אילון ויקלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אילון ויקלנד
Maire-Ilon Wikland
לידה 5 בפברואר 1930 (בת 94)
טרטו, אסטוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אסטוניה, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1950–2014 (כ־64 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מלגת ראבן וסיוגרן (1980)
  • מסדר הכוכב הלבן, דרגה 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.ilon.ee
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאיירה-אילון ויקלנד (נולדה ב-5 בפברואר 1930) היא אמנית ומאיירת שוודית ילידת אסטוניה אשר נודעת במיוחד בזכות האיורים הרבים שלה לספרי ילדים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם מאיירה-אילון פאבו בעיר טרטו שבאסטוניה. הוריה היו המהנדס האזרחי מקס (מקסים) פאבו והאמנית וידה יוסה. כשהייתה בת שמונה התגרשו הוריה. אביה נישא בהמשך בשנית בעוד שאימה עברה לגור באיטליה. בעקבות כך, פאבו עברה לגור יחד עם סבה וסבתה בעיר האפסלו.

עקב נסיגת הכוחות הגרמנים מאסטוניה בשנת 1944 והכיבוש הסובייטי המתקרב, החליט אביה למלט אותה עם חברת כיתתה והוריה לשוודיה, כאסטונים רבים אחרים מהאפסלו. הם נמלטו בסירות ולאחר הגיעם לשוודיה קיבלו שם מקלט מדיני. אביה נמלט גם הוא לשוודיה. בשנת 1951 נישאה למלח שוודי. לשניים ארבע בנות.

בשנים 1952–1953 ו-1956 למדה ויקלנד בבית הספר לציור של סיגנה בארת'.

בשנת 1953 הגישה מועמדות לעבודה כמאיירת בהוצאה לאור השוודית ראבן וסיוגרן (Rabén & Sjögren). בפגישה עם סופרת הילדים אסטריד לינדגרן, שזה עתה סיימה לכתוב את הספר "מיו, מיו שלי", לינדגרן הבינה שלויקלנד יש את הכישורים "לצייר אגדות". ויקלנד יצרה בעקבות כך איורים לספר וכך החל שיתוף הפעולה המתמשך בין ויקלנד ולינדגרן. ויקלנד ציינה בעבר שהכתיבה של לינדגרן גורמת לה לראות תמונות פנימיות. בנוסף ויקלנד ציינה גם שהיא שואבת השראה לאיורים שלה מהחיים האמיתיים.

ויקלנד היא האמנית שאיירה את רוב הספרים של לינדגרן, ביניהם:

ויקלנד יצרה גם את האיורים לספרי תמונות רבים של לינדגרן וסופרים רבים אחרים, בהם איורים לספר הלקחנים של הסופרת הבריטית מרי נורטון.

בשנת 2004 החליטה ויקלנד לתרום כ-800 מאיורי הספרים המקוריים שלה לאסטוניה, אשר מוצגים כיום בגלריית ויקלנד בעיר האפסלו בה גדלה. ביולי 2009 נחנך בעיר האפסלו גם "ארץ הפלאות של אילון" אשר כולל גלריה ומרכז פעילות לילדים המבוסס על יצירותיה ואיוריה של ויקלנד.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עיטור הוקרה מטעם איגד המו"לים השוודי (Svenska Förläggareföreningen), 2018
  • בשנת 2002 העניק הממשל השוודי לויקלנד את פרס איליס קוורום(אנ') על "יכולתה יוצאת הדופן להפיח חיים בסביבות ודמויות מהכתבים שלה ושל אסטריד לינדגרן".[2]
  • פרס אלזה בסקאו, 1969

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אילון ויקלנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ilon Wikland". Nationalencyklopedin (בשוודית). נבדק ב-13 במאי 2010. {{cite encyclopedia}}: (עזרה)
  2. ^ "Regeringens belöningsmedaljer och regeringens utmärkelse: Professors namn". Regeringskansliet (בשוודית). בינואר 2006. אורכב מ-המקור ב-2021-11-02. נבדק ב-2022-05-18. {{cite web}}: (עזרה)
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.