ביצת עשב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביצת עשב באסטוניה.

ביצת עשב או ביצת מַרשאנגלית: Marsh) היא מין ביצה של מים מתוקים המכוסה בצמחים עשבוניים נמוכים ולא־עציים. חלק מביצות המַרש הן ביצות של מים מלוחים או מליחים ובהן צמחים ובעלי חיים המתאימים לסביבה כזו.

מרבית שטחי הביצות בעולם הם שטחים של ביצות מַרש. הם נוצרים כאשר שטח גדול ומישורי מוצף, לרוב עקב יציאתו של נהר מאפיקו (נהר הזורם באפיק עמוק עשוי להגיע לשטח שבו הוא יתפצל ויתפרס וייהפך זרם רדוד מאוד, איטי ורחב). במקומות אלה יש זרימה בדרך כלל, אך היא איטית מאוד ובלתי־מורגשת. סביבת חיות כזו מאופיינת בצמחייה עשבונית צפופה וגבוהה, המכסה את רוב שטח הביצה ולא רק את גדותיה. שפכי נהרות (במיוחד שפכי דלתא) הם מקומות ההימצאות העיקריים של אזור זה. ביצת עשב עשויה להתפרס על שטח של כמה קילומטרים מכל צד של הדלתא ובתוך הדלתא עצמה. לפנים, בזמן קיומו של אגם החולה עד ייבושו בשנות החמישים, היה בצידו הצפוני אזור ביצות כזה. ביצות כאלה, של קנים וסוף, מצויות באזורים רבים מאוד של העולם. האוורגליידס בצפון אמריקה, הקאמארג באירופה, דלתת האוקוונגו באפריקה והפנטנל בדרום אמריקה הן מביצות העשב הגדולות והמפורסמות בעולם.

מיני חיות הנמצאות בביצות מַרש: צבי ביצות, עופות מים כמו ברווזיים, חסידות, אנפות, שלדגים ועגורים, צפרדעים וקרפדות, תנינאים (כגון תנינים, אליגטורים וקיימנים), הנוטרייה, הקפיבארה, הלוטרה, ההיפופוטם, קודו הביצות ותאו המים. נוסף עליהן יש בביצות אלו מיני דגים שונים כמו השפמנון וכן חרקי מים ורכיכות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביצת עשב בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא גופי מים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.