בגירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בגירה
Bagheera
בגירה ומוגלי כפי שמופיעים בגרסה משנת 1895 של שני ספרי הג'ונגל
בגירה ומוגלי כפי שמופיעים בגרסה משנת 1895 של שני ספרי הג'ונגל
הופעה ראשונה "אחֶי מוגלי"
יוצרים רודיארד קיפלינג עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות בן קינגסלי, כריסטיאן בייל עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
גזע נמר הודי
מין זכר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בַּגירָה (נקרא גם בגהרא; באנגלית: Bagheera) הוא נמר הודי שחור המופיע כדמות ספרותית בספרו של רודיארד קיפלינג - "ספר הג'ונגל" וכן בספר ההמשך "ספר הג'ונגל השני". המילה בגה (बाघ) משמעותה טיגריס בהינדי.

כמו כן, בגירה מופיע בעיבודי האנימציה לספרים, ספר הג'ונגל וספר הג'ונגל 2, וכן בסדרת ההנפשה "גורי הג'ונגל".

כולם הכירו את באגירה, ואף לא אחד העז לחצות את דרכו; למען היותו ערמומי כתן הזהוב, עז כבופאלו הפראי, וחסר מעצורים כפיל הפצוע. אך קולו היה רך כדבש פרוע נוטף מעץ, ועור רך מפלומת הגוזל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגירה נולד בשבי בגן-החיות האישי של הרג'ה של אודאיפור, הודו, והוא מתחיל לערוג לחירותו אחרי מות אמו. ברגע שהוא בוגר וחזק דיו הוא פורץ את המנעול של כלובו ובורח לג'ונגל, שבו אכזריותו וערמומיותו מקנים לו את הכבוד של כל שאר תושבי הג'ונגל, למעט שירחן הטיגריס (כנראה מתוך שחצנות). בגירה חושף כל זאת למוגלי בהזדמנות מאוחרת. אף אחד, למעט מוגלי, לא יודע אי-פעם שבגירה ענד פעם קולר ושרשרת, מה שמסביר את התובנה המיוחדת של הנמר לגבי האדם.

כאשר אבא זאב (אביו המאמץ של מוגלי) וראקשה (אימו המאמצת של מוגלי) מלהקת הזאבים הסאונית מאמצים את ה"גור" האנושי מוגלי והלהקה דורשת שידברו בשם הגור החדש, בגירה קונה את חייו של מוגלי בעזרת פגר שור טרי ועוזר לגדל אותו כאחד מהלהקה. בגלל שחייו נקנו על ידי שור, על מוגלי נאסר לאכול בשר בקר (בצירוף מקרים עם העובדה שגם לכפריים ההינדים של המחוז נאסר לאכול בשר בקר).

בגירה משתתף ברבות מהרפתקאות מוגלי כאשר הוא גדל, אבל לבסוף מגיע הזמן שגור-האדם נהפך לאיש בוגר, וצריך לחזור לחברה האנושית. בגירה משחרר את מוגלי מחובו ללהקת הזאבים בהריגת שור נוסף, ומוגלי חוזר לאימו המאמצת האנושית מסואה.

בגירה הוא אחד ממוריו הרוחניים של מוגלי. הוא, באלו וקא שרים למוגלי את "שיר העזיבה" של הג'ונגל.

הופעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסת האנימציה הרוסית הרפתקאות מוגלי בגירה מוצג כנקבה. זאת כנראה בשל העובדה שהמילה הרוסית ל"פנתר" היא עצם ממין נקבה. כמו כן, יש לבגירה בגרסה זו שלושה גורים, אחד שחור ושניים בצבעים רגילים.

בגרסה של דיסני, בגירה הפנתר היה, כמו בספר, זכר, ודובב על ידי סבסטיאן קאבוט באנגלית. הפנתר צויר כחכם, רציני ואחראי, באופן דומה לבגירה שבספר, למעט העובדה שבספר בגירה מפנק את מוגלי יותר. בסרט, בגירה הוא זה שמוצא את מוגלי לראשונה בסירה ההרוסה, ולא הזאבים, והוא זה שלוקח אותו בחזרה לכפר. במהלך הסרט, בגירה מתווכח לעיתים קרובות עם באלו, משום שהוא יודע שכל עוד שירחן נמצא בג'ונגל, הג'ונגל הוא לא מקום בטוח למוגלי למרות כל מאמצי באלו להגן עליו. כמו כן, בגירה הוא גם המספר של סיפור הסרט.

