גן התענוגות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גן התענוגות
מידע כללי
מאת הראד מלנדסברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור לטינית של ימי הביניים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אנציקלופדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גן התענוגותלטינית: Hortus deliciarum) הוא שמה של אנציקלופדיה מאוירת, שנכתבה בין השנים 11591189 במנזר הוהנבורג שבהרי הווז' שבאלזס (כיום שם המנזר הוא מון סנט-אודיל (אנ')) כספר לימוד מוסר לנזירות. האנציקלופדיה הייתה יוזמה של אם המנזר, הראד מלנדסברג שגם ערכה אותה וכללה בספר פואמות והמנונות פרי עטה. זוהי האנציקלופדיה הראשונה שידוע בוודאות שנערכה על ידי אשה.

יוזמתה של הראד כללה העלאה על הכתב של אוסף מרוכז ומאוייר של כל הידע התאולוגי, המדעי, הספרותי, ההגותי וההיסטורי שהגיע לידיה, במטרה להפוך אותו לספר לימוד מוסר עבור חניכות מוסדות החינוך של המנזר. העבודה הושלמה, יחד עם צוות נזירות, לאחר כשלושים שנה, ב-1185. התמה המרכזית בספר היא התמודדות המידות הטובות מול יצר הרע, השטן והמידות הרעות.

היצירה המקורית, שכללה 648 עמודים, נכתבה כמעט כולה בלטינית, עם כ-1,200 משפטי הסבר בגרמנית ו-336 איורים. כתב היד נשמר במנזר למעלה מ-600 שנים. במהלך המהפכה הצרפתית הועבר כתב היד לספריית שטרסבורג. שם, בשנת 1818, תועד הספר וחלק ניכר ממנו הועתק ביוזמתו של המוציא לאור יוהאן פרידריך קוטה. במהלך מלחמת פרוסיה-צרפת ב־1870 הופגזה העיר שטרסבורג, הספרייה בה נשמר כתב היד נשרפה וכתב היד המקורי אבד. העתק הספר הודפס וראה אור בין השנים 18791899.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גן התענוגות בוויקישיתוף