דורותיאה שלגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ברנדל מנדלסון)
דורותיאה שלגל
Dorothea von Schlegel
דורותיאה שלגל, ציור של אנטון גראף
דורותיאה שלגל, ציור של אנטון גראף
לידה 24 באוקטובר 1764
ברלין, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 באוגוסט 1839 (בגיל 74)
פרנקפורט עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Brendel Mendelssohn עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות המרכזי של פרנקפורט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה צרפתית, גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם ספרותי הרומנטיקה של ינה
צאצאים יוהאן וייט, פיליפ וייט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דורותיאה מנדלסון שלגל

דורותיאה שלגלגרמנית: Dorothea Schlegel; נולדה כברנדל מנדלסון; 24 באוקטובר 17633 באוגוסט 1839) הייתה סופרת גרמנית יהודייה מומרת. בתו הבכורה של משה מנדלסון ורעייתו של פרידריך שלגל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברנדל מנדלסון הייתה בתו הבכורה של מנדלסון. הוא גידל אותה תוך שילוב בין חינוך יהודי מסורתי וחיי החברה הגבוהה בברלין. כבר בצעירותה התבלטה כבעלת אינטליגנציה גבוהה ואופי לא יציב. ב-1783 נישאה לבנקאי יהודי בשם שמעון פייט (או וייט, Veit) וילדה לו ארבעה ילדים, מהם שניים נותרו בחיים והם הציירים הגרמנים הידועים יוהאן(אנ') ופיליפ פייט, אנשי האסכולה הנצרתית בציור. בדומה לרחל פרנהגן, היא ניהלה בביתה חברת קריאה שבה נפגשו בני המשפחה וידידים מדי שבוע וקראו מחזות; אורח הכבוד היה אביה, ואורחים נוספים היו ידידתה הנרייטה הרץ ובעלה מרכוס, דוד פרידלנדר ואחרים.

נישואיה לפייט נמשכו כשש עשרה שנה, ולפי עדות ידידתה לא היו נישואין מאושרים. ב-1794 שינתה את שמה מברנדל לדורותיאה. במהלך ביקוריה בסלון של ידידתה הנרייטה הרץ פגשה את הסופר פרידריך שלגל, שהיה צעיר ממנה בשבע שנים. השניים התאהבו זה בזה, היא ניהלה עמו רומן מחוץ לנישואין ולבסוף התגרשה מבעלה. ב-1799 עברו שניהם לינה וב-1802 עברו שוב לפריז, שם המירה את דתה לנצרות פרוטסטנטית ונישאה לשלגל. ב-1808 המירה את דתה בשנית יחד עם בעלה ובנה לנצרות קתולית. משפחתה נידתה אותה אחרי המרת הדת, והיא סבלה מקשיים כלכליים והתפרנסה בעיקר מפרסום יצירותיה הספרותיות בידי בעלה. בשנים 18181819 הייתה עם בניה ברומא, ואת שנותיה האחרונות עד מותה ב-1839 העבירה בפרנקפורט, יחד עם בעלה, שמת ב-1829.

חיברה את הרומן Florentine, שפורסם בעילום שם על ידי בעלה ב-1801. חיברה כמה יצירות נוספות שפורסמו בשמו של בעלה, וכן תרגמה חיבורים מצרפתית לגרמנית, בהם את הרומן "קורין" של מאדאם דה סטאל, ופרסמה מאמרים בכתב העת Europa שערך בעלה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נטלי ניימרק-גולדברג, וקולן יישמע - יהודיות נאוֹרוֹת בברלין, ירושלים: מרכז זלמן שזר, 2014

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורותיאה שלגל בוויקישיתוף