ג'יאנג'ונוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'יאנגונוזאורוס)
קריאת טבלת מיוןג'יאנג'ונוזאורוס
תקופה
יורה עליון 160 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: תיראופורה
משפחה: סטגוזאוריים
סוג: ג'יאנג'ונוזאורוס
מין: Jiangjunosaurus junggarensis
שם מדעי
Jiangjunosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יאנג'ונוזאורוס (שם מדעי: Jiangjunosaurus) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הסטגוזאוריים, שחי בתור היורה מלפני 160 מיליון שנה במזרח אסיה. המאובנים שלו התגלו בתצורות ששוגואו (אנ') במחוז שינג'יאנג בסין בידי משלחת סינית-אמריקאית שחשפה את העצמות בשנת 2002.

דינוזאור זה תואר למדע ב-2007 בידי החוקרים ג'יה צ'נגקאי (Jia Chengkai) ושו שינג, והוא נקרא על שם הכפר "ג'יאנגג'ונמיאו" (Jiangjunmiao) שפירושו בסינית: "מקדש הגנרל". הסוג כלל מין יחיד - Jiangjunosaurus junggarensis. הממצאים כללו שרידים של הלסתות התחתונות, חלקי גולגולת, חוליות צוואר, צלעות, עצמות שכמות ולוחיות שבורות שבלטו מעל הצוואר. שרידים אלה נמצאו במצב שימור כמעט מושלם. לצידו נמצאו דינוזאורים רבים ביניהם היינלונג, הממנצ'יזאורוס הארוך, והטורפים סינרפטור, גואלונג ומונולופוזאורוס.

ב-2010 העריך החוקר גרגורי ס. פאול את גודלו של הג'יאנג'ונוזאורוס באורך שישה מטרים ומשקל של 2.5 טונות. הוא היה חמוש בטור לוחיות לאורך גבו, בדומה ללוחיות הטואוג'יאנגוזאורוס. הוא היה בעל מבנה שיניים רחבות, עם סנטר שקוע ומרווח גדול בין השיניים הגדולות לאחוריות ונראה שהיה מקור בקדמת הלסת. מבנה הגוף היה בעל חוליות בעלי פרופיל מרובע ולא משולש כמו של שאר הסטגוזאורים, ובנוסף היו ורידים בולטים בחוליות הצוואר הגדולות.

תכונות אלה מרמזות על כך שהיה סוג בסיסי מאוד במשפחתו, אף ששייכו אותו למשפחת הסטגוזאוריים. כמה חוקרים רואים במאפיינים שלו רמז לכך שהיה סוג פרימיטיבי יותר בקבוצת הסטגוזאורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יאנג'ונוזאורוס בוויקישיתוף