אלן אמט ראנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן אמט ראנד
לידה 4 במרץ 1875
סן פרנסיסקו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בדצמבר 1941 (בגיל 66)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Ellen Gertrude Emmet עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • ליגת הסטודנטים לאמנות של ניו יורק
  • Shinnecock Hills summer school עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אלן אמט ראנד, וילאם ונדלבילט השלישי, 1939

אלן אמט ראנד (Ellen Emmet Rand;‏ 4 במרץ 187518 בדצמבר 1941) הייתה ציירת ומאיירת אמריקאית. היא התמחתה בדיוקנאות, ציירה למעלה מ-500 יצירות במהלך הקריירה שלה, כולל דיוקנאות של נשיא ארצות הברית פרנקלין דלאנו רוזוולט, האמן אוגוסטוס סן-גאודנס, ובני דודיו הנרי ג'יימס וויליאם ג'יימס. רנד למדה בבית הספר לאמנות בקוולס בבוסטון ובליגת הסטודנטים לאמנות בעיר ניו יורק והפיקה איורים למגזין "ווג" ול"הארפר'ס ויקלי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן אמט ראנד, הנרי ג'יימס, 1900

אלן אמט ראנד הייתה השלישית משישה ילדים שנולדו לאלן ג'יימס טמפל אמט וכריסטופר טמפל אמט.[1] אלן נולדה בסן פרנסיסקו אך עברה לניו יורק לאחר מות אביה בשנת 1884. היא נישאה לוויליאם בלנארד ראנד בשנת 1911 ונולדו לה שלושה בנים. הסטודיו הראשי של ראנד היה בעיר ניו יורק, אך היא גם עבדה בסליסבורי, קונטיקט, שם התגוררה משפחתה.

רנד למדה אצל דניס מילר בונקר בבית הספר לאמנות של קוולס בבוסטון. בשנים 1889–1893 נרשמה לשיעורים בליגת הסטודנטים לאמנות בניו יורק. לאחר מכן למדה בבית הספר לאמנות בקיץ אצל ויליאם מריט צ'ייס.[2] הארי מקוויקר, עורך מגזין ווג, ראה את עבודתה בתערוכה של בית הספר לאמנות וביקש ממנה לצייר עבור המגזין. היא גם איירה למגזינים "הארפר'ס ויקלי" ול"הארפר'ס בזאר".

בשנת 1896 נסעה לאנגליה. היא שבה לארצות הברית בשנת 1898 ואז נסעה לפריז ללמוד אצל מקמוני. שם למדה גם עמיתתה האמנית האמריקאית מרי פוטה. היא חזרה לעיר ניו יורק בשנת 1900 והחלה את קריירת הציור שלה ברצינות.

ראנד מיקדה את האנרגיה והתפוקה שלה בציור דיוקנאות של החברה הגבוהה, נשות החברה, פוליטיקאים, מדענים, פרופסורים, עורכי דין ואמנים בארצות הברית.

מבחינת הפוליטיקאים היא טענה שהחלה בעבודה על דיוקנו של הנשיא תאודור רוזוולט, אבל היא "נאלצה לוותר עליו. 'זה היה מגוחך,' היא נזכרה. 'הוא לא יכול היה לשבת בשקט - במיוחד עם ילדים שנכנסים אליו מהסטודיו עם נחשים ועכבישים.'"[3] עם זאת, היא השלימה שלושה דיוקנאות של הנשיא פרנקלין רוזוולט, כולל דיוקנו הנשיאותי הרשמי. היא הייתה האמנית השנייה שהוזמנה להפיק דיוקן נשיאותי. לאחר מותו הועבר הדיוקן לאחוזת רוזוולט ולספריית FDR בהייד פארק, ניו יורק. לא ברור בדיוק מדוע בוצע מהלך כזה, אם כי ישנם מכתבים שהוחלפו בין הנשיא הארי טרומן לגברת הראשונה אלינור רוזוולט בנוגע להעברת הדיוקן. לאחר מכן שימש דיוקן אחר כדי להחליף את עבודות ראנד בבית הלבן. בשנת 2004 דווח שהדיוקן נעדר מהספרייה.[4]

רנד ציירה גם שלושה מזכירי המדינה האמריקאית - ג'ון מילטון היי, אליהוא רוט והנרי לואיס סטימסון.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראנד הייתה האישה הראשונה שהוענקה לה מדליית זהב של האקדמיה לאמנויות יפות בפנסילבניה.

היא זכתה לשבחים על דיוקנה של דונלד ט. ורנר (1921) בתערוכה השנתית של PAFA בשנת 1922.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן אמט ראנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Emmet Family Art, www.emmetart.com
  2. ^ William Merritt Chase: The Shinnecock Years | Parrish Art Museum, web.archive.org, ‏2018-10-18
  3. ^ "Time magazine, Aug. 23, 1954", www.emmetart.com
  4. ^ Trescott, Jacqueline (December 4, 2004). "Washington Post". Retrieved March 6, 2016.