קסטה (כריך גלידה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גלידת סנדוויץ')
קסטה
גרסה אמריקאית לקסטה
גרסה אמריקאית לקסטה
מאכלים
סוג גלידה, מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים גלידה, ביסקוויטים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קסטה או סנקור הוא שמו המסחרי של חטיף או קינוח המבוסס על גלידה. חברות ארטיק ופלדמן שיווקו בשם קסטה גלידה עגולה מצופה בשוקולד שמזכירה בצורתה את עוגת הקסטה סיציליאנה, בעוד חברות אחרות נהגו לשווק בשם זה גלידה מרובעת המונחת בין שני ביסקוויטים.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקסטה הורכבה לראשונה בדרום איטליה ובסיציליה, וקרויה על שם "קסאטה סיצ'יליאנה" - עוגת גבינה בעלת צורה דומה. מקור השם קסטה באיטלקית נובע מערבית במקור, ככל הנראה תוצאה של השפעה תרבותית מזמן הכיבוש המוסלמי באירופה. במקור הקסטה עשויה שלוש שכבות: עוגיה עגולה (לעיתים בישקוטי) פריכה ומתוקה, עליה שכבה של גלידה איטלקית (ג'לאטו), ועליה עוגיה נוספת. בניגוד לעוגיית סנדוויץ', שבה המילוי מדביק את העוגיות זו לזו והוא לרוב דק, עיקרה של הקסטה הוא הגלידה, והעוגיות נועדו להקל על האחיזה בה.

התפתחות במדינות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו מאכלים איטלקיים רבים, גם הקסטה נדדה מחוץ לאיטליה והשתנתה רבות בהתאם למטבח שבו התאקלמה. במקומות רבים החטיף פיתח גרסה עצמאית, השונה במספר מרכיבים מהקסטה המקורית. קסטות כיום מגיעות בצורות רבות (מלבן, ריבוע וכו'), עם סוגים שונים של עוגיות, כגון עוגיות שוקולד, ביסקוויטים ועוד. טעמי הקסטה משתנים בהתאם לטעם השוק המקומי, כאשר הטעמים הנפוצים ביותר מבוססי וניל. השם קסטה לא תמיד נדד עם המתכון: הגרסה של ארצות הברית, ש"הומצאה" ב-1900 בעיר ניו יורק, נקראת כריך גלידה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקסטה שווקה בהצלחה בישראל תחת שמות ומותגים רבים, כולל קסטה, ושם זה הפך לשם גנרי של המוצר. קסטות בארץ נמכרות בגלידריות מקומיות כקינוח המיוצר במקום מגלידה בבחירת הלקוח, אך רובן נמכרות במרכולים כחטיף חלבי או פרווה. חטיף מסחרי זה אינו דומה לקסטה המקורית: הוא לרוב מלבני וקטן יותר, ומכיל שילוב של גלידה אמריקאית בטעמי שוקולד ווניל. קיימות מספר גרסאות מועתקות ברשתות השיווק, הכוללות עוגיות עגולות עם צימוקים ואגוזים (למשל המותגים טעמקור, קוקילידה, גרנולידה ועוגימאניה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]