בורונגבודי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבורונגבודי
תקופה
פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: קנגוראים
תת־סדרה: דמויי-קנגורו
משפחה: קנגוריים חולדתיים
סוג: בורונגבודי
מין: Borungaboodie hatcheri
שם מדעי
Borungaboodie
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בורונגבודי (שם מדעי: Borungaboodie), הוא סוג נכחד של יונק כיס קטן מהמשפחה קנגוריים חולדתיים, אשר חי במשך הפליסטוקן של אוסטרליה[1].

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג זה תואר ב-1999 בידי החוקר G. J. Prideaux, והוא נודע ממאובנים שהתגלו במערה מדברית בדרום-מערב אוסטרליה המערבית שבאוסטרליה, במהלך שנות ה-70. עם זאת רק בעת צאת המשלחת של החוקר האוסטרלי לינדזי האטצ'ר (Lindsay Hatcher), הידועה בשם: Western Australian Speleological" או "חברת WASG" ב-1991 התגלו גם ממצאי בעלי חיים מאובנים בה.

הסוג עצמו התגלה ב-1996, והוא ידוע ממספר בודד של שברי גולגולת, מפרקים וחוליות. משמעות שמו נגזרת מהשפה האבוריג'ינית המקומית: נונגר (Noongar)‏: "borunga" שפירושה: "גדול מאוד" והמילה: "boodie" שפירושה: "בטונג" או "קנגורו ירבועי". בסוג זה ידוע על מין בודד: Borungaboodie hatcheri, הקרוי לכבוד האטצ'ר.

יונק כיס זה היה דומה מעט לקנגורו ולקנגורו חולדתי אך היה גדול מקרוביו בהרבה, דומה יותר לממדי קואלה במשקל 10 ק"ג. הלסת התחתונה הייתה גדולה בכ-30% מקנגורו חולדתי אדמוני - המין הגדול ביותר כיום במשפחה. מבנה לסתותיו ושיניו היו חזקות מאוד עם עוצמת נשיכה חזקה בהרבה מקרוביו החיים ולפי מספר חוקרים הם מרמזים על תזונה אפשרית כאוכל כל[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בורונגבודי, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McNamara, Ken; Murrray, Peter (2010). Prehistoric Mammals of Western Australia. Western Australian Museum. pp. 86–87. ISBN 9781920843601.
  2. ^ Prideaux, Gavin J. (1999). "Borungaboodie hatcheri gen. et sp. nov., a very large bettong (Marsupialia: Macropodoidea) from the Pleistocene of southwestern Australia". Records of the Western Australian Museum Supplement. 57: 317–329