איגוד הבמאיות והבמאים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איגוד הבמאיות והבמאים הוא עמותה ציבורית לקידום פיתוח היצירה המקומית במדינת ישראל. האיגוד הוקם על מנת לקדם את הבמאים ולהגן על זכויותיהם, והוא מעניק שירותי דין, הטבות וייעוץ כללי לחבריו. הוא פועל לשיפור התגמול ליוצרי הקולנוע והטלוויזיה בארץ. האיגוד מונה כיום כ-500 חברים[1].

יו"ר איגוד הבמאיות והבמאים היא לימור פנחסוב.

גולת הכותרת של מאבקי האיגוד היא חקיקת חוק הקולנוע, התשנ"ט-1999, שהסדיר את השקעת המדינה בקולנוע הישראלי על כל ענפיו השונים: קרנות תמיכה בסרטים, פסטיבלי קולנוע, בתי ספר לקולנוע וכו'. פריחת הקולנוע הישראלי של השנים האחרונות היא פועל יוצא של חקיקת החוק. אולם גם לפניו ואחריו ניהל האיגוד שורה של מאבקים עקרוניים שהסתיימו בהצלחה.

הפעילויות האחרונות של האיגוד כללו: משלחת רשמית של חברי איגוד לירדן[2], העברת תמלוגים לראשונה ל-35 במאים על שידור בערוץ ישראל 10, הכרה של פקודת מס הכנסה במיסוי רב שנתי לבמאים ותסריטאים וכמו כן החתמת 584 יוצרים לשביתה אפשרית אל מול גופי השידור בעניין התמלוגים[3].

בעקבות מאבק שנמשך כמה שנים, הצליח האיגוד לשנות את חוק זכויות היוצרים אשר יזם משרד המשפטים. משרד המשפטים הביא להצבעה נוסח מתוקן לסעיף 35 לחוק זכות יוצרים החדש, אשר נוסח במהלך הדיונים בין משרד המשפטים ליוצרים השונים בשיתוף עו"ד אהרן נחומי ועו"ד מיכאל ספרד מחברת תל"י בו צוין: ”ביצירה שנוצרה לפי הזמנה, הבעל הראשון של זכות היוצרים בה, כולה או חלקה, הוא היוצר, אלא אם הוסכם אחרת בין המזמין והיוצר, במפורש או במשתמע”.

עד סוף שנת 2010 התקיימו איגוד התסריטאים ואיגוד הבמאיות והבמאים כגוף משותף, איגודי הבמאים והתסריטאים בישראל. בינואר 2011 נפרדו דרכיהם ושני האיגודים יצאו לדרך חדשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]