בורזוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בורזוי
ארץ מוצא רוסיה
שימושים תערוכות ולוויה
קבוצה כלבי רוח
תכונות
משקל 27-45 ק"ג
גובה כתפיים 70-80 ס"מ
גובה 75 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 12-15 שנים
אופי גזע זה הוא בעל אופי עצמאי. הוא ממעט להתרפס, ללקק או לנבוח, הוא אינו טרטורילי ואינו כלב שמירה. מאד נאמן וקשור לבעליו ומשפחתו. הבורזוי כלב חכם, ממושמע, עדין, לומד מהר אך אינו מגיב טוב לאילוף כוחני המבוסס על עונשים. הוא כלב רגיש ומופנם. אם נפגעו רגשותיו או לא הבינו אותו הוא נוטה להסתגר ולהתרחק. נטייתו לקחת ללב דברים, גם כשלא מופנים ישירות אליו, עשויה לגרום לו לחלות או למות בגיל צעיר.
אילוף הסתגלות גבוהה
תיאור כלב ציד גבוה חינני והדור, גופו חזק, אתלטי ובנוי לריצה מהירה למרחקים ארוכים. ראשו צר, מאורך וזנבו הארוך נישא נמוך. פרוותו רכה עם ברק משיי, בינונית באורכה ובכל הצבעים או צירופי הצבעים.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבורזוירוסית: Русская псовая борзая, נהגה: russkaya psovaya borzaya) הוא כלב ציד גדול ממשפחת כלבי הרוח הניחנים במהירות ריצתם ובכושר ראייתם החדה. מוצא הגזע ברוסיה.

היסטוריה של הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבורזוי הוא כלב מגזע עתיק יומין שהופיע כבר במאה ה-11. הוא התגלה ככלב ציד יעיל ביותר והאצולה הרוסית הוקירה אותו על כך. האצילים בעלי הרכוש הרב יכלו להמיר כלב בורזוי אחד בשטחי אדמה נרחבים או בכפר שלם על תושביו הכפופים להם. נוצרה גם שפה המיועדת לכלבים אלו של פקודות לכלבים ותאור המראה המיוחד להם שנשתמר עד היום ומאפיין את הקשר בין הכלב לבעליו.

צורת הציד הנפוצה הייתה שחרור כמות גדולה של כלבי ציד כמו פוינטרים באזור הציד המיועד על מנת להבריח את בעלי החיים הניצודים לעבר הציידים שחיכו על סוסיהם. תפקידם של הבורזואים היה לרדוף ולתפוס את החיות ששרדו והצליחו לברוח. בדרך כלל החזיק הבורזוי את החיה בחיים עד שבעליו הגיע והרג אותה בירייה.

במהפכת 1917 עם שריפת האחוזות ורצח בני האצולה, הרגו האיכרים המתקוממים גם את רוב כלבי ההבורזוי שהיוו סמל למעמד האצולה. מעטים מהם הוברחו לאירופה ובעיקר לשווייץ, שם המשיכו לשמור על טוהר הגזע. לאחר שנרגעו הרוחות חזרו הבורזואים לרוסיה והפכו לנכס מוגן. במלחמת העולם השנייה קיבלה בעלת בית גידול לבורזואים במוסקבה מזון משובח עבור כלביה כאשר סביב גוועו אנשים ברעב. הבורזואים מעולם לא חזרו למעמדם הרם כבתקופה שלפני מהפכת אוקטובר. כיום הם נפוצים באירופה (שם הם נחשבים לצאצאיהם הישירים של כלבי האצולה הרוסית), בארצות הברית ובקנדה (עם תקן גזע מעט שונה מהתקן האירופי).

בורזוי

הבורזוי בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארץ הגיעו רוב הבורזואים עם העולים מברית המועצות לשעבר בשנות התשעים. בגלל אופיו הלא מוכר ובגלל שאינו כלב שמירה או כלב שעשועים, לא התאקלם הבורזוי בארץ.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Borzois, Gail C. McRae, T.F.H Publications Inc 1990
  • The Borzoi, By John Gordon, John Bartholomew &Son Ltd, 1973

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בורזוי בוויקישיתוף