ג'ורג' דאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' דאו
George Dawe
לידה 8 בפברואר 1781
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באוקטובר 1829 (בגיל 48)
קנטיש טאון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלת סנט פול בלונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' דאואנגלית: George Dawe;‏ 6 בפברואר 178115 באוקטובר 1829) היה צייר פורטרטים אנגלי שצייר 329 דיוקנאות של גנרלים רוסים שפעלו במהלך פלישת נפוליאון לרוסיה עבור הגלריה הצבאית של ארמון החורף.[1]

חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' דאו נולד ב-6 בפברואר 1781 לפיליפ דאו, בקהילה של סנט ג'יימס בווסטמינסטר. פיליפ היה אמן וחרט שעבד עם ויליאם הוגארת' וויליאם טרנר, ואמנים שהפיקו גם קריקטורות פוליטיות סאטיריות על החיים באמריקה. ג'ורג' היה הילד הראשון שנולד לזוג, וגם הילדים האחרים הפכו לאמנים מצליחים. דאו הוטבל ב-25 בפברואר 1781 בכנסיית סנט ג'יימס בפיקדילי.[2] הוא התאמן עם אביו כחרט מגיל צעיר. מאוחר יותר הוא התעניין בציור והמשיך ללמוד באקדמיה המלכותית לאמנויות שם זכה במדליית הזהב של האקדמיה המלכותית בשנת 1803.[3] הוא נבחר לחבר שותף באקדמיה המלכותית ב-1809 והפך לאקדמאי ב-1814. הוא אסף עבודות של מאסטרים ישנים ולמד שפות מודרניות וקלאסיות, פילוסופיה וספרות. הוא גם למד אנטומיה כחלק מהשאיפה שלו להבנה טובה יותר של הצורה האנושית וביצע ניתוחים אנושיים בביתו וכן השתתף בפעולות לשיפור הידע שלו על גוף האדם.

צייר דיוקנאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציוריו על נושאים קלאסיים זכו לשבחים רבים ויצרו את המוניטין המוקדם שלו, אך הוא התעניין יותר בהצלחה כלכלית וחיפש עבודות של ציור דיוקנאות שהיו משתלמות והביאו אותו למגע עם החברה הגבוהה. עם זאת, הדרך הישירה שבה קידם את יצירתו לא אושרה על ידי החברה האמנותית והביאה לביקורת ניכרת מבני דורו, אחד מהם היה ג'ון קונסטבל, שצייר רקע לפורטרט של דאו בהזדמנות אחת לפחות.

הוא נהנה מחסותם של הדוכס והדוכסית מקנט וגם זו של הנסיכה שרלוט והנסיך לאופולד. ב-1819 נסע עם הדוכס מקנט דרך אירופה. בסיור זה יצר דיוקנאות של אנשי צבא ודיפלומטים, ושמו הגיע לידיעתו של אלכסנדר הראשון שהזמין אותו לצייר את דיוקנאות של הצבא הרוסי הבכיר שנלחם בהצלחה בנפוליאון. הוא עבר לגור בסנט פטרסבורג, ובין 1822 ל-1828, צייר למעלה מ-300 דיוקנאות עבור האוסף הצבאי בארמון החורף עם עוזריו, אלכסנדר פוליאקוב ווילהלם אוגוסט גוליקה.[4] הוא הפך למפורסם ברחבי אירופה והתערבב עם האליטה האינטלקטואלית הרוסית. בין היתר הוא פגש והכיר את פושקין שכתב עליו שיר בשם "To Dawe Esq". ב-1826 הזמין אותו ניקולאי הראשון לטקס ההכתרה שלו ובשנת 1828 הוא מונה רשמית לצייר הדיוקן הראשון של החצר הקיסרית.

קריירה ברוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאו חזר לאנגליה ב-1828 ונשאר מספר חודשים. במהלך תקופה זו הוא הציג רבות מיצירותיו האחרונות.

הוא חזר לסנט פטרסבורג ב-1829, אך עד מהרה בריאותו נפגעה והיה עם קשיי נשימה בעקבות הצטננות קשה. הוא סבל מחולשה ריאתית במהלך חייו בעקבות מחלת ילדות.

הוא חזר ללונדון באוגוסט 1829 ונפטר ב-15 באוקטובר בביתו של גיסו, תומאס רייט. הוא נקבר בקריפטה של קתדרלת סנט פול,[5] ובהלווייתו השתתפו אמנים ופקידים רבים מהשגרירות הרוסית.

גוף העבודות המשמעותי שיצר ברוסיה נמצא בגלריה הצבאית במוזיאון הארמיטאז' בסנט פטרסבורג. רבים מציוריו כלולים גם באוסף המלכותי הבריטי.[6]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' דאו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tate, George Dawe 1781–1829, Tate (באנגלית בריטית)
  2. ^ Kenneth, George Dawe, www.rusartnet.com (באנגלית בריטית)
  3. ^ George Dawe | Artist | Royal Academy of Arts, www.royalacademy.org.uk
  4. ^ The Worlds Artist LLC, George Dawe Biography | Oil Paintings | The Worlds Artist, theworldsartist.com (באנגלית)
  5. ^ J. A. Norris, St. Paul's Cathedral Choristers, Notes and Queries s10-XI, 1909-03-27, עמ' 248–248 doi: 10.1093/nq/s10-xi.274.248c
  6. ^ Lamb, Charles. Recollections of a late Royal Academician. The Englishman's Magazine, vol.ii, no.i, September 1831