לדלג לתוכן

אליזבת בראונריג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת בראונריג בכלא

אליזבת בראונריגאנגלית: Elizabeth Brownrigg;‏ 1720 - 14 בספטמבר 1767)[1] הייתה רוצחת אנגליה מהמאה ה-18. הקורבן שלה, מרי קליפורד, הייתה משרתת בביתה, אשר נפטרה מריבוי פציעות מצטברות. לאור עדויות וראיות רפואיות שהוצגו בבית המשפט, בראונריג נמצאה אשמה והוענשה בתליה בכפר טיבורן ב-14 בספטמבר 1767.

ראשית חייה: 1720–1765[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת נולדה ב-1720 למשפחת פועלים. בראונריג נישאה לג'יימס בראונריג, שרברב מתלמד, בעודה נערה. היא ילדה שישה עשר ילדים, אך רובם נפטרו בינקות ורק שלושה שרדו. בשנת 1765, אליזבת, ג'יימס ובנם ג'ון עברו לגור ב-Flower de Luce Road ב־Feter Lane אשר בלונדון. ג'יימס הצליח בעבודתו כשרברב, ואליזבת הייתה מיילדת מכובדת. במסגרת עבודתה אליזבת בראונריג מונתה למפקחת על כמה ילדות ששימשו כמשרתות בבית החולים לונדון פונדלינג.

בית החולים פונדלינג: דיון מקצועי וחינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שתומס קוראם ייסד את המוסד בשנת 1739, היה ויכוח מתמיד על מטרותיו: האם הילדים מקבלים במוסד יותר מדי השכלה, או האם הם צריכים לקבל הכשרה מקצועית ולעבור התלמדות אשר תאפשר להם חיים יציבים כמשרתים. לבסוף הוחלט על האפשרות השנייה ובשנת 1759 בית החולים החל להפנות ילדים בוגרים ומתבגרים להכשרה מקצועית כשוליות, זמן קצר לפני התרחשות האירועים הקשורים בבראונריג. עם זאת, היו מבוגרים, ביניהם אליזבת בראונריג, אשר ניצלו את הילדים כעבדים. לאחר אירועים אלו, בית החולים פונדלינג הנהיג אמצעי הגנה ופיקוח רחבים יותר על ההתלמדות וכמות המקרים המדווחים של התעללות במתלמדים ירדה במידה ניכרת.

התעללות במשרתים: 1765–1767[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור של אליזבת בראונריג מלקה את מרי קליפורד מלוח השנה של ניוגייט

קיים מעט מאוד מידע ביוגרפי אשר יכול להסביר את התנהגותה של אליזבת בראונריג, אשר עד מהרה החלה לבצע התעללות פיזית קשה במשרתים. לעיתים הפשיטה אותם מבגדיהם, קשרה אותם לקורות עץ או צינורות, והצליפה בהם בכל מקרה שהפרו, ולו במידה מועטה, את הכללים שלה. מרי ג'ונס, אחד המקרים המוקדמים בהם הואשמה בארונינג, ברחה מביתה וחיפשה מקלט בבית החולים פונדלינג. לאחר בדיקה רפואית של מרי ג'ונס, המושלים של בית החולים דרשו מג'יימס בראונריג להשגיח על התנהגותה הפוגענית של אשתו, אך לא ביצעו פעולת אכיפה כלשהי.

למרות הנזיפה, בראונריג המשיכה והתעללה גם בשתי משרתות אחרות, מרי מיטשל ומרי קליפורד. כמו ג'ונס, גם מיטשל חיפשה מפלט בבית החולים כאשר ברחה בשל התנהגות פוגענית של המעסיקה שלה, אבל ג'ון בראונריג אילץ אותה לחזור ל-Flower de Luce Road. קליפורד הופקדה בידי בראונריג, למרות חששותיהם של המושלים לגבי התנהגותה הפוגענית של זו. כתוצאה מכך, בראונריג הענישה את קליפורד בדרכים שונות וקיצוניות: היא הושארה עירומה, נאלצה לישון על מחצלת בתוך חור פחם (אנ'), ואם פרצה את ארונות המזון כיוון שתזונתה הוגבלה הוגבל ללחם ומים בלבד, הכתה אותה בראונריג שוב ושוב במשך כל שעות היום, בעודה כבולה לקורת גג במטבח.

ביוני 1767, הן מיטשל והן קליפורד סבלו מזיהום בפצעיהן הבלתי מטופלים, אשר לא יכלו להחלים בשל התקיפות החוזרות ונשנות של בראונריג. שכניו של בראונגריג החלו לחשוד וביקשו מבית החולים לבצע חקירה בביתו של בראונריג. כתוצאה מכך, בראונריג מסר לידיו את מרי מיטשל, מפקח בית החולים הפונדלינג גרונדי דרש לדעת היכן קליפורד, ועצר את ג'יימס בראונריג, אם כי אשתו אליזבת ובנו ג'ון נמלטו.

זעם ציבורי על משפחת בראונגריג עזר להביא ללכידה מהירה של הנמלטים. בוונדסוורת', סוחר זיהה את הנמלטים, ובאוגוסט 1767 העמדו כל שלושת בני משפחת בראונריג לדין בבית המשפט אולד ביילי.

דיוקן של אליזבת בראונריג

משפט והוצאה להורג: אוגוסט-ספטמבר 1767[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמרי קליפורד נפטרה מפצעיה, הואשמה אליזבת בראונריג ברציחתה. במשפט העידה מרי מיטשל נגד מעסיקה לשעבר, וכך העידו גם המפקח גרונדי ואחד השוליות של ג'יימס בראונריג. ראיות רפואיות ותוצאות נתיחת הגופה הצביעו על כך שתקיפותיה החוזרות ונשנות של בראונריג וטיפול רשלני בפציעותיה של קליפורד תרמו למותה של הילדה בת הארבע עשרה. אליזבת בראונריג נידונה למוות בתליה באתר ההוצאה להורג שבטיבורן וגופתה תבותר בפומבי.[2] ג'ון וג'יימס זוכו שניהם, אך נעצרו מיידית במסגרת כתב אישום נפרד בגין התעללות במרי מיטשל. שני הגברים נמצאו אשמים וכל אחד מהם נידון לשישה חודשי מאסר.[3] בזמן שהמתינה להוצאה להורג, אליזבת הביעה חרטה והתפללה לישועה. המונים גינו אותה בדרך להוצאתה להורג, ירקו וצעקו לעברה.

"בדרכה למקום ההוצאה להורג הביעו האנשים את סלידתם מפשעה במונחים, שלמרות אי-התאמתם לאירוע, העידו על תדהמתם מכך ששיפלות כזו יכולה להתקיים: הם אפילו התפללו לענישה אלוהית במקום לישועתה: הם לא פקפקו בכך ש-'השטן ייקח אותה' וקיוו ש-'היא תלך לגיהנום'. כאלה היו רגשות ההמון".[4]

גם כעבור שישים שנה, כתב העת בנושאי פשע לוח השנה של ניוגייט (אנ') עדיין עסק בהשפעת פשעיה של אליזבת בראונריג על אנגליה הגיאורגית והוויקטוריאנית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת בראונריג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "1767: Elizabeth Brownrigg". ExecutedToday. 14 בספטמבר 2012. נבדק ב-19 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Elizabeth Brownrigg, James Brownrigg, John".
  3. ^ "Elizabeth Brownrigg". www.capitalpunishmentuk.org. נבדק ב-2023-09-18.
  4. ^ "1767: Elizabeth Brownrigg". ExecutedToday. 14 בספטמבר 2012. נבדק ב-19 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)