ארמין פלש (רופא)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמין פלש
Flesch Ármin
לידה 17 במאי 1878
אסלו, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במרץ 1953 (בגיל 74)
בודפשט, הרפובליקה העממית ההונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת אטווש לוראנד (1902) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארמין פלשהונגרית: Flesch Ármin; אסלו, 17 במאי 1878בודפשט, 22 במרץ 1953)[1] היה רופא (MD), רופא ילדים, גם בעל תואר דוקטור (PhD). הוא אביו של רופא העור והפרופסור באוניברסיטה פטר פלש.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארמין פלש נולד במשפחה יהודית כבנם של פנחס פלש ושל ריזי (תרזיה) פריד. הוא החל את לימודיו בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בודפשט (כיום אוניברסיטת אטווש לוראנד) וקיבל תואר דוקטור לרפואה בשנת 1902. באותה שנה החל את הקריירה שלו כרופא ילדים בבית החולים לילדים שטפניה. כרופא הילדים עבד כאחד מעמיתיו הקרובים ביותר של יאנוש בוקאי, רופא הילדים הידוע ביותר בהונגריה של התקופה, במרפאת הילדים ובבית החולים הקשור למרפאת הילדים. על מנת להרחיב את הידע שלו ניסה לבקר במוסדות הילדים המפורסמים ביותר בתקופתו. בשנת 1907 ערך מסע לימודי לחו"ל במכון צ'רני ופינקלשטיין, אשר היה חלוץ במחקר בנושא תזונת תינוקות והפרעות אכילה. לאחר שחזר להונגריה, המשיך בעבודתו הקלינית ומונה למרצה באוניברסיטה בשנת 1912 ובשנת 1913 הוחלט למנותו כמרצה בכיר באוניברסיטה לפתולוגיה ולרפואה של מחלות תינוקות. בשנת 1916 מונה לרופא ראשי במכון בודפשט למקלט הילדים הממלכתי. הוא נשאר שם עד 1926 ואז הוזמן כרופא הראשי של בית חולים עצמאי לילדים שהוקם בבודפשט. פתיחת בית החולים החדש הזה (בית חולים לתינוקות וילדים ברחוב מדאראש) התקיימה רק בסוף שנת 1929 בגלל קשיים כלכליים. מאותו יום ועד 31 בדצמבר 1943 הוא היה מנהל בית החולים והרופא ראשי של המחלקה לרפואת תינוקות וילדים. הוא פרש עם כניסתם לתוקף של חוקי הגזע האנטי יהודיים ובמיוחד החוק היהודי השני והחוק היהודי השלישי. הוא שרד את השואה ואחרי מלחמת העולם השנייה, ככל שבריאותו הרעועה איפשרה, המשיך לעבוד כרופא ילדים. הוא לא יכול היה לחזור לבית החולים ברחוב מדאראש מכיוון שזה נפגע קשות במהלך המלחמה ושיקומו לא הושלם עד 1947. מוקדם יותר באותה השנה הוא עמד בראש משלחת הרפואה ההונגרית לקונגרס הילדים הבינלאומי בניו יורק.

את עשרות שנות ניסיונו ברפואת ילדים כרופא הראשי של מרפאת רחוב שאנדור פטרפי הוא העמיד לרשות "שירותי בריאות ילדים בבירת הונגריה". בתפקיד זה הוא מצא גם דרכים ללמד רופאים צעירים, להגדיל את הידע המקצועי שלהם ולפתח את חשיבתם הרפואית. עבודתו זכתה בתואר פרופסור באוניברסיטה ולאחר מכן בפרס "רופא מעוטר". הוא מילא את תפקיד נשיא סקציית רפואת ילדים בהונגריה.

אשתו הייתה מריאנה אדלר, איתה התחתן ב-14 באוקטובר 1913 בבודפשט.[2]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס פלש ארמין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס שייסד נכדו של ארמין פלש, פטר פרנק. הפרס פתוח לרופאי ילדים בבתי חולים ציבוריים או במרפאה אוניברסיטאית, ללא קשר לגילו, שמלבד עבודות הריפוי היומיומיות המצטיינת שלו, מבצע פעילות מדעית בעלת שם בינלאומי בכל תחום של רפואת הילדים ופועל למען העניים ומוכי גורל.

פלש ארמין קז[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברובע 13 בבודפשט מרחב הציבורי (פסז') נושא את שמו.

עבודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Anämien in Kindesalter (ברלין, 1909)
  • ספר לימוד לרפואת ילדים (מהדורה רביעית, בודפשט, 1925)

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רופא מעוטר

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארמין פלש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Halotti bejegyzése a Budapest V. kerületi állami halotti akv. 94/1953. folyószáma alatt".
  2. ^ "Házasságkötési bejegyzése a Budapest VI. kerületi állami házassági akv. 1415/1913. folyószáma alatt".