ג'פרי סאקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'פרי סאקס
Jeffrey David Sachs
לידה 5 בנובמבר 1954 (בן 69)
דטרויט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק אוניברסיטת הרווארד, האומות המאוחדות, אוניברסיטת קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Sonia Ehrlich Sachs עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס הכוכב הכחול (2015)
  • פרס הכלכלה העולמית (2009)
  • עמית החברה האקונומטרית (1986)
  • פדמה באושן
  • מדליית יובל המאה של הרווארד
  • עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
jeffsachs.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'פרי דייוויד זאקס (נולד ב-5 בנובמבר 1954) הוא כלכלן אמריקאי ומנתח מדיניות ציבורית, פרופסור באוניברסיטת קולומביה, שם ניהל בעבר את מכון כדור הארץ (אנ'). הוא ידוע בזכות עבדותו בתחומים של פיתוח בר קיימא, כלכלת פיתוח, והמאבק נגד העוני העולמי.

סאקס הוא מנהל המרכז לפיתוח בר קיימא באוניברסיטת קולומביה ונשיא רשת הפתרונות לפיתוח בר קיימא של האו"ם (אנ'). הוא משמש כמקדם של ה-SDG עבור מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בנושא יעדים לפיתוח בר קיימא (SDGs), קבוצה של 17 יעדים גלובליים שאומצו בפגישת פסגה של האו"ם בספטמבר 2015.

בין 2001 ל-2018, שימש סאקס כיועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם, ושימש באותו תפקיד תחת מזכ"ל האו"ם הקודם באן קי-מון ולפני 2016 בתפקיד מייעץ דומה הקשור ליעדי הפיתוח של המילניום (MDG)(אנ') המוקדמים יותר. שמונה יעדים להפחתת עוני קיצוני, רעב ומחלות עד 2015. בהקשר למטרות ה-MDG, הוא מונה לראשונה ליועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם בשנת 2002 במהלך כהונתו של קופי אנאן.

סאקס הוא מייסד שותף ואסטרטג ראשי של Millennium Promise Alliance, ארגון ללא מטרות רווח המוקדש להפסקת העוני והרעב הקיצוניים (אנ'). משנת 2002 עד 2006, הוא היה מנהל העבודה של פרויקט המילניום של האומות המאוחדות על מדדי ה-MDG. הוא עורך משותף של דו"ח האושר העולמי עם ג'ון פ. הליוול (אנ') וריצ'רד ליארד. בשנת 2010, הוא הפך לממונה בוועדת הפס הרחב לפיתוח בר קיימא, שמטרתה המוצהרת היא להגביר את החשיבות של אינטרנט בפס רחב במדיניות בינלאומית. סאקס כתב מספר ספרי עיון וקיבל מספר פרסים. הוא ספג ביקורת על דעותיו על כלכלה, על מקורו של COVID-19, כמו גם על הפלישה הרוסית לאוקראינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'פרי סאקס בוויקישיתוף