ג'וני ווקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וני ווקר
סוג סימן מסחר עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן דיאג'יו, John Walker & Sons עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מועד הכנה ראשוני 1820 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בקבוק ויסקי מסוג רד לייבל של ג'וני ווקר
קנקן של ויסקי ג'וני ווקר
בקבוק של ג'וני ווקר

ג'וני ווקר (Johnnie Walker) הוא ויסקי סקוטי מסוג בלנדד (מורכב מתערובת של מאלט וגריין), המיוצר במבשלת דיאג'יו שבקילמרנוק, סקוטלנד. חברת ג'וני ווקר משווקת 8 סוגי ויסקי שכל אחד מהם מיושן בחביות עץ אלון.

החברה מוכרת בכל שנה למעלה מ-120 מיליון בקבוקי ויסקי בעולם, בכ-200 מדינות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור נקרא הוויסקי "ווקר'ס קילמרנוק ויסקי" (Walker's Kilmarnock Whiskey) ויוצר על ידי ג'ון (ג'וני) ווקר, זבן מקומי בעיר איירשייר שבסקוטלנד. הוא נהג למכור את הטובין במכולת הפרטית שהחזיק בבעלותו. למרות זאת, מי שהפך את הוויסקי הביתי של ווקר לנפוץ כל כך היו בנו, אלכסנדר, ונכדו - אלכסנדר ווקר השני. ווקר עצמו הלך לעולמו ב-1857, מורשתו - בצורת המשקה הסקוטי המסורתי והמפורסם שרירה וקיימת. גם היום מיוצר הוויסקי בקילמרנוק, אך כיום המבשלה כוללת מפעל גדול הסמוך לתחנת הרכבת העירונית. משרדי ההנהלה של החברה ממוקמים לא הרחק משם, במבשלה המקורית של ג'וני ווקר עצמו, בפינת הרחובות סטראנד (Strand) וג'ון פיני (Finnie).

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד 1860, החוק בסקוטלנד לא אפשר ערבוב של לתת עם דגנים אחרים. רק ב-1865 החל בנו אלכסנדר לייצר את הוויסקי המעורבב (Blended) הראשון שלהם - ווקר'ס אולד היילנד (Walker's Old Highland), שלימים נקרא ג'וני ווקר וייט לייבל (לבן). מאוחר יותר יצאו ה-Special Old Highland (מיוחד - לימים Red Label) וה-Extra Special Old Highland (מיוחד מאוד - לימים Black Label). נכדיו של ג'וני ווקר, ג'ורג' ואלכסנדר השני, העניקו לוויסקי שמות לפי צבעים בשנים 1906-1909 ושנים ספורות מאוחר יותר הפסיקו את ייצורו של ה-White Label משיקולים כלכליים. בשנת 1932 נוסף ה-סווינג לפס הייצור.

מותגים נמכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וני ווקר מוכר מספר סוגים של ויסקי, כל אחד מורכב מתערובת דומה, אך ההבדלים ביניהם ניכרים במספר השנים בהן בילה הוויסקי בתהליך היישון.

  • רד לייבל (Red Label) - ויסקי שגילו אינו מצוין אבל הערכה היא שהוא בן 3 שנים.
  • בלאק לייבל (Black Label) - ויסקי בן 12 שנים לפחות.
  • דאבל בלאק לייבל (double black Label) - תוספת חדשה למשפחת ג'וני ווקר משנת 2011. הוויסקי נעשה על ידי לקיחת הבסיס מבלאק לייבל והוספת טעמים חזקים, מעושנים וישנים יותר בתוך חביות עץ אלון חרוכות היטב. יש לציין שחברת ג'וני ווקר בחרה לא לפרסם את גיל הוויסקי על מנת שיהיה לה חופש פעולה רחב יותר ללא מגבלות שנות יישון.
  • גרין לייבל (Green Label) - ויסקי בן 15 שנים לפחות. זהו ויסקי מסוג בלנדד מאלט שייחודו בכך שהוא מורכב מתערובת של מספר סוגי ויסקי סינגל מאלט, שהבולטים ביניהם הם טאליסקר, קראגנמור, לינקווד וקאול אילה. ייצורו הופסק בשנת 2011 עקב ירידה במכירות, והצפי הוא לסיום המכירות במהלך שנת 2013. בפועל הגרין לייבל עוד משווק במקומות אחדים. בשנת 2016 ייצורו החל מחדש וכעת הוא זמין שוב ברחבי העולם.
  • סווינג (Swing) - ויסקי שגילו אינו מצוין אבל הערכה היא שהוא בן 17 שנים.
  • גולד לייבל (Gold Label) - ויסקי בן 18 שנים לפחות. כחלק מאפיון מחדש של המותגים חברת גוני וואקר השיקה בשנת 2012 את המותג Gold Label Reserve שלמעשה החליף את המותג הישן גולד לייבל ומשקף סוג התייחסות חדש שבו מתייחסים לטעם הויסקי ולא לגילו. התערובת מיוצרת ממספר של תערובות מבלי להגביל את הייצרן לשימוש בתערובות בנות גילאים מסוים. גילו אינו מצוין על הבקבוק.
  • פלטינום לייבל (Platinum Label) - ויסקי בן 18 שנים.
  • בלו לייבל (Blue Label) - מותג היוקרה של חברת ג'וני ווקר. גילו של מרכיב הבלנד הצעיר ביותר אינו מצוין, ואין אפשרות להשיג ולו מעט מידע על גילו המינימלי או המקסימלי, גם בשיחות בדלתיים סגורות מול עובדי החברה.[דרוש מקור]

בפרסום, בתרבות ובספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המותג נותן חסות לקבוצת הפורמולה 1 מקלארן-מרצדס. זמרים ואמנים רבים שילבו את השם בשיריהם, בהם לאונרד כהן, אמנדה מרשל, אליוט סמית', להקת לנרד סקינרד, משינה (בשיר "ג'וני האדום") והרוקי מורקמי בספר "קפקא על החוף". "ג'וני ווקר קלאסיק" - טורניר גולף הנושא את שמו של הוויסקי המפורסם ומתקיים אחת לשנה באחת ממדינות אסיה או אוקיאניה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וני ווקר בוויקישיתוף