מניסקותריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמניסקותריום

שלד ואיור אפשרי
תקופה
אאוקן 54–38 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: קונדילרסים
משפחה: פינקודונטיים
סוג: מניסקותריום
מינים
  • Meniscotherium tapiacitum
  • Meniscotherium chamense
שם מדעי
Meniscotherium
קופ, 1874
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מניסקותריום (שם מדעי: Meniscotherium) הוא סוג נכחד של יונק מסדרת מפריטי הפרסה או סדרת הקונדילרסים. הוא היה בן משפחת הפינקודונטיים לצד הפינקודוס והוא התגלה בחפירות באמריקה הצפונית ביוטה, קולורדו וניו מקסיקו ותוארך לתקופת האאוקן שלפני 54 עד 38 מיליון שנה מזמננו. נמצאו פרטים מתים רבים יחד, כך שכנראה היונק הקדום חי בלהקות קטנות. הוא הוגדר לראשונה ב-1874 בידי החוקר אדוארד דרינקר קופ.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יונק זה היה דומה מעט לכלב במראהו והגיע למשקל 15 עד 20 ק"ג. במקום אצבעות הוא הכיל פרסות נמוכות והוא היה בעל לסתות נמוכות עם חוטם גדול וגולגות רחבה שדמתה לגולגולת של שפן במראה. מבנה שיניו מרמז על תזונה צמחונית, שהתבססה על עלים. עם זאת הוא היה בעל מבנה גוף של טורף ובעל זנב עבה וארוך. ככל הנראה הוא היה מסוגל לטפס על עצים אך לא לריצה מהירה, מאחר שהרגליים היו נמוכות מאוד.

יונק זה בהתבסס על כמות המאובנים שנמצאו היה יונק מצליח מאוד ביערות של אמריקה הצפונית, אולי בשל חייו בקבוצות גדולות ובשל מבנה שיניו הטוחנות הגדולות שהתאימו ללעיסת צמחייה קשה שאוכלי צמחים אחרים לא יכלו לאכול. למרות זאת הוא נכחד עם סוף האאוקן לפני 38 מיליון שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מניסקותריום בוויקישיתוף