קרוס-דרסינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרוס-דרסר)
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
טרנסג'נדריותטרנסג'נדריות
ערך זה הוא חלק מסדרת ערכים
בנושא זהות מגדרית
עוד בנושא
פורטל להט"ב

קרוס-דרסינג (אנגלית: cross-dressing) הוא לבישת פריטי לבוש ואביזרים המזוהים וקשורים למגדר השני בתוך חברה מסוימת, באופן זמני ושאינו קבוע. המושג "קרוס-דרסינג" מתקשר מצד אחד לפעילות בידורית ומצד אחר, לרצון ללבוש את הבגדים מסיבות שונות (אישיות או חברתיות), כך לדוגמה, לאורך ההיסטוריה, נשים שרצו לעשות פעילות שנאסרה עליהן, לעיתים התלבשו כגברים (על מנת לשרת בצבא, לעסוק במחקר או בכל עיסוק אחר שנאסר על נשים).

לעיתים מחברים בין קרוס-דרסינג לזהות הטרנסג'נדרית או להתנהגות מינית או פטישיסטית, אך המונח עצמו אינו מעיד בהכרח על מניעים לבחירה בלבוש פריטים המזוהים עם בני המין השני. קרוס-דרסינג יוצר לעיתים אי נוחות חברתית ותרבותית בגלל אלה המתלבשים בשונה מהמצופה מהם מעצם המגדר שלהם; אלה נתפסים ככאלה המערערים על נורמות חברתיות, על תפיסות ואפילו על חוקים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוס-דרסינג מופיעה לאורך ההיסטוריה ובחברות רבות. ישנן דוגמאות רבות ולהן אחדות מהן:

במיתולוגיה יוונית - הפולחן ל-אפרודיטוס המאמינים לבשו בגדים שלא התאימו למגדר שלהם. גברים לבשו בגדי נשים ונשים לבשו בגדי גברים עם זקנים מלאכותיים.

במיתולוגיה נורדית אודין התלבש כמרפאה כחלק ממאמציו לפתות את Rindr.

בהינדו באחת האגדות האלה בהוצ'רה מטה מקללת את בפייה והוא הופך לאימפוטנט. הקללה הוסרה ממנו רק כאשר הוא התלבש והתנהג כמו אישה כסימן להערצת האלה.

בכמו כן ניתן למצוא מגוון דוגמאות בספרות, פולקלור, מוזיקה ותיאטרון, מרחבי העולם, של דמויות המתוארות כקרוס דרסר בדרגות שונות ובגלל מגוון רחב של סיבות. דוגמאות כוללות הקאבוקי ושמניזם קוריאני.

ביגוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הקרוסדרסרים הגברים מנסים להתלבש בצורה נשית ככל האפשר ולכן משתמשים בבגדי נשים כגוון: שמלות, גרביונים, מחוכים, תחתוניות ובגדים נשים נוספים. כן גברים יעזרו בתותבת שד, גאפה (בגד אשר מיועד להסתיר את איבר המין הגברי). נשים משתמשות בביינדר (פריט לבוש שנועד להשטיח את החזה).

סוגיות חברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוסדרסרים עשויים להתחיל ללבוש בגדים הקשורים למין השני בילדותם וזאת תוך כדי שימוש בבגדים של אחים, הורים ואף חבר קרוב, במקרה של ילד קרוסדרסר עשוי ההורה לאפשר לילדו להתלבש ככה בהנחה כי הם יפסיקו עם מנהג זה שיתבגרו, עם זאת לעיתים אותו דפוס ממשיך גם כאשר הילד מגיע לבגרות, דבר זה עלול ליצור עימותים עם בן הזוג או בן משפחה בעניין ואף לגרום אי נעימות לקרוס-דרסר כאשר בן משפחתו או בן זוגו מבקש ממנו להפסיק עם המנהג.

לפעמים בגלל רגשות אשם או מנסיבות אחרות קרוסדרסרים נפטרים מכל בגדיהם בנוהג שנקרא "טיהור" וזאת רק כדי להתחיל לאסוף בגדים של המגדר השני.

