אדוארד הופר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד הופר
Edward Hopper
לידה 22 ביולי 1882
ניאק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 במאי 1967 (בגיל 84)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום אמריקאים לבנים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות נאו-ריאליזם, ראליזם אמריקני, American scene painting עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי רוברט אנרי עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות House by a Road, Night Windows, Early Sunday Morning, Room in New York, ניצי הלילה, Cape Cod Morning עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מדליית לוגן לאמנויות (1923) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Josephine Hopper (9 ביולי 192415 במאי 1967) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארד הופראנגלית: Edward Hopper;‏ 22 ביולי 188215 במאי 1967) היה צייר אמריקאי, הנחשב לאחד החשובים שבין הציירים האמריקנים. ידוע בעיקר בציוריו הריאליסטיים המתארים את הבדידות במציאות האמריקאית בת זמננו. הופר למד אמנות באוניברסיטת ניו יורק והמורה החשוב והמשפיע על התפתחותו כאמן היה רוברט אנרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברם של אדוארד וג'וזפין הופר

הופר נולד בנייאק שבמדינת ניו יורק. בגיל 17 עזב את Nyack ועבר לעיר ניו יורק. עם המעבר לניו יורק החל הופר בלימודי רישום וציור כרזות פרסומת בבית ספר לאמנות מסחרית. לאחר תקופה של שנתיים עבר לבית הספר לאמנות של ניו יורק. כאן פגש את המורה שהשפיע רבות על המשך דרכו כאמן - רוברט אנרי, אשר עודד את תלמידיו לנסות לתפוס את חוויית המציאות האורבנית המתפתחת בארצות הברית. כמה מתלמידיו, ביניהם הופר, ג'ורג' בלווז, ג'ון סלואן ואחרים, זוהו בהמשך עם תפיסה זו. הקבוצה כונתה אסכולת אש קאן (אסכולת פח האשפה). מקור הכינוי נובע מההתמקדות של קבוצה זו בנושאים המתארים את החוויה העירונית הכאוטית והנשכנית של ניו יורק. הופר הרבה לתאר את האדם הבודד ואת הגאוגרפיה של המבנה העירוני. ג'ורג' בלווז מזוהה עם תיאורי קרבות האיגרוף שלו ועם תמונות הרחוב הניו יורקיות שלו. חלק מהאומנים בקבוצה היו חברים בקבוצה שנקראה השמונה. השמונה הציגו בתערוכה חשובה שהייתה לציון דרך באמנות המודרנית, "תערוכת הנשקייה". התערוכה חשפה בפני הציבור האמריקאי את האמנות המודרנית האירופאית.

דרכו האמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סיום למודיו נסע הופר לאירופה על מנת לעמוד ולהתרשם מקרוב מהכיוונים המתפתחים באמנות האירופאית. הופר התרשם מסגנונות אלו בעיקר מהקוביזם המופשט, אך העדיף את הריאליזם. בעבודותיו המוקדמות ניתן למצוא הדים להשפעות אלו אך בחירתו והתמקדותו בריאליזם ניכרת בבירור. עם זאת, ניכרת ביצירותיו גם השפעת זרמים אימפרסיוניסטים יותר. ברבים מציוריו הוא מוותר על תיאור פרטים רבים ומתמקד בנושא העיקרי.

הופר פעל בתקופה בה האמנות בארצות הברית הפכה להיות אמנות מאורגנת, תערוכות נפתחו כמיזם אמנותי, סצנת גלריות החלה מתפתחת (בעיקר בניו יורק). כתוצאה מכך אמנים עברו לניהול אישי של הקריירה האמנותית שלהם. הופר הפקיד את ניהול עבודותיו בידי אשתו ג'וזפין ובכך הצליח לשמור על ניתוק יחסי מהזרמים והאופנות באמנות. בתקופה בה התמקד הופר בריאליזם האמנות המודרנית חיפשה והגדירה כיוונים שונים וחדשניים. ההתעניינות וההכרה להם זכה הופר יש בהם כדי להעיד על העצמה של הריאליזם באמנות, למרות האופנות והזמן החולף.

העשייה האמנותית שלו מתארת את דיוקנה של ארצות הברית ובעיקר של העיר ניו-יורק כפי שהיא מתהווה ללא משוא פנים. האנשים בעיר נעים במעגלים משלהם וציוריו מבטאים כמיהה למגע אנושי.

ניצי הלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ניצי הלילה
ניצי הלילה

אחת מעבודותיו הבולטות היא "ניצי הלילה". בציור זה הופר התמקד בתיאור לילי של דיינר הנמצא בצומת רחובות. אף על פי שהתמונה מאוכלסת בארבע דמויות, מצליח הופר להעביר לצופה את היעדר המגע או הקשר בין הדמויות. חלון הזכוכית השקוף המקיף את המזנון יוצר תחושה של בידוד ומדגיש את האקראיות שיש במפגש של הדמויות.

אחד ממאפייני הביטוי של הופר הוא השימוש שהוא עושה באור. האור בין שהוא מקרני שמש, מנורות רחוב, או תאורת פנים הוא לעיתים חושפני ומשולל כל אינטימיות. בניצי הלילה משתמש הופר באור כדי להדגיש את הניתוק בין האנשים ואת מספר הפריטים המועט שנמצא במזנון.

העובדה שהופר בחר להתמקד במזנון גם היא אינה מקרית. הופר, כמו ציירים וסופרים בני התקופה, הרבה להתעסק באדם הבודד המיטלטל בין מלונות דרכים ורכבות בחיפוש אחר תחנה סופית. דמויותיו העירוניות של הופר נראות כלקוחות מסצנות פילם נואר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד הופר בוויקישיתוף