אשכים לבית השר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אַשְׁכִּים לְבֵית הַשַׂר

אַשְׁכִּים לְבֵית הַשַׂר, אוֹמְרִים: כְּבָר רָכַב.
אָבוֹא לְעֵת עֶרֶב, אוֹמְרִים: כְּבָר שָׁכַב.
אוֹ יַעֲלֶה מֶרְכָּב, אוֹ יַעֲלֶה מִשְׁכָּב,
אוֹיָה לְאִישׁ עָנִי, נוֹלַד בְּלִי כּוֹכָב!

אַשְׁכִּים לְבֵית הַשַׂר הוא פיוט מאת רבי אברהם אבן עזרא. בפיוט מבטא המשורר את צערו של עני הנזקק לעזרתו של בעל שררה. למרות שהעני מתאמץ לפגוש את בעל השררה ולבקש את עזרתו, הוא לא פוגש אותו אלא אנשים אחרים שמסבירים לו שלא יוכל לפגוש את השר בתואנות שונות. יש הרואים בשיר זה ביטוי לצערו של רבי אברהם עצמו, שהיה עני[1]

מבנה השיר ותוכנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיר קצר זה ארבע שורות. כל אחת מהשורות מתחילה באות א' ומסתיימת בצירוף האותיות כ' ו-ב'. המשורר מספר כי פעמיים ניסה לפגוש את השר. בפעם הראשונה עשה זאת השכם בבוקר, ונאמר לו שהגיע מאוחר מדי, והשר כבר איננו נמצא, כי "רכב". בפעם השנייה הגיע לעת ערב, וגם אז נאמר לו שלא יוכל לפגוש את השר כי כבר שכב. בשורה השלישית והרביעית עורך העני מעין סיכום - או שהשר יעלה על מרכב או על משכב, בכל אופן העני סובל, "אוֹיָה לְאִישׁ עָנִי".

הסיום "נוֹלַד בְּלִי כּוֹכָב!" מבטא יחס אסטרולוגי למצבו של העני, באופן שקרוב להיות גזירת שמים. רעיונות אסטרולוגיים מצויים גם בפרשנות הראב"ע למקרא.

המחשבה על העניות כגזירה התלויה במזל מופיעה גם בתלמוד. למשל, בתלמוד מסופר על רבי אלעזר בן פדת שהיה עני מרוד. מסופר שם, כי כאשר הקיז דם, לא היה לו מה לאכול, והוא תחב בפיו ראש של שום, והתעלף מחולשה. הקב"ה התגלה אליו בחלומו ושאל אותו אם ברצונו שיהפוך את העולם ויברא אותו מחדש, כדי שאולי הפעם יוולד רבי אלעזר במזל טוב. אמר רבי אלעזר בן פדת: "כולי האי ואפשר?" (=כל זה, ורק אולי?!). הוא הוסיף ושאל אם כבר חי את רוב שנות חייו, ומשנענה בחיוב ויתר על הצעתו של ה'[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]