בס קטן-לוע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבס קטן-לוע
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: Centrarchiformes
תת־סדרה: Centrarchoidei
משפחה: חמנוניים
סוג: Micropterus
מין: בס קטן-לוע
שם מדעי
Micropterus dolomieu
לספד, 1802
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בס קטן-לוע (שם מדעי: Micropterus dolomieu) הוא מין של דג טורף ממשפחת החמנוניים המכונה בשם העממי בס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג זה קרוב למין בס גדול-לוע והוא חי במקווי מים מתוקים במזרח אמריקה הצפונית שבין מפרץ הדסון, האגמים הגדולים, נהר סנט לורנס ולאורך יובלי המיסיסיפי, אך גם הובא באופן לא חוקי למקווי מים ממוזגים עד קרים בקנדה וארצות הברית כמין פולש תחרותי. הוא יכול להתקיים במים קרירים יותר מהבס גדול-הלוע.

זהו דג בינוני באורך מרבי של 69 ס"מ ומשקל של 5.4 ק"ג. הוא בעל מבנה מוארך עם שרירי זנב וחזה חזקים ולסתות רחבות בעלות שיניים חדות. צבעו בין חום זית או זהוב ועד חום כהה בגב כשהבטן צהבהבה עם פסים אנכיים כהים או כתמים לאורך הגוף, כשהראש מפוספס בפסים אופקיים חומים כהים. הפנים בהירות יחסית והעיניים בעלות גוון אדום עז.

זהו דג טורף שרירי המצוי רק במים מתוקים ברחבי נהרות גדולים, אגמים, ביצות רחבות, מאגרי מים שונים ובריכות. לרוב הוא מתקיים סמוך לקרקעית ובסביבת סלעים וצמחייה קרקעית. הדג אינו יכול לשכון בנהרות מזוהמים, מה שגורם להימצאותו לרמז על צלילות ובריאות המים. בעונת הרבייה הזכר בונה קן מתחת לאבנים או חצץ והנקבה מטילה בו עד 21,100 ביצים, עליהן שומר הזכר בקן לבדו.

זהו דג טורף כוחני התוקף טרף ממארב תת-מיימי. בעוד הצעירים מתבססים על זואופלנקטון וזחלי חרקי מים, הבוגרים יותר ניזונים ממיני סרטנאים עד לסרטני נהרות, חרקים, דגים קטנים ודו-חיים מימיים. הם גם אינם בוחלים בקניבליזם של צעירי בסים אחרים, אם כי לא מצאצאיהם עצמם.

למעשה דג זה כל כך תוקפני שבעודו מין פולש הוא יכול לפגוע באוכלוסיית הדגה המקומית ולהדיח דגים אחרים עד למצב של הכחדה. הדג גם מגודל לדיג ספורט והוא מאוד פופולרי לכך לאורך קנדה וארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בס קטן-לוע בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בס קטן-לוע באתר הרשימה האדומה של IUCN