אמריקניזציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אמריקניזציה הוא מונח המשמש לתיאור תהליכי הסתגלות כלל-עולמיים למנהגים האמריקנים, קרי: אותם מאפיינים והלכי הרוח המאפיינים את ארצות הברית במישור התרבותי, החברתי והכלכלי. בשנת 2007 היוותה אוכלוסיית ארצות הברית כ-5% מאוכלוסיית העולם כולו, והתמ"ג שלה היווה רבע מהתוצר העולמי הגולמי – מה שמעיד על עוצמה כלכלית גדולה, אחת הסיבות לאמריקניזציה. כאשר התהליך מתקיים באי-רצון או בצורה בלתי נמנעת המונח יהיה בדרך כלל בעל משמעות שלילית. כאשר התהליך מתקיים מרצון, הוא יהיה לרוב בעל משמעות חיובית.

במהלך שנות ה-20 של המאה ה-20 שימש המושג "אמריקניזציה" בהקשר של פרויקטים לקליטת המהגרים הרבים שהגיעו לחופיה של ארצות הברית והפיכתם לאמריקנים.

תהליך האמריקניזציה כולל תפיסות כלכליות ומדיניות, שיטות מסחר וקנייה ותפיסות בתחומי התרבות, כגון סרטים וסדרות. זה כולל גם את מבנה השפה בה אנו מדברים ושימוש בסלנג. בנוסף, שינוי בלבוש ללבוש שאופייני לחברה האמריקנית.

תהליך האמריקניזציה הוא כלל עולמי, נעשה בהדרגתיות ומושפע מן התרבות האמריקאית. תהליך זה כולל אנשים/מקומות/תרבויות ופריטים שמשמשים אותנו ביום יום. לדוגמה, חברות כגון "אפל", "מקדונלד'ס" וכו' כיום נמצאות לא רק באמריקה אלא ברחבי העולם.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממשלות רבות אשר הוקמו על ידי ארצות הברית לאחר מלחמות או לאחר תהליך דה-קולוניזציה עוצבו על בסיס המערכת האמריקאית, בהן: יפן, גרמניה, הפיליפינים, איי מרשל, קובה (עד 1959), דרום וייטנאם (עד 1975), קוריאה הדרומית, אפגניסטן, עיראק, גרנדה ומספר מדינות נוספות בדרום אמריקה.

מדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופע ראפ באירופה

התפשטות מוצרי תרבות אמריקאיים כגון תוכניות הטלוויזיה, הסרטים והמוזיקה הפכו עם השנים לגורם העיקרי לאמריקניזציה של התרבות המקומית במדינות שונות ברחבי העולם. תוכניות טלוויזיה אמריקאיות משודרות כיום ברחבי העולם. גם הסרטים האמריקאים פופולריים מאוד בעולם. כל 20 הסרטים הרווחיים ביותר בכל הזמנים הופקו בארצות הברית או בעלי השפעה אמריקאית (חברת הפצה אמריקאית, מפיק אמריקאי או צוות שחקנים אמריקאי). אמנים אמריקאיים רבים זכו לאורך השנים לפרסום רב ברחבי העולם. אמנים כמו פרנק סינטרה, מייקל ג'קסון ואלביס פרסלי זכו להכרה רבה ברחבי העולם ומכרו כל אחד מעל 500 מיליון אלבומים ברחבי העולם.[1] אלבומו של מייקל ג'קסון "Thriller" נמכר ב-104 מיליון עותקים ונחשב לאלבום הנמכר ביותר של כל הזמנים.[2]

עסקים ומותגים אמריקאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבקריה של האמריקניזציה מייחסים לה גם את תרבות הצריכה, המעודדת צריכה מתמדת של מוצרים (בעיקר מותרות), ומותגים. שבעה מתוך עשרת המותגים המובילים בעולם מגיעים במקור מארצות הברית.[3] קוקה-קולה, שבעבר נמצאה בראש הרשימה, נחשבת בעיני רבים כסמל לאמריקניזציה.[4] 13 מתוך 25 החברות הגדולות ביותר בעולם מבוססות בארצות הברית. החברות הללו נחשבות בעיני רבים כמשווקות של מוצרי האמריקניזציה ברחבי העולם. רבות מחברות המחשוב הגדולות בעולם הן חברות אמריקאיות, כגון מיקרוסופט, אפל, דל ו-IBM. מרבית תוכנות המחשב אשר נמצאות כיום בשימוש ברחבי העולם פותחו על ידי חברות אמריקאיות.

מזון מהיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סניף מקדונלד'ס בשאנגחאי

מזון מהיר וקוקה-קולה נחשבים כיום על ידי רבים כסמלים הבולטים לדומיננטיות ולהשפעה של ארצות הברית. חברות אמריקאיות כמו סטארבקס, מקדונלד'ס, בורגר קינג, KFC, דומינו'ס פיצה מחזיקות כיום סניפים רבים ברחבי העולם.

אנגלוז השפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אינגלוז

האמריקניזציה באה לידי ביטוי גם בהשפעה על שפות שונות, ולוקחת חלק באנגלוז השפה וביצירת הסלנג, במדינות רבות בעולם משתמשים באופן קבוע במילים כגון: היי (Hi), ביי (Bye), ואוקיי (Okay).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]