המדונה בין הסלעים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בתולה של הסלעים)
המדונה בין הסלעים
מידע כללי
צייר לאונרדו דה וינצ'י
תאריך יצירה 1486-1483
טכניקה וחומרים שמן על עץ
נתונים על היצירה
זרם אמנותי רנסאנס עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מוזיאון הלובר, פריז
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המדונה בין הסלעים או המדונה של הסלעים הוא ציור אשר קיים בשלוש גרסאות: בגלריה הלאומית שבלונדון, במוזיאון הלובר שבפריז ובאוסף פרטי בשווייץ. ציורו מיוחס ללאונרדו דה וינצ'י.

הציור, המתאר את המדונה והילד, הוזמן על ידי כנסייה במילאנו למסדר שנקרא "ההריון ללא רבב". מסדר זה סוגד למריה, אמו של ישו, ולהריונה הנקי והטהור מכל חטא. לפי הברית החדשה, מריה הרתה מרוח הקודש וכך לא חטאה בחטא ידיעת גבר, נשארה בתולה עד ליום מותה, ובכך היא מייצגת קדושה וטוהר.

הציור הוזמן על ידי המסדר מיד לאחר שדה וינצ'י הגיע למילאנו ב-1482. חוקרי תולדות האמנות מייחסים חשיבות רבה לציור עקב העובדה שדה וינצ'י צייר אותו בלי רישום מקדים. גם התלת-ממדיות המפליאה שבו והחיות שבציור, שלא אפיינה את ציורי התקופה, תרמו לחשיבותו. הציור זכה כנראה לפופולריות רבה עוד בימי חייו של דה וינצ'י, מאחר שב-1506 פרסם דה וינצ'י גרסה נוספת לציור שנראית כמעט זהה לציור המקורי.

מאפייני התמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומפוזיציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומפוזיציה מבוססת על קומפוזיציה פירמידאלית (משולשת, בסגנון פירמידה). מריה עומדת בקצה ובבסיס מוצגות שלוש דמויות - המלאך, ישו הקטן ויוחנן.

דימויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מריה - נראית כמלאך. טהורה, שלווה, רגועה וצעירה מאוד. היא מחבקת בידה האחת את יוחנן ומברכת בידה השנייה את ישו. בדרך זו היא יוצרת סגירה של הדמויות. היא עוטפת בנוכחותה את הדימויים. מעל ראשה של מריה נמצאת הילת הקדושה.
  • ישו הקטן - ישו מרים את ידו בתנוחת שלושת עיקרי הנצרות (האב, הבן ורוח הקודש).
  • יוחנן - מחזיק בידו את הצלב על כתפו. הצלב מסמל את הפסיון של ישו (הסוף מסמל שהוא יסיים את חייו על הצלב).
  • מלאך - דמותו של המלאך מקבילה לדמותה של מריה בשיער ובפנים. הדבר מסמל את היותה של מריה ישות עליונה, מלאך.

רקע ומיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומו של הציור נראה דמיוני. האירוע מתרחש בסוג של מערה שבה מים (הים נכנס מבין הסלעים). במערה צומח שושן צחור (סמל למריה, בדומה לבשורה למריה - סמל לבתוליותה ולטוהרה של מריה). המערה מדומה למריה עצמה - רחמה של מריה, היא מכילה בתוכה את שלוש הדמויות, הכול בה טהור ונקי, צחור ורגוע.

ספומאטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספומאטו הוא מאפיין ידוע של דה וינצ'י. טשטוש של קווי המתאר, ריכוך הדמויות, משחקי אור וצל עדינים, קווים מפותלים. הספומאטו יוצר דמויות לא מציאותיות - אלוהיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המדונה בין הסלעים בוויקישיתוף