בית ספר הידידים של רמאללה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית ספר הידידים של רמאללה
בית ספר
תקופת הפעילות 1869–הווה (כ־155 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה מדינה פלסטיניתמדינה פלסטינית מדינה פלסטינית
Official website
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית ספר הידידים של רמאללהאנגלית: Ramallah Friends School) הוא בית ספר פרטי בשטח הרשות הפלסטינית הפועל בשני קמפוסים בערים רמאללה ואל-בירה. בית הספר לבנות נחנך ב-1869; בנייתו של בית הספר לבנים החלה ב-1901 ובית הספר נפתח ב-1918. בתי הספר נוסדו על ידי מסיונרים קוויקרים מארצות הברית.

שני הקמפוסים הם כעת מוסדות חינוכיים משותפים ולא מקיימים חינוך נפרד מגדרית. קמפוס אחד משמש כבית ספר יסודי והשני כבית ספר תיכון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר נוסד על ידי אלי וסיביל ג'ונס, זוג קווייקרים שנשלחו לארץ ישראל בשנת 1867 כמיסיונרים חלוצים מטעם "אגודת מפגש הידידים בניו אינגלנד", במטרה להפיץ את "הבשורה" ו"לשרת את האנושות". בדרכם לארץ הקודש סיירו בבריטניה. בעת שהותם באנגליה, קוויקרים בריטים התעניינו מאוד במסעם, וכתוצאה מכך שני קוויקרים נוספים החליטו ללוות אותם, אלפרד לויד פוקס מאנגליה ואלן קלייר מילר מסקוטלנד. בזכות בני לוויה אלה, קוויקרים אנגלים נכנסו אחר כך לפעול בשיתוף פעולה עם חבריהם האמריקאים בהקמת מוסדות חינוך באזור רמאללה. בהמשך דרכם ערכו ביקור בן שלושה חודשים בביירות ובלבנון, שם ביקרו מוסדות חינוך נוצרים ויצרו קשרים עם מיסיונרים שפעלו באזור. אולם בריאותה של סיביל ג'ונס התרופפה, והיא נאלצה לשוב לאנגליה לתקופת החלמה. בשנת 1869 חידשו בני הזוג את השליחות המיסיונרית והגיעו עם משלחת מטעם הקוויקרים לירושלים באפריל אותה שנה[1].

בתחילת מאי 1869 הגיעה משלחת הקוויקרים לעיירה רמאללה, ושם הסתייעו במדריך ומתורגמן מקומי שהיה חניך בבית הספר של הבישוף סמואל גובאט בירושלים, הם סיירו בכפרים הסמוכים לרמאללה: ג'יפנה, אל-ג'אנייה, עין עריכ ומקומות נוספים. לאחר סיוריהם ברמאללה ובכפרים שבנפתה, הם גילו עניין באזור. רמאללה במאה ה-19 הייתה עיר נוצרית מובהקת, והעדה המרכזית בה הייתה יוונית-אורתודוקסית אך כמעט לא הייתה בה מערכת החינוך, מקומה הגאוגרפי המרכזי של העיר, וכן תנאי האקלים הנוחים משכו אותם גם כן. והם פתחו את "בית ההכשרה לבנות ברמאללה" במבנה קטן בעיירה[2].

במהלך האינתיפאדה הראשונה נסגר בית הספר על ידי הרשויות הישראליות - כפי שהיה בכל בתי הספר ברמאללה - בשנים 1988 ו-1989, אך הוא נפתח מחדש לאחר האינתיפאדה.

במהלך האינתיפאדה השנייה שני טילים של צה"ל פגעו במבנה בקמפוס בית הספר באל-בירה[3].

תוכנית לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר הציעה בעבר תוכניות לימודים שונות, הן בערבית והן באנגלית. החל משנת 2011, הוא מציע רק את תוכנית הלימודים של הבגרות הבינלאומית, קודם לכן הציע תוכנית לימודים למי שרוצה לגשת לבחינת ה-SAT האמריקאית. בנוסף בעבר נהג להציע תוכניות לימודים לבחינות ממשלתיות המקומיות ברשות, מבחן התאוג'יהי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'מאל עדוי, הקוויקרים בפלשתינה: מפעלם החינוכי בשנים 1869 - 1948, תל אביב, הוצאת רסלינג, 2017 - עמודים 48–52
  2. ^ ג'מאל עדוי, הקוויקרים בפלשתינה: מפעלם החינוכי בשנים 1869 - 1948, תל אביב, הוצאת רסלינג, 2017 - עמודים 56–57
  3. ^ עמירה הס, שני טילים של צה"ל פגעו בבי"ס של תנועה נוצרית ברמאללה, באתר הארץ, 15 בדצמבר 2001