באנשי (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באנשי
Banshee
כרזה פרסומית לסדרה
כרזה פרסומית לסדרה
סוגה דרמה
יוצרים ג'ונתן טרופר
דייוויד שיקלר
כותבים ג'ונתן טרופר, דייוויד שיקלר עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי גרג ייטאניס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים אנטוני סטאר
איבאנה מיליצ'ביץ'
אולריך תומסן
פרנקי פייסון
הון לי
רוס בלקוול
מאט סרביטו
דמטריוס גרוס
טריאסט קלי דאן
ריאנן שיין
לילי סימונס
בן קרוס
אנטוני רויויואר
אודט אנאבל
פרסים פרס אמי לאפקטים מיוחדים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 38 (נכון ל־20 במאי 2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל ג'ונתן טרופר
דייוויד שיקלר
גרג ייטאניס
פיטר מקדיסי
אלן בול
הפצה HBO, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים שארלוט, קרוליינה הצפונית (עונות 1 - 2)
ניו אורלינס (עונה 3)
אורך פרק 43 - 59 דקות
שידור
רשת שידור סינמקס
רשת שידור בישראל yes Oh
תקופת שידור מקורית 11 בינואר 201320 במאי 2016
קישורים חיצוניים
www.cinemax.com/banshee
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באנשיאנגלית: Banshee) היא סדרת דרמה-פעולה אמריקאית בת 4 עונות, שנוצרה על ידי ג'ונתן טרופר ודייוויד שיקלר, ושודרה ברשת סינמקס מ-11 בינואר 2013 ועד 20 במאי 2016. הסדרה מתרחשת בעיירת אמיש קטנה בפנסילבניה, והכוכב הראשי בה (בגילומו של אנטוני סטאר) הוא פושע לשעבר אשר נוטל את זהותו של שריף העיירה הנרצח, לוקאס הוד, כדי להימלט מהישג ידו של גנגסטר העונה לכינוי ראביט (בגילומו של בן קרוס). הוא מנחיל צדק משלו בעיירה ומנסה להתפייס עם אהובתו לשעבר ובתו של ראביט, אנסטסיה (בגילומה של איבאנה מיליצ'ביץ'). גם אנסטסיה נטלה על עצמה שם בדוי, נישאה וגידלה משפחה בזמן מאסרו של הוד. הוד מנסה לשמור על זהותו החדשה, בו בעת שהוא מאמץ לעצמו דרכי פשע בעזרתם של שותפיו ג'וב (בגילומו של הון לי) ושוגר (בגילומו של פרנקי פייסון), וכן מתעמת עם פושע מקומי בשם קאי פרוקטור (בגילומו של אולריך תומסן).

הסדרה נוצרה כחלק ממאמציה של רשת השידור לקדם תוכן מקורי. עונה שנייה בעלת עשרה פרקים החלה בשידור בינואר 2014, והסדרה חודשה לעונה שלישית עוד באותו חודש. בפברואר 2015, הסדרה חודשה לעונה רביעית ואחרונה.[1][2] נוסף לסדרה, עלתה לרשת מיני סדרה בשם "באנשי המקור" אשר משלימה פרטי עלילה מהעבר ומההווה. העונה הראשונה קיבלה נתוני רייטינג גבוהים יחסית לרשת השידור סינמקס, כאשר בכל פרק צפו מעל ל-400 אלף צופים, והעונה השנייה התעלתה על קודמתה כאשר בפרק החמישי צפו כ-590 אלף צופים והפרק החותם את עונה משך כ-733 אלף צופים.[3] בספטמבר 2013, זכתה הסדרה בפרס אמי בקטגוריית האפקטים המיוחדים.

בישראל הסדרה משודרת בערוץ yes Oh, ב-Hot VOD ובסלקום TV.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
11011 בינואר 201315 במרץ 2013
21010 בינואר 201414 במרץ 2014
3109 בינואר 201513 במרץ 2015
481 באפריל 201620 במאי 2016

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בעיירה בדיונית קטנה במדינת פנסילבניה, ומביאה את קורותיו של גנב ללא שם שמשתחרר מהכלא לאחר שריצה 15 שנים בעוון גנבת יהלומים מגנגסטר אוקראיני שידוע בכינוי ראביט. לאחר שחרורו, הפרוטגוניסט מבין שראביט עדיין רודף אחריו, והוא נמלט לעיירה קטנה בשם באנשי בחיפוש אחר המאהבת והשותפה שלו לשעבר אנסטסיה. כשהוא מוצא אותה, הוא מגלה שהיא חיה תחת שם בדוי (קארי הופוול), היא נשואה ויש לה שני ילדים. בניסיון לפתוח בחיים חדשים, הפרוטגוניסט לוקח את זהותו של שריף העיירה הנכנס לוקאס הוד, שנהרג בשוד בר, כאשר רק בעל הבר יודע את האמת אודותיו.

