ארמון הולירוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמון הולירוד
Holyrood Palace
מידע כללי
סוג ארמון מלכותי בריטי
כתובת הולירוד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סקוטלנדסקוטלנד אדינבורו, סקוטלנד
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
בעלים דייוויד הראשון, מלך סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 55°57′10″N 3°10′20″W / 55.9527°N 3.17229°W / 55.9527; -3.17229
https://www.rct.uk/visit/palace-of-holyroodhouse האתר הרשמי
(למפת אדינבורו רגילה)
 
ארמון הולירוד
ארמון הולירוד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ארמון הולירוד
הארמון במאה ה-19. מבט מגבעת קלטון.
הארמון ושרידי המנזר - 2006
שרידי המנזר הסמוך לארמון

ארמון בית הולירודאנגלית: Palace of Holyroodhouse) או בקיצור ארמון הולירוד (Holyrood Palace) הוא ארמון מלכותי בריטי. הארמון נמצא באדינבורו שבסקוטלנד בקצהו התחתון של המייל המלכותי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארמון היה במקורו מנזר שנוסד על ידי המלך דייוויד הראשון, מלך סקוטלנד, בשנת 1128. המנזר שימש אתר ההכתרה של מלכי סקוטלנד ואתר טקסי הנישואים המלכותיים במשך השנים. גגו של המנזר התמוטט במאה ה-18 ולא שוקם.

החל מהמאה ה-15 פעל צפונית למנזר בית הארחה - במקום בו עומד כיום הארמון. מלכי סקוטלנד נהגו להתגורר בבית הארחה זה בימי הביניים, ובסוף המאה ה-15 רכשו את בית ההארחה לשימושם. המלך ג'יימס השני שנולד בשנת 1430 בהולירוד הפך את המבנה לארמון מלכותי, הוכתר בו, התגורר בו, ואף נקבר במנזר. בין השנים 14981501 הרס המלך ג'יימס הרביעי את המבנה ובנה את מבנה הארמון הקבוע ממערבית למנזר. ג'יימס החמישי הוסיף לארמון אגפים בשנים 1528 ו-1536, ובהם המגדל הצפון-מערבי הקיים עד ימינו. במגדל זה התגוררה מרי הראשונה המכונה "מרי מלכת הסקוטים".

החל משנת 1603, כאשר המלך ג'יימס השישי, מלך סקוטלנד, הפך להיות המלך ג'יימס הראשון מלך אנגליה ועבר ללונדון, ועד מלכותו של המלך ג'ורג' הרביעי בין השנים 18201830, כמעט ולא נעשה שימוש בארמון, אך הוא נותר בבעלות בית המלוכה.

בשנת 1650, בעת ביקורו של אוליבר קרומוול בארמון, עלה הארמון באש (לא ברור אם האש הוצתה או מדובר היה בתאונה). קרומוול הורה על שיפוצו, אולם המבנים שבנה נהרסו על ידי המלך צ'ארלס השני אשר שיקם את הארמון בין השנים 16711679 בהתאם לתוכניות האדריכל סר ויליאם ברוס, ומבנה זה שרד עד ימינו. המלך ג'יימס השני (ג'יימס השביעי של סקוטלנד) התגורר במבנה בין השנים 16791682 במהלך המשבר הפוליטי של שנים אלה. צ'ארלס אדוארד סטיוארט, המכונה "הנסיך היפה צ'ארלי" (Bonnie Prince Charlie), התגורר בארמון במשך מספר שבועות בשנת 1745 במהלך המרד היעקוביטי.

לאחר המהפכה הצרפתית הרשה המלך ג'ורג' השלישי לפליטי בית המלוכה הצרפתי לגור בארמון, והתגורר בו אחיו הצעיר של המלך הצרפתי לואי השישה עשר.

בתקופתנו, מתגורר בארמון המלך צ'ארלס השלישי, מלך הממלכה המאוחדת כאשר הוא מבקר בסקוטלנד לרגל אירועים רשמיים, למשך שבוע לפחות מדי שנה, בדרך כלל בחודשי הקיץ. אחת מארבע מסיבות הגן המלכותיות בכל שנה נערכת בארמון הולירוד בשבוע זה. כאשר המלך נופש בסקוטלנד הוא מתגורר בטירת בלמורל.

מאז הקמת הפרלמנט הסקוטי בשנת 1999, הארמון משמש גם למינויו של ראש השרים הסקוטי על ידי המלך. בשנים אלה גם הועלו רעיונות שהארמון ישמש למגורי קבע של אחד מבני המשפחה המלכותית - הנסיכה אן, כנציגי קבע של המלכה בסקוטלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארמון הולירוד בוויקישיתוף