בנימין בן אסא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ד"ר בן אסא במרפאתו

בנימין בן אסא (191721 במרץ 1976) היה רופא משפחה שעלה מהולנד ופעל רבות לקידום הרפואה בקרב שבטי הבדואים בנגב ולהקמת מרפאות עבורם.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנימין בן אסא נולד בהולנד בבית מסורתי-ציוני. אביו היה רופא משפחה. עם סיום לימודיו התיכוניים יצא להכשרה חקלאית מתוך מטרה להיות חלוץ בארץ ישראל. בתום ההכשרה החקלאית למד רפואה באוניברסיטת אמסטרדם. בזמן לימודיו היה פעיל בארגון הסטודנטים הציוני ושם פגש את אשתו לעתיד, סטודנטית לרפואה בשם מרטה פולק.

לאחר פלישת הגרמנים להולנד במלחמת העולם השנייה החליטו בנימין ומרטה בן אסא לברוח מהולנד לבריטניה ולהצטרף לצבא הולנד החופשית. הם נמלטו דרך אירופה הכבושה עד לדרום צרפת בעזרת תעודות מזויפות, ומשם חצו ברגל את הרי הפירנאים המושלגים בנתיב שנקרא לימים "דרך החופש". כשהגיעו לספרד נתפסו והושלכו לכלא, אך בהמשך הצליחו להשתחרר ובסופו של דבר הגיעו לבריטניה, שם הצטרף ד"ר בן אסא כרופא לצי ההולנדי. עם תום המלחמה התנדב לשמש כרופא מטעם הצי ההולנדי באינדונזיה, שם חיו בני הזוג בן אסא כארבע שנים. ב-1950 עלו לארץ, וד"ר בן אסא החל לעבוד בבי"ח רמב"ם.

הוא הרגיש שהעבודה והמגורים בחיפה אינם "חלוציים" מספיק, וכשראה מודעה של משרד הבריאות שבה מכרז למשרת רופא עבור הבדואים באזור באר שבע החליט להיענות לאתגר ולעבור לנגב.

בשנת 1954 עברה המשפחה לבאר שבע, וד"ר בן אסא מונה לרופא הממשלתי לבדואים בנגב. הוא נסע מדי יום למרפאות שהקים במדבר, בדק עשרות חולים ואחר כך המשיך לביקורי בית במאהלים. הוא למד להכיר את הבדואים, שכינו אותו "אבו אסא", את מנהגיהם, את שפתם ואת אורחות חייהם.[1]

הוא יצר קשרים עם ה"דרווישים" – רופאי האליל הבדואים, ושיתף אתם פעולה מתוך עניין ומתוך הבנה שכך יוכל לזכות בשיתוף פעולה יותר טוב של החולים. ד"ר בן אסא פעל רבות להדברת מגפת השחפת שהייתה נפוצה אז בקרב הבדואים, ועל כך אף זכה בשנת 1968 בפרס ע"ש ד"ר פליסקין.

במלחמת סיני שרת בחיל הים ונפצע בעת המרדף אחר ספינת חיל הים המצרי "איברהים אל אוול".

בשנת 1965, כשקשתה עליו העבודה במדבר, עזב את משרד הבריאות ופתח מרפאה בבאר שבע. הבדואים המשיכו לבוא למרפאתו הפרטית, אך בשלב זה התחילו להגיע אליו גם חולים יהודים רבים.

ד"ר בן אסא כתב מאמרים על בריאות הבדואים בתנאי המדבר.[2] בשנת 1966 זכה מטעם ארגון בהולנד בפרס ע"ש אלברט שווייצר על עבודתו ותרומתו לקידום הרפואה בקרב הבדואים. הוא תרם את כספי הזכייה להקמת מרפאה במחנה פליטים, בדרום הר חברון, שהיה, בזמנו, בתחום ממלכת ירדן.

ד"ר בנימין בן אסא נפטר ב-11 במרץ[3] 1976 בגיל 58 ונקבר בבאר שבע. הוא הותיר אחריו אשה, ד"ר מרטה בן אסא רופאת ילדים, וארבעה ילדים.

על שמו רחוב בבאר שבע.

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרדכי ארציאלי, "ד"ר בן אסא - בעל העקרונות", עיתון הארץ, 14 במרץ 1965
  • Shvarts S, Borkan J, Morad M, Sherf M; " The government of Israel and the health care of the Negev Bedouin under military government, 1948-1966".Med Hist. 2003 Jan
  • כתבנו בבאר שבע, מאת יצחק שתיל, אדר תשנ"א, מרץ 1991, עמ׳ 66 עד 67.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ד"ר בן אסא - בעל העקרונות, מרדכי ארציאלי, עיתון הארץ, 14.03.1965
  2. ^ השפעת המדבר על בריאות הבדואים
  3. ^ אתר "Biliongraves"