העונה הראשונה מתמקדת במאמציו של הוד לחדש את מערכת היחסים שלו עם אנה תחת האיום המתמיד שראביט ימצא את שניהם. הוא מרוויח לעצמו מוניטין כאחד שפועל לפי חוש צדק משלו ולא הולך לפי החוקים. סגניו חושדים בו ללא הרף ובנוסף הוא לומד מראש העיר הצעיר, שהעיר נתונה באחיזת החנק של בעל עסק ויזם פלילי ששמו קאי פרוקטור, חבר כת אמיש לשעבר שזנח את אמונתו. פעולותיו המפוקפקות משיגות את תשומת לבו של ה-FBI ובסופו של דבר גם את של ראביט. הוד נכנע לראביט מתוך מטרה שזה האחרון יעזוב את קארי לנפשה, אך ניצל בידי קארי, סגניו ושותפיו לפשע. קארי יורה בראביט ולכאורה הורגת אותו, אך גופתו אינה נמצאת. העונה מסתיימת כאשר בנו של לוקאס הוד האמיתי מגלה שאביו הוחלף בידי מתחזה, בעוד קאי הורג את ראש העיר וגופתו המתה של שריף העיירה הנרצח מתגלה.

העונה השנייה מתמקדת במרביתה בשמורות ובשבטים האינדיאנים אשר נמצאים בעיירה, וכוללים את צ'יף השבט אלכס לונגשאדו. לונגשאדו מנסה להקים קזינו בעיירה, והתחרות שלו עם פרוקטור להשגת כוח מביאה לעימות אלים ביניהם. קארי נכלאת בעוון מעורבותה בשחרורו של הוד. העבר שלה נחשף בציבור והדבר ממיט אסון על משפחתה ועל חייה המקצועיים. הוד וסגניו נמצאים בתקופת תנאי בעקבות מעורבותם, אך הם רשאים להמשיך בתפקידם. הוד מקבל את העובדה שקארי בחרה להמשיך בחיי המשפחה, ומתחיל במערכת יחסים עם סגניתו שבון. ג'ייסון - בנו של לוקאס הוד האמיתי - מגיע לבאנשי ומודע לגנבת זהותו של אביו בידי המתחזה אליו. הוד עוזר לו לפתוח בחיים חדשים, אך פרוקטור הורג את ג'ייסון משום ששכב עם אחייניתו רבקה. המעשה מצית מחדש את האיבה בין הוד לפרוקטור. בסופו של דבר, פרוקטור נכלא בהתבסס על חקירתו של הוד. אולם, הוא משוחרר כאשר לונגשאדו - שסיפק למשטרה מידע שנועד לשמור את פרוקטור בכלאו - נרצח בידי רבקה. בינתיים, הוד וקארי מגלים שראביט עדיין חי ומאתרים אותו. הם מתעמתים מולו ונותנים לו אקדח וקליע בודד, בו הוא משתמש כדי להתאבד. העונה מסתיימת כשנודע לצ'ייטון ליטלסטון, מנהיג שבט קינהו, על מותו של לונגשאדו.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנטוני סטאר - מתחזה ללוקאס הוד. פושע לשעבר וגנב ששוחרר ממאסר של 15 שנים ונטל את זהותו של שריף העיירה החדש, שנרצח. שמו האמיתי אינו ידוע.
