בריל מרקהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריל מרקהם
Beryl Markham
לידה 26 באוקטובר 1902
לסטר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 באוגוסט 1986 (בגיל 83)
ניירובי, קניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג

ג'וק פורבס חתונה 1919

מנספילד מרקהאם חתונה 1927 גירושים 1942

ראול שומאכר

חתונה 1942 גירושים 1960
פרסים והוקרה נשים בתעופה בינלאומית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנגלית: Beryl Markham;‏ 26 באוקטובר 19023 באוגוסט 1986) הייתה טייסת בריטית, הרפתקנית, מאמנת סוסי מרוץ, וסופרת. היא הייתה האדם הראשון שחצה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת סולו ישירה מבריטניה לאמריקה הצפונית. את הרפתקאותיה תיעדה בממואר West with the Night (אנ').

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקהם נולדה באנגליה, בכפר אשוול במחוז רטלנד (Rutland), בתם של צ'ארלס בולדווין וקלרה אגנס קלאטרבאק (Clutterbuck)[1]. כשהייתה בת 3 עברה המשפחה לקניה, אז קולוניה בריטית, שנקראה מזרח אפריקה הבריטית. לאחר שנה עזבה האם, עם בנה הבכור, ומרקהם נותרה עם אביה, מאמן סוסים, שבנה חוות סוסים בנז'ורו (Njoro), באזור הבקע הסורי-אפריקני. מרקהם גודלה על ידי השכנים המסאים, חברה לילדיהם, דיברה סוואהילית כשפה עיקרית, ולמדה לצוד ולהילחם בנשק המסורתי של בני השבט. נסיונותיו של אביה לשלב אותה בבית ספר בריטי בבירה ניירובי, כדי שתרכוש השכלה פורמלית, כשלו[2]. בנעוריה, אימצה מרקהם את עיסוקו העיקרי של האב והייתה אף היא למאמנת סוסים מיומנת. כשהייתה בת 17 נישאה נישואי בוסר לג'וק פורבס, שממנו התגרשה שנתיים אחר כך, בעוד אביה, שעסקיו כשלו, נאלץ לעזוב את קניה והשתקע בפרו. שנה אחר כך, הייתה לאישה הראשונה בקניה שקיבלה רישיון של מאמנת סוסים מומחית[3].

ב-1927 נישאה מרקהם בשנית, למנספילד מרקהם, שאת שם משפחתו אימצה מאז, וב-1929 נולד בנם המשותף, ג'רווייז, שנשלח כבר בינקותו להורי אביו באנגליה, ושם גדל והתחנך. באותה שנה פגשה מרקהם את הנסיך הנרי, דוכס גלוסטר, בנו השלישי של המלך ג'ורג' החמישי, וניהלה איתו רומן סוער ומתוקשר[3].

חלוצה בעולם התעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Beryl Markham, circa 1930.
בריל מרקהם 1930

סביב 1930, בשלהי שנות ה-20 לחייה, למדה מרקהם לטוס. הטיסה המשמעותית הראשונה שלה נערכה ב-24 באפריל 1931, כאשר טסה, ללא אמצעי ניווט, פרט למראית עיניה, מקניה לאנגליה. היא עצרה פעמים אחדות בדרך, לתדלוק ולתיקון המטוס, והגיעה לשדה תעופה קטן בלונדון ב-17 במאי. רק בשובה לקניה עמדה לבחינות הרשמיות להשגת רישיון, והייתה לאדם הראשון שקיבל רישיון טיס מסחרי בקניה. כטייסת עצמאית עסקה במגוון תחומים. היא זיהתה מן האוויר עדרי חיות וכיוונה אליהם תיירות ספארי, היא העבירה דואר וציוד למכרות הזהב, והטיסה פצועים וחולים לבית החולים בבירה ניירובי.

