אליס (הרפתקאות אליס בארץ הפלאות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליס - מתוך 'הרפתקאות אליס בארץ הפלאות' - 1865. איור מאת ג'ון טוניאל.

אליס היא דמות בדיונית וגיבורת ספר הילדים "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" (1865), וספר ההמשך "מבעד למראה ומה אליס מצאה שם" (1871), מאת לואיס קרול. אליס, ילדה מהתקופה הוויקטוריאנית, עוברת הרפתקה לאחר שנפלה בטעות למחילת ארנב, לתוך ארץ הפלאות; בספר ההמשך, אליס נכנסת למראה, אל תוך העולם שנמצא מבעד למראה.

דמותה של אליס התפתחה כשקרול סיפר סיפורים אודותיה לאחיות לידל, בזמן שייט בנהר התמזה, ביחד עם חברו רובינזון דקוורת'. למרות שההשראה של קרול לדמותה של אליס וללא ספק שמה באים מאליס לידל, ישנו ויכוח האם היא מבוססת עליה לחלוטין. קרול מתאר את אליס הבדיונית כ"אוהבת ועדינה", "אדיבה לכולם", "אמינה", ו"מאוד סקרנית".

ג'ון טניאל אייר לראשונה את אליס, בספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות".

דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס היא ילדה בדיונית שחיה בסביבות אמצע התקופה הוויקטוריאנית. אליס נולדה ב-4 במאי. בספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", היא כבת שבע; בספר ההמשך, אליס אומרת כי היא בת שבע וחצי. בשני הספרים, קרול בחר שלא למסור תיאורים חיצוניים של הדמות הראשית, וממעיט מאוד בפרטים עליה. אך מידע על אליס ועל חייה נחשף לאט לאט עם הסיפור, לאורך שני הספרים, בתקריות שונות המאירות צדדים שלה שלא הועלו קודם לכן. בבית, יש לאליס אחות גדולה ממנה משמעותית, אח גדול שהיה בעל ספר הדקדוק שממנו אליס קראה, חתולה בשם דינה, אומנת מבוגרת, ומורה פרטית. ידוע שבשלב מסוים בעברה היא הלכה לבית ספר. מעמדה של אליס מוערך כמעמד העליון, הבינוני או חלק מהבורגנות. ההשערות האלו מתבססות על דיבורה הרהוט, בגדיה המהודרים וסביבתה המשכילה.

כשקרול כתב על אישיותה של אליס ב"אליס על הבמה" (אפריל 1887), הוא מתאר אותה כאדיבה, עדינה, חכמה, תמימה וחפה מפשע. בנוסף, הוא כותב כי היא "סקרנית מאוד, בעלת יכולת ליהנות מהחיים שמגיעים רק בזמנים השמחים של הילדות, כשהכול חדש והוגן, כשחטא וצער הם רק שמות - מילים ריקות שלא מייצגות דבר!". מבקרים מסוימים מבקשים להתווכח עם האישיות שקרול מייחס לאליס, בטענה שהיא אכזרית ואלימה. הם מבססים דבריהם על השיחות שלה עם החיות שהיא פוגשת, על התקרית האלימה עם ביל הלטאה (אליס בועטת אותו אל האוויר), ועל חוסר עדינות ורגישות בתגובותיה החריפות לדבריהם של דמויות שונות.

אליס

המידה בה אליס יכולה להיות מזוהה כאליס לידל נתונה לוויכוח. חלק מהמבקרים טוענים כי אפשר לזהות את אליס כלידל, או שהיא הייתה מקור השראה מרכזי. אחרים טוענים כי הדמות הראשית בספרים ולידל נפרדות זו מזו. קרול טוען כי דמותה של אליס אינה מבוססת כלל על לידל, אלא בדיונית לגמרי. 

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" פותח בכך שאליס ואחותה הגדולה יושבות על גדת הנהר. אליס נופלת לתוך מחילת ארנב לאחר שעקבה אחרי הארנב הלבן, ומגלה את ארץ הפלאות. לאחר שהיא פוגשת יצורים מוזרים ומשנה את גודלה פעמים רבות, אליס מוצאת עצמה במשפט של הנסיך האדום (ג'ק מסוג לב) כעדת ראייה. כשהמלך והמלכה האדומים מצווים עליה לעזוב, אליס מתווכחת אתם, בטענה שהם רק חפיסת קלפים. כשהם מתנפלים עליה, אליס מתעוררת על גדת הנהר ומגלה שהכול היה רק חלום. 

"מבעד למראה ומה אליס מצאה שם" מתחיל כשאליס נמצאת בביתה ומשחקת עם חתולתה קיטי (תולי במספר תרגומים בעברית), אחת משתי גורותיה של דינה. היא נכנסת אל תוך המראה לעולם בו כלי שחמט חיים. היא פוגשת כלי שחמט רבים ויצורים מוזרים אחרים, עד שהיא נעשית מלכה, אז היא עורכת מסיבה גדולה לרגל ניצחונה במשחק. המסיבה נהיית גדולה ופרועה יותר מהצפוי, וכשאליס מנערת את המלכה האדומה, היא מתעוררת חזרה בחדרה, כשהיא מחזיקה את החתולה ותוהה האם כל זה היה חלום שלה או חלום של המלך האדום.

שם עברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" ו"מבעד למראה ומה אליס מצאה שם" הם ספרים לא פשוטים לתרגום, מפאת משחקי לשון מתוחכמים של קרול בשפה האנגלית. בעברית, יצאו לאור כחמישה תרגומים שונים של הספר הראשון, ובודדים של הספר השני. שמה של אליס "תורגם" בצורות שונות. שמה המקורי הוא אליס (באנגלית: Alice), אך היא הופיעה בתרגומים גם בתור עליסה, ואפילו עליזה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליס בוויקישיתוף