אוספאיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאוספאיה
תקופה
פלאוקן 61–57 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
משפחה: אוספאיים
סוג: אוספאיה
מינים
  • Ocepeia daouiensis
  • Ocepeia grandis
שם מדעי
Ocepeia
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוספאיה (שם מדעי: Ocepeia) הוא סוג נכחד של יונק מקבוצת האפרותריה שהתקיים בתקופת הפלאוקן לפני 61 עד 57 מיליון שנה מזמננו. יונק זה התגלה בחפירות במרוקו בסמוך לעיר קוריבגה בידי מדענים צרפתים ומרוקאים שנתמכו במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע בפריז. הסוג תואר למדע ב-2001 בידי החוקרים עמנואל ג'ירברנט (Emmanuel Gheerbrant) וז'אן סודרה (Jean Sudre). הוא קיבל את שמו מראשי התיבות של קבוצת המחקר המרוקאית "OCP Group" (האותיות "O.C.P").

הסוג מכיל 2 מינים: Ocepeia daouiensis שתואר ב-2001 והיה קטן יותר, בגודל של עד 3.5 ק"ג ו-Ocepeia grandis שתואר ב-2014 והיה גדול יותר, במשקל של 10 עד 12 ק"ג. המאובנים שלהם הם המאובנים העתיקים ביותר מקבוצת האפרותריה והמוכרות והידועות ביותר מיונקי הפלאוקן של אפריקה.

יונק זה היה בעל לסתות ושרידי גולגולת הדומים לאלה של שפנאים או פילאים קדומים, בני הקבוצה פיינונגולטה יותר מאשר לקבוצה אפרואינסקטיפילים, אף שמספר חוקרים רואים בו אב קדמון שהתפתח מהאפרואינסקטיפילים לעבר שאר האפרותרים. מספר חוקרים רואים בו בן לסדרה הקדומה קונדילרסים ובעיקר למניסקותריום. היו לו לסתות פרימיטיביות וגולגולת בעלת כיסי אוויר. השיניים שלו היו קטנות אך חזקות ומותאמות לאכילת עלים בטחינה וריסוק כשבקצוות בלטו ניבים גדולים. בקצה החוטם היה מבנה דמוי חדק שאולי שימש כמו חדק הפילאים או הטפירים. מספר חוקרים סוברים שהיה ליונק דו-צורתיות זוויגית.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוספאיה בוויקישיתוף
  • אוספאיה, באתר GBIF (באנגלית)