אבל להיסטוריה של התעופה נכנסה מרקהם בזכות טיסת הסולו שלה, טיסה ישירה מעל האוקיינוס האטלנטי, מאנגליה לאמריקה. היא יצאה לדרך ב-4 בספטמבר 1936, במטוס חד-מנועי, שהיה מותאם לטיסה של 600 מייל. כדי להתאים אותו לטיסה השאפתנית שתכננה, 3,600 מייל, נאלצה מרקהם למלא את המטוס בכמעט אלף קילו דלק, מה שהקשה מאוד על ההמראה. היא המריאה למרות תחזית שהבטיחה רוחות סערה וגשמים, וטסה רוב הזמן בחשיכה מוחלטת, בלי יכולת לבחון את אמצעי הניווט. פעמיים בדרך כבה המנוע, בפעם השנייה הוא גרם לה לבצע נחיתת אונס בלתי מוצלחת בנובה סקוטיה, מרחק של כאלף קילומטרים מניו יורק, שהייתה היעד. הטיסה ארכה קצת יותר מ-21 שעות. בכך שברה מרקהם שני שיאים עולמיים - היא הייתה האדם הראשון שטס מאירופה לאמריקה הצפונית בטיסת סולו ישירה, והאישה הראשונה שחצתה בטיסת סולו ישירה את האוקיינוס האטלנטי[4].

שנותיה בארצות הברית ותרומתה לספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

את 15 השנה הבאות חייתה מרקהם בקליפורניה, ארצות הברית. היא הגיעה לשם בעקבות כוונה של מפיק הוליוודי להפוך את הטיסה מעבר לאטלנטי לסרט, מיזם שלא יצא לפועל. בשנים ההן החלה לפרסם סיפורים קצרים מחייה בכתבי עת אמריקניים. ב-1942 התגרשה ממנספילד מרקהם ונישאה לראול שומאכר, סופר ותסריטאי. באותה שנה יצא לאור גם הממואר West with the Night (מערבה עם ליל), שבו תיארה את הטיסה ההיסטורית. הספר זכה לשבחים רבים בעיתונות. "היא כתבה כל כך טוב, טוב באופן נפלא כל כך" כתב הסופר ארנסט המינגוויי, "שאני מתבייש לגמרי בעצמי כסופר"[5], אבל הספר לא הפך לרב-מכר וכאשר המהדורה אזלה, הוא לא נדפס שוב במשך 40 השנה הבאות. מרקהם שבה לקניה בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20, ועסקה שוב, בהצלחה רבה, באימון סוסי מרוץ. ואז, ב-1983, החליט מסעדן אמריקני בשם ג'ורג' גוטקונסט (George Gutekunst) שנחשף לביקורתו של המינגוויי על ספרה של מרקהם, להוציא אותו לאור מחדש. הספר, שיצא בהוצאת North Point Press, נמכר תוך חודשים ספורים ביותר ממיליון עותקים. בעקבות ההצלחה, הפיק גוטקונסט סרט תיעודי על חייה של מרקהם, "עולם ללא חומות". ב-1984 יצא, ביוזמת הביוגרפית של מרקהם, מרי לאוול (Mary Lovell), ספר נוסף פרי עטה של מרקהם, The Splendid Outcast, לקט מן הסיפורים הקצרים שפרסמה מרקהם לפני פרסום זכרונותיה.

מרקהם נפטרה ב-3 באוגוסט 1986 בניירובי, קניה, גופתה נשרפה והאפר פוזר על פני מסלול מרוצי הסוסים של העיר.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריל מרקהם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mary S Lovell, Straight on Till Morning, New York: St. Martin's Press, עמ' 3
  2. ^ 1 2 Beryl Markham, Encyclopedia.com
  3. ^ 1 2 Amanda Prahl, The Life of Beryl Markham, Adventurous Aviation Pioneer, ThoughtCo
  4. ^ This woman made history with a hair-raising flight across the Atlantic. Why haven't more people heard of her?, National Geographic, ‏2022-10-06 (באנגלית בריטית)
  5. ^ Peter Fimrite, Gorge Gutekunst Sonoma Restaurateur, SFGate, 2002