אופוסום דקיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום דקיק
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום דקיק
מינים

25

שם מדעי
Marmosops
מטשי, 1916
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום דקיק (שם מדעי: Marmosops) הוא סוג של אופוסום נאוטרופי קטן שכולל 25 מינים החיים באמריקה הדרומית ואמריקה המרכזית. הסוג הוקם במקור בשנת 1916 על ידי הזואולוג הגרמני פאול מטשי, אך בהמשך הפך לתת-סוג של האופוסום העכברי; רק בשנת 1989 הוא הוכר סופית כסוג עצמאי. ההבחנה בין הסוגים מאתגרת מאוד, וניתן להבדיל ביניהם בעיקר על בסיס מאפיינים מורפולוגים בגולגולת ובשיניים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום הדקיק דומה במיוחד לאופוסום העכברי, וההבחנה ביניהם על בסיס מאפיינים חיצוניים כמעט בלתי אפשרית. אורך הגוף של מיני האופוסום הדקיק: 19-7 ס״מ, אורך הזנב: 23-11 ס״מ ומשקלם 11–140 גרם; טווח מידות הגוף של מיני האופוסום העכברי לעומת זאת גדול יותר, והסוג בכללי נוטה להיות צבעוני יותר. שני הסוגים נחשבים לגדולים מבין סוגי האופוסום הקטנים, דוגמת: אופוסום חינני, אופוסום חבוי ואופוסום עב-זנב. לאופוסום הדקיק מבנה גוף קומפקטי ודק, ראש צר ומחודד, ואוזניים גדולות וקירחות. בדומה לסוגי האופוסום הקטנים, גם לאופוסום הדקיק עיניים גדולות ובולטות המוקפות בטבעות שחורות, ואף קטן מעוטר בזיפים. הזנב דקיק וארוך במיוחד ומסוגל ללפות היטב ענפים וגבעולים. הידיים והרגליים קטנות, ובעלות טפרים ורפידות הצמדה. הנקבה חסרת כיס בדומה ליתר האופוסומים הקטנים.

לאופוסום הדקיק פרווה קצרה, צפופה וזיפית; צבעה הכללי חדגוני בדרך כלל ונע בין חלודה לחום בהיר, חום כהה, חום אפרורי, בז׳, אפור כהה ואפור בהיר. הצד התחתון בצבע לבן בוהק עד קרם שמנת, ובכלל זה המפשעה, הבטן, החזה והגרון. המותניים עשויות להיות בהירות במקצת ביחס לפרווה העליונה. הראש זהה בצבעו לשאר הגוף והפנים בהירות יותר. החוטם ורוד והאף אדמדם או סגלגל. הלחיים והסנטר לבנבנות. הזנב בצבע ורוד, חום או סגלגל וקצהו לבן לעיתים קרובות.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסומים הדקיקים מצויים באמריקה הדרומית והמרכזית - מפנמה עד לדרום ברזיל. בית הגידול שלהם מורכב בעיקר מיער גשם טרופי ובמידה פחותה יותר גם יער עננים, יער הררי ויער יבש. על אף יכולות הטיפוס המרשימות שלהם, האופוסומים נמנעים בדרך כלל מהחופה הגבוהה ומעדיפים לחיות על קרקעית היער העשירה ברמשים, לרוב באזור עם כיסוי צמחי צפוף המסתיר אותם מפני טורפים. הם מושפעים מאוד מהגשמים, ועשויים לנדוד לאזורים יבשים יותר שבהם יש תזונה שופעת יותר.

האופוסומים הדקיקים הם אוכלי-כל ופעילים בשעות הלילה; תזונתם כוללת בין היתר פירות פרוקי רגליים, פרחים ובעלי חוליות קטנים. התזונה מחרקים, עכבישים ועקרבים משתנה בהתאם לזמינות ולעונה, כשבעונה היבשה יש גיוון יותר בתזונה. לכל מין יש תזונה מעט שונה בהתאם לבית הגידול ולמה שזמין באותו אזור. הנקבות טריטוריאליות, במיוחד בתקופה שהן נושאות צאצאים. האופוסומים מתרבים בדרך כלל בעונה קבועה שקשורה לזמינות במזון, ולאחריה בדרך כלל רוב הזכרים בוגרים מתים. הנקבה ממליטה שגר של כשבעה וולדות לאחר הריון קצר של 14 יום, והם נתלים עליה בחודשים הראשונים לחייהם. תוחלת החיים של האופוסום הדקיק בטבע אינה עולה על שנה.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום דקיק לבן-בטן.
אופוסום דקיק אפור.

הסוג אופוסוק דקיק מכיל 2 תת-סוגים, בהם כ-25 מינים. ככל הנראה ישנם עוד מספר מינים שטרם תוארו מדעי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום דקיק בוויקישיתוף