אסקלנטה (נהר)

נהר אסקלנטה
Escalante River
הקניון של הנהר אסקלנטה כ-3 קילומטרים במורד הזרם מהמפגש עם ערוץ בולדר. על קו הרקיע ניתן לראות את רמת אקווריוס
הקניון של הנהר אסקלנטה כ-3 קילומטרים במורד הזרם מהמפגש עם ערוץ בולדר. על קו הרקיע ניתן לראות את רמת אקווריוס
מידע כללי
אורך 145 ק"מ
ספיקה ממוצעת 4 מ"ק לשנייה
מוצא מפגש הערוצים בירץ' (Birch) ונורת (North) סמוך ליישוב הקטן אסקלנטה ביוטה
גובה מוצא הנהר 1,700 מטרים
שפך אגם פאוול עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז יוטה
מפת נהר הקולורדו. האסקלנטה מסומן במרכז המפה בין הנהרות דירטי דוויל לפאריה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנהר אסקלנטהאנגלית: Escalante River) הוא יובל קטן של נהר הקולורדו שבמערב ארצות הברית.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצא הנהר במפגש הערוצים בירץ' (Birch) ונורת (North) סמוך ליישוב הקטן אסקלנטה (Escalante) בדרום מרכז יוטה, ומשם הוא זורם לדרום מזרח לאורך 145 ק"מ לפני שהוא נשפך לאגם פאוול. אגן הניקוז של הנהר כולל את המדרונות המיוערים הגבוהים של רמת אקווריוס (Aquarius Plateau), המדרון המזרחי של רמת קייפרוביץ (Kaiparowits Plateau) ורמת המדבר צפונית לאגם פאוול. זהו הנהר האחרון מגודל זה שנתגלה בשטחן של 48 המדינות הרציפות של ארצות הברית.[1] ספיקתו הממוצעת היא 4 מ"ק לשנייה.

הנהר מופה וכונה בשם לראשונה על ידי אלמון תומפסון (Almon Thompson), חבר במשלחת נהר הקולורדו של 1872 אותה הוביל ג'ון וסלי פאוול.[2] הנהר קרוי על שמו של המיסיונר הפרנציסקני הספרדי סילבסטרה ולס דה אסקלנטה (Silvestre Vélez de Escalante). ב-1776 יצאה משלחת בראשות אסקלנטה והאב הפרנציסקני הספרדי פרנסיסקו אטנסיו דומינגס (Atanasio Domínguez) מסנטה פה שבניו מקסיקו במטרה להגיע למונטריי בקליפורניה. המשלחת, המכונה משלחת דומינגס-אסקלנטה, לא הגיעה בסופו של דבר למטרתה, אבל במהלך מסע עברו חברי המשלחת ליד הגרנד קניון והיו לאירופאים הראשונים שהגיעו ליוטה.[3]

מרבית נתיבו של הנהר עוברת בנקיקים מפותלים של אבן חול. הנהר והקניונים המבותרים הנשפכים אליו יוצרים חלק חשוב במונומנט הלאומי גרנד סטיירקייס-אסקלנטה. האזור המרהיב הוא יעד פופולרי לסיורים רגליים וטרקים.

במרבית השנה נהר האסקלנטה הוא נחל קטן, שקל לחצות אותו ברגל או לבוסס דרכו. אבל במהלך השיטפונות של האביב והמונסונים של הקיץ הנהר יכול להפוך לזרם בוצי שוצף שספיקתו גדולה פי עשרה עד מאה. בשנים מסוימות אפשר לשוט בנהר תוך שימוש בקיאקים או בסירות קאנו (רפסודות גדולות מדי בהתחשב ברוחב הערוץ), אבל לכך נדרש הן תזמון טוב – עומק מים גדול או קטן מדי עלולים להפוך את השיט לבלתי אפשרי, ולעצור אותו באמצע הדרך - והן הנכונות לשאת את הסירות במורד תלול בסוף המסע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנהר אסקלנטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]