דאגרוטיפ של שדרות דו-טמפל

דאגרוטיפ של שדרות דו-טמפל
Boulevard du Temple
דאגרוטיפ של שדרות דו-טמפל, התצלום הראשון בהיסטוריה שבו מופיעה דמות אנוש (בצד שמאל למטה)
דאגרוטיפ של שדרות דו-טמפל, התצלום הראשון בהיסטוריה שבו מופיעה דמות אנוש (בצד שמאל למטה)
דאגרוטיפ של שדרות דו-טמפל, התצלום הראשון בהיסטוריה שבו מופיעה דמות אנוש (בצד שמאל למטה)
מידע כללי
צלם לואי ז'אק מנדה דאגר עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 1838 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
קואורדינטות 48°52′07″N 2°21′48″E / 48.868638888889°N 2.36325°E / 48.868638888889; 2.36325
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרט מתוך הדאגרוטיפ שדרות דו-טמפל, המראה את דמות האדם שאת נעליו מצחצחים

דאגרוטיפ של שדרות דו טמפל הוא תצלום של שדרות דו-טמפל (אנ') (Boulevard du Temple) שצילם לואי ז'אק מנדה דאגר, אחד מממציאי הצילום וממציא שיטת הדאגרוטיפ, מחלון הסטודיו שלו שבבניין הדיורמה בפריז בסביבות שנת 1838 (בניין הדיורמה נשרף זמן קצר לאחר מכן, ולאחר הבנייה מחדש של העיר על ידי הברון אוסמן, ניצבת שם כיום כיכר הרפובליקה). תצלום זה הוא הראשון בהיסטוריה שבו מופיעה דמות אדם - מצחצח נעליים והאדם שנעליו מצוחצחות.

צילום התמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאגר, שבשלהי שנות ה-30 של המאה ה-19 עדיין שמר בסוד את שיטת הצילום שפיתח, עסק בניסויים במדיום החדש, ונהג לצלם סדרות של תמונות מאותו מקום בשעות שונות של היום, כנראה כדי לבחון את האופנים דרכם מוסר הצילום את שינויי הזמן. דאגרוטיפ זה צולם בצהרי-היום, כשלפניו צולמה קומפוזיציה זהה בשעות הבוקר, ועוד אחת בשעות אחר-הצהריים.

לשם השגת חשיפה נכונה של דאגרוטיפ נדרשו לפחות מספר דקות, משום שהחומר הצילומי לא היה רגיש דיו לאור. כתוצאה מכך, כל אובייקט שזז בעת החשיפה נעלם מהתצלום, משום שלא הותיר את רישומו על לוח הצילום. כפי שהעיר על דימוי זה המדען והאמן סמואל מורס, שהתוודע לדאגר ולהמצאתו בעת ביקורו בפריז:

אובייקטים נעים אינם נרשמים [בדאגרוטיפ]. השדרה, המלאה כל הזמן בהמון של הולכי-רגל ועגלות בתנועה, נראית ריקה לחלוטין, למעט אדם אחד שאת נעליו מצחצחים. רגליו היו חייבות, כמובן, להיות נייחות במשך זמן מה, כשהאחת מונחת על תיבת מצחצח הנעליים, והשנייה נעוצה בקרקע. כתוצאה מכך, נעליו ורגליו מוגדרות בבירור, אך הוא עצמו חסר גוף או ראש, משום שאלו היו בתנועה

[1]

שני אנשים אנונימיים אלו - אדם שבמקרה עצר לצחצח את נעליו מול חלון חדרו של דאגר באחד מימי 1838, ולא נע בעת שהממציא חשף את לוח הצילום שלו, ומצחצח הנעליים - הם שני האנשים הראשונים שצולמו בהיסטוריה.

תמונה זו, יחד עם מקבילתה שצולמה בבוקר, נשלחו מאוחר יותר למלך לודוויג מבוואריה, בתוספת כיתוב שנתן להם דאגר: "ניסוי ששימש כאישוש לגילוי הדאגרוטיפ, מוענק להוד מלכותו מלך בוואריה מעבדו העניו מאוד והצייתן מאוד, דאגר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Samuel Morse, in a letter dated March 9, 1839, as quoted in Geoffrey Batchen, Burning With Desire: The Conception of Photography, p. 89