ג'ק ודרפורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ק ותרפורד)
ג'ק ודרפורד
Jack Weatherford
לידה 1946 (בן 78 בערך)
קולומביה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנתרופולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות מכללת מקלסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ק מקאָיְוֶר וֶדֶרפוֹרדאנגלית: Jack McIver Weatherford) הוא פרופסור לשעבר בקתדרת דוויט ואלאס לאנתרופולוגיה במקאלסטר קולג' במינסוטה. הוא נודע בעיקר בספרו משנת 2004, "ג'ינגיס חאן ובריאת העולם המודרני". בשנת 2006 קיבל את תואר "מסדר כוכב הקוטב", תואר הכבוד הלאומי הגבוה ביותר של מונגוליה לזרים.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ודרפורד נולד בשנת 1946, בקולומביה, דרום קרוליינה, הבכור בשבעת ילדיהם של אנה רות גרומס ואלפרד גרג ודרפורד. אלפרד ודרפורד היה סמל בצבא ארצות הברית, תפקיד שכפה מעברים תכופים על המשפחה. כיום ודרפורד חולק את חייו בין מונגוליה לצ'ארלסטון, דרום קרוליינה.

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ודרפורד סיים את לימודיו באוניברסיטת דרום קרוליינה בשנת 1967, בתואר ראשון במדעי המדינה. ב-1972 קיבל תואר מוסמך בסוציולוגיה מאוניברסיטת דרום קרוליינה, ותואר מוסמך באנתרופולוגיה בשנת 1973. בשנת 1977, קיבל תואר דוקטור לאנתרופולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. הוא המשיך לפוסט-דוקטורט בלימודי מדיניות באוניברסיטת דיוק, המכון למדעי המדיניות.

ודרפורד הופיע בתוכניות רדיו וטלוויזיה פופולריות בארצות הברית כמו גם בתוכניות בינלאומיות מבוליביה עד מונגוליה. ספרו "תולדות הכסף" (הוצאת קראון) נבחר ל"מועדון ספר החודש" של השמרנים וצ'ארלס שוואב כתב, כי "זה הספר שצריך לקרוא!" שאר ספריו הם "פראים וציוויליזציה: מי ישרוד?" (1994) על העימות העכשווי בין תרבויות העולם; "מתנות אינדיאנים: איך האינדיאנים של האמריקות שינו את פני העולם" (1988); ו"שורשים ילידיים: איך העשירו האינדיאנים את אמריקה" (1991). ספריו של ודרפורד זכו בפרס הספר של מינסוטה ב-1989 וב-1992. כמו כן קיבל את "פרס האנתרופולוגיה בתקשורת" לשנת 1992 מאת האגודה האמריקאית לאנתרופולוגיה, ואת "פרס תקשורת ההמונים" לשנת 1994 מן "הוועידה הלאומית של נוצרים ויהודים".

ב-2006, הוענק לוודרפורד תואר "מסדר כוכב הקוטב", אות הכבוד הלאומי הגבוה ביותר של מונגוליה. נוסף לכך, קיבל ודרפורד את תואר מסדר הכבוד ממשרד החוץ של מונגוליה ואת מדליית נשיא מונגוליה ב-2010.

בשנת 2010 נוסדה "קרן ודרפורד" לתמיכה בהיסטוריוגרפיה מודרנית של מונגוליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ק ודרפורד בוויקישיתוף