גמלן שלמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגמלן שלמה

מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: סרטנים עילאיים
סדרה: טרפידים
תת־סדרה: Unipeltata
משפחה: Odontodactylidae
סוג: Odontodactylus
מין: גמלן שלמה
שם מדעי
Odontodactylus scyllarus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמלן שלמה[1] (שם מדעי: Odontodactylus scyllarus) הוא מין של פרוק רגליים מהסדרה טרפידים החי באזור האינדו-פסיפי ממזרח אפריקה לגואם. על אף שמו, הוא איננו סוג של גמל שלמה, אלא בן לקבוצה סרטנים עילאיים, אליה משתייכים רוב הסרטנים המודרניים וסרטני הקריל.

אורכו של יצור זה 3–18 סנטימטרים (1.2–7.1 אינץ') והוא בעל מראה דמוי-לובסטר או חסילון ירוק משוריין, עם "נוצות" אדומות לאורך רגליו וחלק קדמי המזכיר גמל שלמה[2]. הראש קטן עם עיניים מוגבהות וכחולות-ורודות, הרואות היטב ומסוגלות להבחין בצבעים רבים. יש לו מחושים קדמיים כתומים ומתחת לשריון הראש ישנם טפרים קשיחים היכולים "להישלף" במהירות של מעל 80 קמ"ש ולמחוץ את מה שהם פוגעים בו. הגמלן יכול לנוע קדימה בעזרת זנבו הגדול.

גמלן שלמה חי בשוניות אלמוגים טרופיות וחי במאורה סלעית. הוא יוצא ממנה כדי לחפש סרטנים אחרים, צדפות וחלזונות אותם הוא שובר עם טפריו הקשיחים. הוא יכול גם להרוג גמלני שלמה אחרים, אך בדרך כלל הקרבות ביניהם מסתיימים ללא פגע. זנבם הקשיח מגונן עליהם ממכה של גמלן שלמה אחר.

יצורים אלה קשים לגידול באקווריום והם אגרסיביים, טורפים כל יצור קטן השוחה בקרבתם והמכה שלהם יכולה לשבור את זכוכית האקווריום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גמלן שלמה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתרגמי נשיונל ג'יאוגרפיק לגרסה העברית, "רואים את האור" ← גמלן שלמה, נשיונל ג'יאוגרפיק גיליון 213, פברואר 2016, עמ' 56
  2. ^ זה מקור שמו באנגלית - Mantis Shrimp, כלומר "חסילון גמל שלמה", אף שאינו חסילון או גמל שלמה ואף אינו קרוב אליהם טקסונומית.