בגירה הוא גם אחת מהדמויות הראשיות שהושמטו מהסדרה עולם סחרחר, שהשתמשה בכמה דמויות מספר הג'ונגל. עם זאת, הרבה מחיילי שירחן וטייסיו הם פנתרים שחורים שמאוד דומים בסגנונם לבגירה.

בסדרת האנימה היפנית בגירה הופיע בדיבוב ארתור גרוסר. גם שם הוא היה רציני ואחראי והיה לאחד ממוריו הרוחניים של מוגלי.

בסדרת האנימציה המקדימה, בגירה היה החבר הכי צעיר, ולעיתים קרובות חבריו צחקו עליו, בייחוד שירחן הבריון. כמו כן, הוא גם כונה "באגי". כמו שירחן, גם לו היה מבטא בריטי בסרט מ-1967, אבל בסדרה היה בעל מבטא אמריקאי.

בשנת 2003 הופיע בגירה בתפקיד אורח בסדרת ההנפשה של דיסני "בית העכבר".

בסרט השני, הוא חזר להופיע כבגירה הרציני. בגירה, עם עזרתם של חיילי קולונל האטי, מנסה למנוע מבאלו להגיע לאנשי הכפר. כאשר הכפריים מנסים למצוא את מוגלי, הוא חושד שבאלו החזיר אותו בחזרה לג'ונגל (הוא צדק). באלו מחביא את מוגלי ממנו, וגורם לבגירה להאמין שהוא לא היה עמו. אחרי ששירחן נפל במלכודת, מוגלי פוגש אותו שוב. קרוב לסוף הסרט, ראנג'ן נראה משחר עם הזנב של בגירה. בהתחלה בגירה פחד, אבל אחר כך נהנה לשחק איתו, בזמן שמוגלי ובאלו שרים שוב את הצרכים הפשוטים.

בסדרת ספרי הקומיקס פייבלס, בגירה נראה כאחת מהדמויות החיות בגלות בחווה שבצפון מדינת ניו-יורק. הוא לוקח חלק במרד החווה, וביחד עם פייבלס "קיפלינג" אחרים, הוא עוזר לזהבה (מסיפור "זהבה ושלושת הדובים") באיתור ריינארד השועל. בגירה למעשה מצליחה באיתור ריינארד, אבל השועל מצליח להימלט ממנו. נרמז שמטרתו העיקרית של בגירה לתפיסת השועל הייתה כדי להראות לשירחן אחרי שדחה ביהירות את הצעת בגירה לעזור. אחרי שהמרד דוכא, בגירה מלא החרטה מסכים למאסר מאשר עבודת כפייה. עם זאת, כפי שהוא חושף למוגלי, נשאר לו זכרונו כאשר הוא משתין על קברו של שירחן המנוח בשביל לשעשע את עצמו.

דמותו של בגירה הופיעה גם במחזמר הישראלי המבוסס על הסיפור בו גילם אותו ששי קשת.

בן קינגסלי מדבב את בגירה בסרט בבימויו של ג'ון פאברו שיצא בשנת 2016. הסרט ברובו הוא עיבוד לייב אקשן לסרט של דיסני. בגירה בסרט משמש בתפקיד מספר אך גם כמורה עבור מוגלי. הוא לוקח תחת חסותו את האחריות להביא את מוגלי לכפר בני האדם ולהגן עליו מפני שירחן שרוצה במותו של מוגלי.

צוות המדבבים של בגירה בגרסה האנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבים של בגירה בגרסה העברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבב סרט/סדרה
חיים טופול ספר הג'ונגל של דיסני
עודד מנשה אחיו של מוגלי
שי זורניצר מסיפורי ספר הג'ונגל
חיים טופול ספר הג'ונגל 2
אלי לולאי ספר הג'ונגל (סדרת אנימציה)
יגאל שדה ספר הג'ונגל (סרט, 2016)

מחוות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1896 כינו זוג החוקרים ג'ורג' ואליזבת פקהאם סוג של עכביש ממשפחת הקופצניים בשם בגירה (Bagheera) על שם הדמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בגירה בוויקישיתוף