  • איבאנה מיליצ'ביץ' - אנסטסיה/קארי הופוול. שותפה לשעבר ומאהבת של הוד. חיה בבאנשי תחת זהות בדויה של סוכנת נדל"ן יחד עם בעלה גורדון וילדיה דווה ומקס, שאינם מודעים לעברה. מסתתרת מראביט, שמתברר כאביה.
  • אולריך תומסן - קאי פרוקטור. איש עסקים ויזם מהעיירה באנשי, שמפעיל ארגון פשע. השתייך בעברו לקהילת האמיש אך זנח את אמונתו לטובת חיי פשע.
  • פרנקי פייסון - שוגר בייטס. מתאגרף שפרש ואסיר לשעבר, בעל בר מקומי. מתיידד עם הוד ומודע לכך שהוא פושע.
  • הון לי - ג'וב. האקר מחשבים ושותפו לפשע של הוד. טרנסווסטיט וקרוס-דרסר שנאלץ לעבור לבאנשי לאחר שהכיסוי שלו נחשף.
  • רוס בלקוול - גורדון הופוול. התובע המחוזי של באנשי ובעלה של קארי. גיבור מלחמת המפרץ ולוחם חיל הנחתים של ארצות הברית שפרש (עונות 1 - 3).
  • מאט סרביטו - ברוק לוטוס. סגן השריף בעיירה באנשי, והוותיק ביותר ביחידה. היה אמור להיות השריף החדש לפני הגיעו של הוד ונוטר לו טינה בשל כך.
  • דמטריוס גרוס - סגן השריף אמט יונרס (עונות 1 - 2).
  • טריאסט קלי דאן - סגנית השריף שבון קלי (עונות 1 - 3).
  • ריאנן שיין - דווה הופוול. נערה מתבגרת ומרדנית. בתם של קארי ולוקאס, שגדלה בידיעה שגורדון הוא אביה.
  • דניאל רוס אוונס - דן קנדל. ראש העיר של באנשי. אידיאליסט ופוליטיקאי צעיר, מתנגד לנהלים העסקיים של פרוקטור (עונה ראשונה).
  • לילי סימונס - רבקה באומן. נערה מקומית מקהילת האמיש, שחיה חיי אמונה אדוקים בשעות היום, אך מנהלת חיים מרדניים בשעות הלילה. אחייניתו של פרוקטור והיחידה מהקהילה שנמצאת עמו עדיין בקשר.
  • בן קרוס - ראביט. גנגסטר אוקראיני חסר רחמים שמבקש לנקום בהוד משום שגנב ממנו, ואף הפנה את בתו אנסטסיה נגדו (עונות 1 - 2).
  • אנטוני רויויואר - אלכס לונגשאדו. מנהיג שבט אינדיאני מקומי ויריבו של פרוקטור (עונות 1 - 2).
  • ג'ינו סגארס - צ'ייטון ליטלסטון. מנהיגם המאיים של שבט קינהו (עונות 2 - 3).
  • אפטון ויליאמסון - אליסון מדינג. עוזרת התובע המחוזי (עונות 2 - 3).
  • לאנגלי קירקווד - קולונל דאגלס סטואו. לוחם הכוחות המיוחדים לשעבר שכעת מפעיל עסק בלתי חוקי ממחנה ג'נואה בבאנשי (עונה שלישית).
  • טום פלפרי - קורט בונקר. חבר לשעבר של האחווה הארית שהפך לסגן שריף (עונות 3 - 4).
  • אלייזה דושקו - סוכנת מיוחדת ורוניקה דוסון. סוכנת FBI הרודפת אחר רוצח סדרתי, והדבר מביא אותה לעיירה באנשי (עונה רביעית).

