גוסטב פלאטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גוסטב פלטוב)
גוסטב פלאטו
Gustav Flatow
לידה 7 בינואר 1875
Kościerzyna, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 בינואר 1945 (בגיל 70)
טרזיינשטט, צ'כיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט התעמלות מכשירים עריכת הנתון בוויקינתונים
מאזן מדליות
התעמלות מכשירים
מתחרה עבור האימפריה הגרמניתהאימפריה הגרמנית האימפריה הגרמנית
המשחקים האולימפיים
זהב אתונה 1896 מקבילים קבוצתי
זהב אתונה 1896 מתח קבוצתי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוסטב פליקס פלאטו (גרמנית: Gustav Felix Flatow;‏ 7 בינואר 187529 בינואר 1945), מתעמל יהודי-גרמני. אלוף אולימפי בשתי מדליות זהב. נספה בשואה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסטב פלאטו נולד בעיר ברנט הסמוכה לעיר החופשית דנציג, במזרח פרוסיה. ב-1892 עברה משפחתו להתגורר בברלין. הוא התמחה בתחום התעמלות המכשירים, בעיקר בתרגילי קורה, מקבילים וסוס סמוכות.

גוסטב פלאטו, ובן דודו אלפרד פלאטו, היו שניהם מתעמלים ידועים בגרמניה והתחרו מטעם גרמניה בתחרויות בינלאומיות. הם השתתפו מטעמה באולימפיאדת אתונה (1896), שהייתה האולימפיאדה הראשונה בעידן המודרני. פלאטו זכה בשתי מדליות זהב בתחרויות הקבוצתיות, במקבילים ובמתח, אולם לא זכה במדליות בתחרויות האישיות (בניגוד לבן דודו). בשנת 1899 הודיע על פרישתו מתחום ההתעמלות ופתח עסק בתחום הטקסטיל. הוא ניאות והשתתף גם באולימפיאדת פריז (1900), אך לא זכה במדליות נוספות. כספורטאי שהביא לגרמניה שתי מדליות זהב זכה לכבוד ולהערכה, שהסתיימו באחת, עם עליית המפלגה הנאצית לשלטון.

בשנת 1933, בהיותו בן 58, נמלט גוסטב פלאטו להולנד, עקב יהדותו. בהמשך, עם פלישת גרמניה להולנד נאלץ להסתתר, וחי במחבוא. בערב ראש השנה האזרחי של שנת 1943 נתפס, הוחזק חודשיים במעצר, ובפברואר 1943 נשלח למחנה טרזיינשטט, בו נרצח כבר בשנת 1942 בן דודו אלפרד פלאטו. לפי התיאורים שהה במחנה טרזיינשטט בתנאי חולי ורעב קיצוניים, והגיע עד למשקל הקיצוני של כ-20 ק"ג. הוא נפטר, כפי הנראה בסבל, מעט לפני הגיעו לגיל 70.

כיום, באיחור ניכר, מכבדת גרמניה את זכרם של גוסטב ואלפרד פלאטו. בשנת 1996, עם ציון 100 שנים למשחקים האולימפיים, הוציא הדואר הגרמני בול לזכרם. בשנת 1997 כיבדה עיריית ברלין את זכרם בקריאת אגף באצטדיון האולימפי של ברלין על שמם, וכן בבניית היכל ספורט הנושא את שמם.

גוסטב פלאטו ובן דודו אלפרד פלאטו הונצחו בהיכל התהילה של הספורט היהודי שהוקם בישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גוסטב פלאטו בוויקישיתוף
האתלטים גוסטב ואלפרד פלאטו, על בול לרגל 100 שנה למשחקים האולימפיים. גרמניה, 1996