אורניתודסמוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאורניתודסמוס
מאובן של חוליות הגב של המין Ornithodesmus cluniculus
מאובן של חוליות הגב של המין Ornithodesmus cluniculus
תקופה
קרטיקון תחתון, 125 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: דרומאוזאוריים
סוג: אורניתודסמוס
מין: Ornithodesmus cluniculus
שם מדעי
Ornithodesmus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורניתודסמוס (שם מדעי: Ornithodesmus) הוא סוג של דינוזאור טורף ממשפחת הדרומאוזאוריים, אשר חי באירופה בקרטיקון התחתון שלפני 125 מיליון שנה. המאובנים התגלו על האי וייט, בריטניה ותוארו ב-1887 בידי הפלאונטולוג הבריטי הארי סיילי. משמעות שמו היא: "קשור לעוף" ("ornis" - עוף, "desmos" - קשור). הוא היה מבין הדרומזאורים הבודדים שחיו בקרטיקון התחתון של אירופה.

התגלו ממנו ממצאי חוליות גב בודדות שיצרו שלדה באורך 9.6 ס"מ. הדינוזאור הגיע לאורך של 1.8 מטר והיה טורף זריז כמו הולוצירפטור. היו לו שיניים חדות ששימשו לשיסוע טרף. מאובני שיניים התגלו באותו אזור בו נמצא, אך הם השתייכו למין לא ידוע שהיה גדול כמו היוטרפטור.

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיילי הגדיר את הממצאים כמאובנים של עוף קדום, עקב העצמות הקלות הדומות לאלה של עופות. בהמשך הוא סווג מחדש למין של פטרוזאור גדול שהיה בעל מאפיינים הקרובים לעופות. דבר זה חיזק את הטענה שהעופות והפטרוזאורים התפתחו מאותו אב קדמון משותף. ואולם למרות דמיונו לעוף הוא סווג למשפחה עצמאית - Ornithodesmidae.

רק ב-1993 התברר שמאובנים אלה השתייכו לתרופוד קדום קל ממדים. תחילה סברו שמדובר במין טרודון, אך בהמשך שייכו אותו למשפחת הדרומזאוריים. ממצאי הפטרוזאורים ששויכו לסוג זה הועברו לסוג איסטיודקטילוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורניתודסמוס בוויקישיתוף