בזה נבבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בזה נבבה
לידה 20 בדצמבר 1983 (בן 40) עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
ספורט
ענף ספורט אתלטיקה פאראלימפית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בזה נבבה על קו הסיום של מרתון פורטיס רוטרדם יחד עם עופר בן דור

בזה נבבה (נולד ב-20 בדצמבר 1983) הוא רץ מרתון ישראלי עיוור, מאמן אתלטיקה ומורה לחינוך גופני.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבבה נולד באתיופיה, עיוור מלידה. אביו, שראה שנולד לו ילד עיוור, נבהל ועזב את אמו של נבבה. נבבה עלה לישראל בגיל 7. הוא גר עם אמו בצפת ולאחר מכן למד בירושלים בבית חינוך עיוורים. לאחר שסיים את לימודי התיכון למד טכנאות קול ובזה הוא עוסק לפרנסתו.

נבבה החל לעסוק בספורט דרך עמותת אתגרים בירושלים. תחילת דרכו הייתה ברכיבה על אופני טנדם (אופניים לשני רוכבים). בהמשך החל להתאמן בריצות ארוכות, בהתחלה בליווי מתנדבים בלבד, ובהמשך גם בליווי מאמן ריצה מקצועי.

נבבה רץ בליווי מתנדב כאשר השניים קשורים זה לזה בגומייה במותן או בפרק היד. באפריל 2007 התמודד במרתון רוטרדם מתוך מטרה לעמוד בקריטריון האולימפי לקראת אולימפיאדת בייג'ינג. בשל תנאי מזג אוויר קשים פרשו רבים מקרב משתתפי המרתון. נבבה סיים את המירוץ במקום הראשון, בזמן של 3:22 שעות, 4 דקות יותר מהמינימום האולימפי. מכיוון שמועד זה היה ההזדמנות האחרונה לעבור את דרישות המינימום לאולימפיאדה זו, ותנאי מזג האוויר הקיצוניים לא ניתנו להשוואה הוגנת, ערער לוועד האולימפי פעמים רבות, ואפילו לבית המשפט הבינלאומי בהאג, כדי שיאפשרו לו לעמוד בקריטריון פעם נוספת. לבסוף הצליח להשיג הזדמנות נוספת לעמוד בקריטריון, ובאוקטובר 2007 השתתף במרתון אמסטרדם. הוא הגיע ראשון בין הרצים העיוורים ואף השיג את המינימום האולימפי לאולימפיאדת בייג'ינג כשחצה את קו הסיום לאחר 3 שעות ו-15 דקות, 5 דקות מהר מהמינימום. עם נבבה רצו עופר בן דור ובנו גיא בן דור, מתנדבי אתגרים. באולימפיאדת בייג'ינג הגיע למקום החמישי, כרץ העיוור המהיר ביותר בעולם, מתוך אלפי רצים עיוורים. כ-35 מטר לפני סוף המירוץ, שחרר בן דור את הגומייה ואפשר לנבבה לחצות את קו הסיום לבדו ולהיות הרץ העיוור הראשון שמסיים ריצה ללא עזרה.

כיום, עוסק נבבה בהוראת ספורט והנחלתו לנוער בתיכון מור מטרו-ווסט רעננה.

הופעות מתוקשרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזה השתתף ב-2004 כדוגמן בתצוגת אופנה תחת הכותרת "אני נכה וסקסי", ששילבה דוגמנים מקצועיים ודוגמנים נכים. כמו כן השתתף בסרטון פרסומת לבנק הפועלים העוסק במעורבות בקהילה ומציג ספורטאים חברי עמותת אתגרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בזה נבבה בוויקישיתוף