משמעויות של קרוס דרסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן שתי תופעות בולטות של קרוס דרסינג אשר לרוב נבדלות זו מזו בהיבט האטיולוגי; תופעה אחת של קרוס דרסינג היא עשייתו למטרת שעשוע, כלומר, כזה הנעשה על ידי זכרים בעלי זהות מגדרית גברית, שלרוב אינם הטרוסקסואלים, המתחפשים לדמויות נשיות ("דראג קווין"), או הנעשה על ידי נקבות בעלות זהות מגדר נשית, שלרוב אינן הטרוסקסואליות, המתחפשות לדמויות גבריות ("דראג קינג"), וכן אפשר שגם על ידי אינטרסקסואלים או ג'נדרקווירים. תופעה שנייה של קרוס דרסינג היא פאראפיליה (כלומר, התנהגות מינית לא נורמטיבית מבחינה סטטיסטית) מצד אדם, בדרך כלל גבר המרגיש כמיהה עזה ללבישת בגדים ופריטים המזוהים מבחינה תרבותית או סטטיסטית בנות המגדר הנשי בתרבותו, וזאת לצורך קבלת סיפוק מיני ואורגזמה מכך. שמה המקצועי הישן של תופעה זו היא פטישיזם טרנסווסטי, אם כי כיום יש גם העושים שימוש במונח אוטוגינפיליה,[א] ונכון להיום לא ידועה הסיבתיות לתופעה זו. יש הרואים במונח "פטישיזם טרנסווסטי" או "אוטוגינפיליה" מונח מבזה, שכן הוא מרמז להיררכיית ערכים שבה המרכיב המיני של ההתנהגות הטרנסג'נדרית הוא בעל ערך שלילי.

קרוס דרסינג לשם בידור או שעשוע, נבדל ברמה האטיולוגית מאוטוגינפיליה והמכניזם המכונן התנהגויות אלה נחקר בעיקר על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים, וחוקרים מתחומים קרובים.

אין לבלבל בין הטרנסווסטיט לבין טרנסקסואל שמאמץ התנהגויות או פרקטיקות אחרות המשותפות לאותו מגדר, או רוצה לעבור פרוצדורות רפואיות על מנת לבצע שינויים פיזיים, כי הוא חש כ"אישה הכלואה בגופו של גבר" (או "גבר הכלוא בגוף אישה"). עם זאת גם בעלי פרפיליית אוטוגניפיליה לעיתים יעברו ניתוח לשינוי מין עקב תחושת דיספוריה מגדרית מחמת פנטזיות או דימויים מיניים על היותם נשים ועוררות מינית מכך וזו עשויה להגביר או ליצור דיספוריה מגדרית. עם זאת לא כל בעלי פרפיליה זו יבצעו ניתוחים לשינוי מגדר, רובם הם גברים הטרוסקסואלים, מעדיפים פעילויות מיניות עם שותף מושך, בעלי יותר מפרפיליה אחת ובילדותם לא הראו התנהגות "נשית" בניגוד לטרנס-סקסואלים הומוסקסואלים.

בניגוד לאמונה הרווחת, חלק מהקרוס-דרסרס הגברים האוטוגינפיליים, מעדיפים, לפחות בדרך כלל, נשים, ואינם הומוסקסואלים. עם זאת, קשה לאמוד את אחוז הקרוס דרסרים אשר ביום יום נמשכים לנשים ואת אלה הנמשכים לנשים, מסיבות מתודלוגיות (למשל, מצב בו נבדקים במחקר משקרים לגבי האוריינטציה שלהם, כדי לא לבייש את עצמם, לשיטתם, בפני החוקרים).

אטיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור אטיולוגי (כלומר העוסק בסיבתיות) של תופעת קרוס דרסינג מגדיר קודם כל את סוג התופעה, כלומר, מדגיש אם מדובר בקרוס דרסינג לשם שעשוע (כגון הופעת דראג, המבוצעת לרוב על ידי הומוסקסואלים ולסביות), או פטישיזם טרנסווסטי שהמבצע אותו אינו בהכרח נמשך לבני או בנות מגדרו.

יחס הדתות לקרוס דרסינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרבויות לא-מערביות רבות מעניקות לגיטימציה לקרוס-דרסינג, לעיתים קרובות על רקע של ריטואל דתי.[דרוש מקור]

בדתות האברהמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התורה אוסרת קרוס-דרסינג מפורשות: "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה" (דברים, כ"ב, ה'). הטעם שנתנו פרשנים לאיסור זה הוא שהאיסור בא להגן מחטא ניאוף וזנות שעלול להיגרם עקב התערבבות המינים. חז"ל דנו בסוגיה האם מאיסור זה נלמד שאל לה לאשה לצאת למלחמה.

הנצרות מוסיפה על איסורי הברית הישנה גם את האיסורים הכתובים בספר הברית החדשה, ויחסה לקרוס דרסריות הוא המחמיר ביותר.

יחס הקוראן לקרוס-דרסריות אינו חד-משמעי, אם כי הדבר מגונה בספרות החדית'.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרוס-דרסינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ את המונח הזה טבע הפסיכולוג ריי בלנשרד.