בסדרה משתתפים גם מתיו ראוץ כקליי ברטון, יד ימינו של פרוקטור; קריסטוס וסילופולוס כאולק, יד ימינו של ראביט; אודט אנאבל כאחותו של לונגשאדו, נולה. העונה השנייה הציגה את האריסון תומאס כג'ייסון הוד, בנו של שריף העיירה הנרצח; עונה שלישית הציגה את מיגן ראת' כאיימי קינג, סגנית שריף בשמורת קינהו המושחתת; צ'אסק ספנסר כבילי רייבן, סגן שריף לשעבר שהוגלה מביתו על ידי תושבי באנשי; וכריס קוי כקלווין בונקר, מנהיג האחווה הארית בבאנשי ואחיו הצעיר של קורט.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט לסדרה "באנשי" נחשף לראשונה באוגוסט 2011 כאשר הוכרז שאלן בול יפיק דרמת פשע - פרויקט שפיתח יחד עם המפיקים ג'ונתן טרופר ודייוויד שיקלר. הסדרה הייתה אמורה להיות משודרת ברשת האם HBO, אך עברה לרשת סינמקס כשהוחלט להרחיב את התוכן המקורי לרשת השידורים. כבר באוגוסט סוכמו שלב הליהוק והפרטים הפיננסיים להרצתו של הפרויקט, כשתהליך הצילומים נקבע לסתיו 2012 בקרוליינה הצפונית. בינואר 2012, סינמקס הזמינה עשרה פרקים לעונתה הראשונה של הסדרה, כשהפרק הראשון בוים על ידי גרג ייטאניס. עוד באותו חודש לוהקו סרביטו, דאן ואוונס לתפקידם של ברוק לוטוס, שבון קלי וראש העיר דן קנדל. מאוחר יותר באותו חודש לוהק סטאר לתפקיד הראשי של לוקאס הוד, יחד עם גרוס כסגן השריף אמט יונרס, תומסן כקאי פרוקטור, לי בתפקיד ג'וב ומיליצ'ביץ' כקארי הופוול. סימונס לוהקה באפריל כאחייניתו של פרוקטור, רבקה באומן, נערה מקהילת האמיש שחיה חיים כפולים ומרדניים. באוגוסט 2012 לוהקה אודט אנאבל לתפקיד נולה לונגשאדו, מתנקשת אינדיאנית. טרופר, שיקלר, בול, ייטאניס ופיטר מקדיסי משמשים כמפיקים בפועל.

תהליך הפוסט פרודקשן התארך מעט לפרק הבכורה של הסדרה בשל פציעתו של סטאר על סט הצילומים, מה שדרש עריכה דיגיטלית להסתרת פציעותיו. מספר מסצינות הקרב בסדרה צולמו לאורך כ-25 שעות. לצורך השראה לסצינות הקרב והאלימות הרבה שבסדרה, ציין ייטאניס את סרטי הפעולה של ג'ייסון סטיית'האם ואת סרטי הקולנוע של הבמאי ג'ון קרפנטר, כמו "צרות גדולות בצ'יינה טאון" ו"הם חיים". מרקוס יאנג משמש ככוריאוגרף הפעלולים.

ב-29 בינואר 2013, חידשה סינמקס את הסדרה לעונה שנייה בת עשרה פרקים, שהחלה בשידור ב-10 בינואר 2014. סצנת המרדף הארוכה בה משתתפים לי, סטאר ומיליצ'ביץ' ואשר פותחת את העונה צולמה לאורך 8 ק"מ בכביש מהיר. טרופר כתב במקור את הסצנה לרומן הגרפי של הסדרה, "באנשי המקור", אשר עוקב אחר השלושה לפני 16 שנים, אך החליט שיהיה זה פעלול מצולם מעניין. צילומי הפרק החותם את העונה התרחשו בכנסייה בהארלם, ניו יורק, ונמשכו כשלושה ימים.

אחרי כשלושה פרקים בלבד מאז עלייתה של העונה השנייה לשידור, חודשה הסדרה לעונה שלישית שעלתה לשידור ב-9 בינואר 2015.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות לסדרה היו מעורבות, וזאת כאשר העונה הראשונה מחזיקה בציון של 61 מתוך 100 באתר הביקורות Metacritic.

דורותי רבינוביץ' מהוול סטריט ג'ורנל מציינת ש"חוכמתה של הסדרה מבצבצת מתוך יומרנותה", תוך שהיא מוסיפה שסצינות הסקס ומגוון הפורנו הרך שמוצג על המרקע יותר צעקניים מאשר שהם לא נוחים לצפייה. "זאת ועוד, הסיפור של הסדרה מורכב מדמויות מושכות ומעניינות, כמו הטייקון המרושע קאי פרוקטור, והדבר מגביר את תחושת ההתלהבות".[4]

מנגד, מבקר המגזין בוסטון הראלד מתאר את הסדרה כ"דרמה בהילוך איטי שמשולבים בה סצינות מזעזעות של אלימות ומין".[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באנשי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Banshee Renewed for Season 4, Matt Fowler, February 12th 2015
  2. ^ It's Official: Cinemax Cancels 'Banshee', The Hollywood Reporter
  3. ^ ‘Banshee’ Screams Past Cinemax Record, Deadline.com, March 17th 2014
  4. ^ The Sheriff Wore Stripes: Tale of a Hood as Hero, Dorothy Rabinowitz, January 10th 2013
  5. ^ Amish meet violence, sex in ‘Banshee’, Mark Perigard, January 11th 2013