אתה מת רק פעמיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אתה מת רק פעמיים
You Only Die Twice
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי יאיר לב
הופק בידי דוד דרעי
מרקוס גלאסר
תסריט יאיר לב דוד דרעי
תחקיר ניקו הופינגר
עריכה יניב רייז שפי
מוזיקה יונתן בר גיורא
צילום דוד דרעי
מדינה ישראלישראל ישראל
אוסטריהאוסטריה אוסטריה
חברת הפקה ד.ד. הפקות + אן.ג'י.אפ הפקות [אוסטריה]
הקרנת בכורה 6 במרץ 2018 קולנוע "לאו" (אינסברוק)
דוק אביב מאי 2018, סינמטק ת"א (ישראל)
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט עברית, אנגלית, גרמנית
סוגה דרמה, ישראלי, תעודה, מותחן
דף הסרט ב־IMDb
מתוך הסרט: אנדריאס פוקה (מימין) ויאיר לב בשוט הסיום של הסרט. צילום: דוד דרעי
מתוך הסרט: יאיר לב ברכבת באוסטריה. צילום: דוד דרעי

אתה מת רק פעמיים הוא סרט תיעודי אודות זהות כפולה אוסטרית – יהודית במאה העשרים. הסרט ראה אור בשנת 2018. הדמות הראשית ובמאי הסרט הוא יאיר לב, במאי קולנוע תיעודי ופרופסור בבצלאל בירושלים.

הסרט מביא את סיפורו של המחקר של הבמאי הישראלי אשר חושף את תולדותיו של אדם אשר נולד באותו היום, 12 ביולי 1902, ובאותו המקום (וינה) כמו הסבא שלו, אך שנפטר כך מסתבר, 18 שנה מאוחר יותר בחבל טירול. האדם השני הנושא את אותו השם אף היה דמות ציבורית ועמד בראש הקהילה היהודית של אינסברוק באוסטריה בשנים האחרונות לחייו.

הסרט מסופר ומועצב כמותחן. הוא הוקרן לראשונה בגרסה המדובבת לגרמנית בקולנוע "לאו" באינסברוק ב-6 במרץ 2018. ב-11 במרץ 2018 הסרט הוקרן בטלוויזיה הממלכתית של אוסטריה או.אר.אף כחלק משידורי הזיכרון ל"אנשלוס", סיפוחה של אוסטריה בידי גרמניה הנאצית ב-1938. ב-16 במאי 2018, הוקרן הסרט ב"באיירישר רונדפונק". בארץ הוקרן לראשונה בפסטיבל דוקאביב במאי 2018. הסרט היה מועמד לפרס אופיר לסרט תיעודי באורך מלא.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמו של הבמאי, הגב' חוה לב מקבלת שיחת טלפון מאוסטריה, שהיא זכאית ככל הנראה לרשת בית קטן בלונדון - אך התגלתה בעיה מפתיעה: על פי המסמכים מוינה, אביה, ארנסט בכינסקי לא נפטר בתל אביב בשנת 1969, אלא באינסברוק, אוסטריה בשנת 1987. בנה, יאיר לב, השחקן הראשי, התסריטאי והבמאי של הסרט המתהווה מחליט כי עליו לצאת לווינה להתחקות אחר עקבותיו של האדם אשר שיכפל את זהותו של סבו, ככל הנראה עם תום מלחמת העולם השנייה. המחקר הראשוני העלה כי האדם האמור היה נשוי לגויה ובארכיון של אינסברוק מתגלה חומר מטריד עוד יותר אודות משפחתה של האישה האלמונית לה היה האדם נשוי. אביה, אמא וחמותה היו שנים ארוכות באופן לא חוקי תומכים של המפלגה הנאצית. אחיה אף היה חבר בפלוגות ה אס אה וה אס אס. התחקיר מקבל תפניות בלתי צפויות שוב ושוב ונרטיב מקביל לעלילה הראשית מתפתח ממפגשיו של יאיר לב עם צאצאי המשפחה הטירולית הזו, ובמיוחד משמעותי הקשר שנוצר בין יאיר לב לנכדו של בן המשפחה שהיה בפלוגות האס אס.

פיתוח ותחקיר הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאים התיעודיים יאיר לב ודוד דרעי, נטלו את הסיכון לפתח את הסיפור המבטיח לסרט מכיסם הפרטי. הם טסו בחורף 2012 לוינה ולאינסברוק כדי לבדוק את הפוטנציאל הגלום בסיפור המסתורי שבשלב זה רב היה בו הנסתר מהגלוי גם לאחר התחקיר הראשוני. עם שובם לישראל ערכו השניים טיזר, שהתבסס על התגובות שהעלה תחקירם באוסטריה וזכו לתמיכה ראשונית בהפקה מערוץ "יס דוקו". בעקבות "פיצ'ינג" בהמשך, חברת ההפקות האוסטרית "ניקולאוס גאיירהאלטר" הצטרפה לפרויקט שזכה לתמיכה נוספת מהטלוויזיה הממלכתית האוסטרית והערוץ הממלכתי של מדינת בוואריה בגרמניה "באיירישר רונדפונק".

הבמאי יאיר לב, המפיק והצלם דוד דרעי, והמפיץ מטעם YES גיא לביא בפריימיירה הישראלית של הסרט בסינמטק ת"א, דוק אביב 2018

אתרי הצילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים התקיימו משנת 2012 ועד לשנת 2017 באינסברוק, האל שבחבל טירול, וינה, מינכן, זאגרב, סטארה גראדישקה בבוסניה והרצגובינה, פתח תקווה, חולון ותל אביב-יפו.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס התחקיר, פורום היוצרים הדוקומנטריים בישראל, 2019
  • פרס בחירת הקהל, שגרין פולס (אוהיו), ארצות הברית – 2019
  • מקום ראשון בתחרות הסרט התיעודי הטוב ביותר, פסטיבל נוידה, הודו – 2019
  • פרס בחירת הקהל לקטגוריית סרט תיעודי, פסטיבל הסרטים היהודי, סאו-פאולו, ברזיל – 2019
  • פרס התחקיר, פסטיבל דוקאביב, ישראל – 2018
  • פרס בחירת הקהל, פסטיבל דוקאביב, ישראל – 2018
  • פרס התחקיר, פרסי הקולנוע התיעודי, ישראל־2018
  • מועמד כסרט תיעודי מצטיין לפרס אופיר (פרס האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה), ישראל – 2018

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אתה מת רק פעמיים בוויקישיתוף