אלא הכומר יתייחס לעצמו כ"אל-אב" (الأب ), מילולית "האבא".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • John Binns, The Orthodox Church of Ethiopia: A History, Bloomsbury Publishing, 2016, ISBN 9781786730374

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבונא, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)