ג'ורג' פרדריק קונז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' פרדריק קונז
George Frederick Kunz
ג'ורג' פרידריק קונז, 1900
ג'ורג' פרידריק קונז, 1900
לידה 29 בספטמבר 1856
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 ביוני 1932 (בגיל 75)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מינרלוגיה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים קופר יוניון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה עמית/ה באגודה האמריקאית לקידום המדע עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
זיהוי הקונזיט,
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גביש קונזיט מנוריסטן, אפגניסטן.
ג'ורג פ. קונז בוחן מחצב.

ג'ורג' פרדריק קונזאנגלית: George Frederick Kunz; 29 בספטמבר 1856 - 29 ביוני 1932) היה מינרלוג אמריקאי ואספן מינרלים ידוע.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונז נולד בניו יורק, ארצות הברית, והחל לגלות עניין במינרלים כבר בגיל צעיר. בנערותו, צבר אוסף המונה יותר מארבעת אלפים פריטים, אותם מכר לאוניברסיטת מינסוטה תמורת 400 דולר. הוא נרשם ללימודים ב"אגודת קופר", אך לא סיים את לימודיו בקולג'. מכל מקום, למד מינרולוגיה באופן עצמאי מספרים וממחקרי שטח. מומחיות זו הקנתה לו עבודה בחברת טיפאני ושות', וידענותו ונלהבותו הביאו אותו בגיל 23 לעמוד בתפקיד סגן נשיא החברה. הוא זכה למוניטין רב עקב זיהוי וריאציית אבן חן של המינרל ספודומן, שלאחר מכן נקרא "קונזיט" לכבודו.
הוא לקח חלק בתערוכות הבינלאומיות של ארצות הברית בתחומי הכרייה ומינרלוגיה בפריז (1889), שיקגו (1893), אטלנטה (1895), פריז (1900), וסנט לואיס (1904). הוא העביר סדרה של שמונה הרצאות על אבנים יקרות במכון לואל בעונת 1894–1895. כחוקר עצמאי, היה חבר בחברה האמריקאית למינרולוגיה, ההתאחדות האמריקאית לקידום המדע, אקדמיית ניו יורק למדעים (בה שימש כסגן נשיא), המועדון המינרלוגי בניו יורק, בחברה האמריקאית לחברה להגנת נופים והיסטוריה (בה שימש כנשיא), האגודה האמריקנית לכימיה, המכון האמריקאי לכרייה ולהנדסת מטלורגיה (בו שימש כסגן נשיא), ובעוד ארגונים תרבותיים, מדעיים ונטורליסטים ורבים.

הוא היה המייסד של המוזיאון לאומנות שלווה בניו יורק ב-1913, וסוכן מיוחד של המכון הגאולוגי של ארצות הברית (18831909), אוצר וחוקר במוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע בניו יורק, וקול בולט בקריאה להפוך את הקרט ליחידת המידה הסטנדרטית לאבני חן.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונז זכה לתארים לשם כבוד מאוניברסיטאות בארצות הברית ואירופה. בין היתר מהמוסדות:

  • אוניברסיטת קולומביה (תואר AM, בתאריך 8 ביוני 1898). הפרס הוענק על ידי פרופסור ג'יימס פ. קמפ, פרופסור לגאולוגיה בקולומביה.
  • אוניברסיטת ממבורג (תואר Ph.D, בשנת 1903) בעיקר על תרומתו לתחום המינרלוגיה באירופה ובגרמניה. באופן מפתיע, ב-1920 נשלל התואר בהליך חריג על ידי האוניברסיטה בגין מאמציו לשקם את יערות צרפת ובשל הבעת הזדהות ותמיכתו בכוחות צרפת ואנגליה כנגד גרמניה.
  • מכללת קנוקס באילינוי.

ספרייתו הפרטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו, אוסף ספריו שמנה כמה אלפי ספרים, חוברות ומאמרים נדירים על אבני חן, נמכר לספריית המכון הגאולוגי של ארצות הברית במחיר דולר אחד ב-1933. האוסף כלל ספרים ייחודיים בתחומי הגמולוגיה, אבני החן בפולקלור לאורך ההיסטוריה, ליטוש יהלומים וארכיון הסחר באבני חן שחשיבותו באיתור המקור של יהלומים מפורסמים כגון יהלום הופ.

בדצמבר 2012 התגלה אלבום תמונות המתוארך ל-1922 בין ספריו של קונז[1]. האלבום כולל 81 תמונות של אבני כתר מרוסיה לצד קטלוג רשמי של הממשלה הסובייטית. חוקרים זיהו ארבעה יהלומים, כיהלומים המופיעים במסמכים רשמיים ב-1922 אך לא נמצאו בקטלוגים עדכניים יותר. נכון לעכשיו, הם נחשבים לאבודים.

כתבים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Book of the Pearl: The History, Art, Science and Industry of the Queen of Gems
  • Curious Lore of Precious Stones: Being a Description of their Sentiments and Folk Lore, Superstitions, Symbology, Mysticism, Use in Medicine, Protection, Prevention, Religion, and Divination, Crystal Gazing, Birth Stones, Lucky Stones and Talismans, Astral, Zodiacal and Planetary
  • Catskill Aqueduct Celebration Publication: A Collection of Pamphlets Published in Connection with the Celebration of the Completion of the Catskill Aqueduct, being Chiefly Catalogues of Exhibitions Held by Art, Scientific and Historical Museums and Institutions in New York City in Cooperation with the Mayor’s Catskill Aqueduct Celebration Committee in 1917

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' פרדריק קונז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]