ג'יימס מריון סימס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס מריון סימס
לידה 25 בינואר 1813
Lancaster County, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בנובמבר 1883 (בגיל 70)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה James Marion Sims עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גרינווד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים H. Marion-Sims עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס מריון סימסאנגלית: James Marion Sims;‏ 18 בינואר 18137 בנובמבר 1883) היה רופא אמריקאי, מחלוצי הגינקולוגיה המודרנית. הוא פיתח טכניקות חדשות לניתוח קיסרי ולטיפול בבעיות גינקולוגיות אחרות.

התפתחותו המקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימס נולד במדינת ניו יורק והחל את לימודי הרפואה ב-1835 באוניברסיטת ייל. לאחר סיום לימודיו ב-1839, הוא עבר לניו יורק סיטי והקים קליניקה פרטית.

ב-1845, סימס עבר לניו אורלינס והחל לעבוד בבית החולים של מדינת לואיזיאנה. בתקופה זו, רכש והחזיק בכפייה שלוש שפחות שחורות צעירות, עליהן עשה מספר רב של ניסויים אכזריים בתחומי הגינקולוגיה. ניסויים אלו נערכו בתקופת העבדות בארצות הברית, בה גברים ונשים שחורים נחשבו לרכוש, ולא לבני אדם. סימס ביצע בנשים אלו ניסויים שונים על מנת למצוא פתרונות עבור סיבוכים ומחלות ואגינליות שהתפתחו אצל נשים לבנות ממעמד הביניים. הניסויים נערכו ללא הסכמה מצידן, דבר שלא נדרש מ"רכוש" שאינו אדם. הם נערכו ללא כל הרדמה או משככי כאבים, כאשר הוא חתך בבשרן, חתך את איבר המין ואת הרחם שלהן. מעבר להיעדר הסכמה וניתוחן ללא הרדמה, הניתוחים בוצעו ללא התחשבות באינטרסים שלהן כאינדיבידואליות, תוך פגיעה אפשרית בפוריותן. בסיומו של תהליך הניסויים שחרר ד"ר סימס את השפחות.[1] [2]

את הניסויים יישם בהמשך, ובכך נחשב פורץ דרך בתחום הגינקולוגיה, וזכה להצלחה ופרסום. הוא היה גם בין הראשונים שהשתמשו בהרדמה בזמן הניתוחים ללקוחותיו, נשים לבנות ממעמד הביניים.

סימס פיתח מספר טכניקות חדשות לניתוח קיסרי, כולל שימוש במכשיר הניתוח הראשון שנועד לניתוח קיסרי. הוא גם פיתח טכניקות חדשות לטיפול בבעיות גינקולוגיות אחרות, כגון דלקת רירית הרחם ושלפוחית השתן. עבודתו של סימס עזרה לשפר את בריאותן של נשים רבות ברחבי העולם.

סימס נפטר ב-1883 בגיל 70. הוא נחשב לאחד הרופאים החשובים ביותר בהיסטוריה של הגינקולוגיה. עבודתו תרמה רבות להתפתחות הענף והיא ממשיכה להשפיע על רופאים ברחבי העולם גם כיום.

זמן רב לאחר פטירתו עדיין זכה לכבוד רב. רק יותר ממאה שנים אחר כך החלה עבודתו של סימס לעורר מחלוקת. מצד אחד, הניסויים שביצע על שפחות צעירות נשמעים כיום מזעזעים. ומצד שני, עבודתו המדעית תרמה רבות להתפתחות הגינקולוגיה, והוא נחשב על ידי רבים לאבי הגינקולוגיה המודרנית.

ביקורת על פועלו וביטול ההנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1934 הוצב בסנטרל פארק פסל בדמותו של סימס, עם לוחית המהללת את ההישגים הנפלאים שלו בתחומי בריאות הנשים. בשנת 2018 הפסל הוסר. בחודש ינואר 2018, ועדה עירונית שבחנה את המונומנטים השנויים במחלוקת בעיר ניו יורק המליצה שפסלו של סימס יועתק למקום אחר. בהתאם להמלצה, הוסר פסלו מהסנטרל פארק, והועבר לבית הקברות בברוקלין, שבו הוא קבור.[3] [4]

באותה שנה, 2018, החליטה האגודה האמריקאית לגינקולוגיה וחקר האיבריים (ACOG) לשנות את שם פרס סימס ל"פרס המצוינות בגינקולוגיה". שינוי השם היה תגובה לביקורת על עבודתו של סימס עם שפחות שחורות ללא הרדמה.

הטיעונים לזכותו של סימס הם שהוא נהג בהתאם לרוח התקופה, בה עבדים בארצות הברית לא נחשבו כבני אדם, ושההיסטוריה אכן מלאה במקרים כאלה ואחרים של פגיעה בזכויות אדם לצורך המדע.[5]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס מריון סימס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'יי מריון סימס: "אבי הגניקולוגיה המודרנית" ביצע ניסויים מזעזעים בעבדים, אתר MRU.INK, 5 בדצמבר 2020
  2. ^ Adekunle, Julius O.; Williams, Hettie V. (2010-02-24). Color Struck: Essays on Race and Ethnicity in Global Perspective. University Press of America. pp. 397–. ISBN 9780761850922.
  3. ^ קמילה דומונסקי, אבי הגניקולוגיה שערך ניסויים על עבדים, כבר אינו מונצח בניו יורק, באתר NPR - The two way‏, 27 באפריל 2018 (באנגלית)
  4. ^ פסלו של סימס, אבי הגינקולוגיה שערך ניסויים בשפחות, הוסר, באתר zivakoort.com‏, 18 באפריל 2018
  5. ^ ניסויים בבני אדם, סקירה היסטורית, בתוך "נילס - חברה ונוער עם מבט לעבר", 2 בדצמבר 2014