אופטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אופטוס
נתונים כלליים
סוג חברת בת
תקופת הפעילות 1981–הווה (כ־43 שנים)
חברת אם SingTel עריכת הנתון בוויקינתונים
חברות בנות Virgin Mobile Australia עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה סידני עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי סידני, אוסטרליה
ענפי תעשייה טלקומוניקציה
מוצרים עיקריים סלולר, אינטרנט, טלוויזיה
הכנסות 2.0 מיליארד דולר אוסטרלי (2023)
רווח 286 מיליון דולר אוסטרלי (2023)
עובדים 7,000 (2022)
 
https://www.optus.com.au/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופטוסאנגליתSingtel Optus Pty Limited ) היא חברה בתחום הטלקומוניקציה והמדיה שפועלת בעיקר באוסטרליה. החברה נמצאת בבעלות מלאה של חברה Singtel מסינגפור. בשנת 2022 היא סיפקה שירותים לכ-10 מיליון לקוחות והייתה החברה השנייה בתחום באוסטרליה אחרי טלסטרה (כ-22 מיליון לקוחות).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הוקמה בשנת 1981 בשם AUSSAT Pty Limited על ידי ממשלת אוסטרליה. היא שיגרה את הלוויין הראשון שלה בשנת 1985. לוויין זה איפשר לה לספק שירותי תקשורת אזרחית, תקשורת צבאית ושירותי טלוויזיה לאזורים מרוחקים ברחבי אוסטרליה.

בשנת 1994 בעקבות שינויים בשוק האוסטרלי החברה נמכרה לגופים פרטיים. לאחר הפרטה "אופטוס" החל להתחרות בטלסטרה בשוק שיחות טלפון. בהמשך החברה נכנסה לתחום סיבים אופטיים. החל משנת 2001 החברה נמצאת בבעלות חברה מסינגפור.

בשנת ספטמבר 2022 החברה סבלה מהתקפת סייבר. הערכה הייתה שנתונים של כ-9.8 מיליון לקוחות נגנבו. באוקטובר ממשלת אוסטרליה החליטה על הקמת וועדת חקירה לבדיקת צורת טיפול החברה בפרשה ונוהלי אבטחה שלה.

החל משנת 1995 החברה פועלת בתחום טלוויזיה בכבלים בעזרת חברה Optus Television.

מההשעה 4 בבוקר (שעון מקומי) ביום רביעי ה-8 בנובמבר 2023, בעיה לא ידועה גרמה להפסקה כלל ארצית בשירותי החברה. ההפסקה השפיעה ישירות על יותר מ-10 מיליון לקוחות, כולל שירותים ממשלתיים ועסקים. לקוחות דיווחו שהטלפונים שלהם הראו 'SOS' במחוון האותות וזה סימן לכך שהרשת הרגילה מושבתת, אך לטלפונים ניידים עדיין היתה גישה לרשתות חלופיות במקרה של שיחת חירום; עם זאת, טלפונים קוויים של Optus הושבתו כליל. ההפסקה השפיעה גם על מגזר הבנקאות וגרמה לעיכובים מסיביים בתנועת הרכבות. בנוסף, גם ספקיות האינטרנט המקומיות Dodo ו-Amysim, שניהן מסתמכות על רשת Optus כמשווקים שלה, מה שגרם להפסקות שירותים ברחבי אוסטרליה. שבועיים לאחר התקרית הזאת, מנכ״לית החברה, קלי באייר רוסמרין, הודיעה על התפטרותה. סיבת התקלה הייתה בעייה בBGP[1].

לווייני החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת לוויינים הראשונה Aussat A החלה לפעול בשנת 1985. הלוויין הראשון שוגר לחלל בעזרת מעבורת החלל דיסקברי כחלק ממשימה STS-51-I. לוויין נוסף שוגר בשנת 1985 ולוויין השלישי בשנת 1987. הלוויינים נבנו על ידי יוז איירקראפט.

לווייני הדור השני Optus B נבנו על ידי אותו יצרן והם שוגרו ממרכז שיגור הלוויינים שיצ'אנג. זה היה המקרה הראשון שלווייני תקשורת שנבנו בארצות הברית קיבלו אישור להיות משוגרים משטח סין. לוויין ראשון שוגר בשנת 1992 ופעל עד לשנת 2008. שיגור לוויין שני נכשל. לוויין שלישי שוגר בשנת 1994.

לוויין מטיפוס Optus C מומן על ידי ממשלת אוסטרליה והיה מיועד לתקשורת צבאית ואזרחית. הוא נבנה על ידי SSL בשיתוף פעולה עם מיצובישי. הלוויין שוגר בשנת 2003.

החל משנת 2006 החלו שיגורים של לוויינים Optus D ממרכז החלל הגיאני. מסדרה זו שוגרו 3 לוויינים (אחרון בשנת 2009.

בשנת 2010 שוגר לוויין Optus 10. משקלו כ-3,200 ק"ג והוא הלוויין הגדול של החברה. לוויין נוסף מתוכנן לשיגור בשנת 2025.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופטוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]