פורטל:צילום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צילוםאנגלית: Photography) הוא פעולה היוצרת דימוי חזותי באמצעות הטבעת דפוס האור על גבי רכיב רגיש לאור כגון סרט צילום או חיישן באמצעות חשיפה מתוזמנת. מקור המילה "צילום" הוא במילה "צֶלֶם" שמשמעותה דמות, ומקור השם באנגלית הוא מיוונית: פוטו פירושו "אור", גרפיה פירושו "רישום". הפעולה נעשית באמצעות מכשירים אופטיים, כימיים או דיגיטליים המשמשים כמצלמות.

חפצים דוממים באטלייה. נחשב לדאגרוטיפ הראשון או למוקדם ביותר ששרד. צולם על ידי דאגר ב-1837 ושמור כיום במרתפי החברה הצרפתית לצילום בפריז (SFP). עם השנים נעלם המראה והדאגרוטיפ הפך למשטח מונוכרומטי חסר דימוי.
חפצים דוממים באטלייה. נחשב לדאגרוטיפ הראשון או למוקדם ביותר ששרד. צולם על ידי דאגר ב-1837 ושמור כיום במרתפי החברה הצרפתית לצילום בפריז (SFP). עם השנים נעלם המראה והדאגרוטיפ הפך למשטח מונוכרומטי חסר דימוי.

דאגֵרוֹטִיפּ הוא אחד מתהליכי הצילום המוקדמים ביותר, והראשון שהופץ באופן מסחרי. את התהליך פיתח ב-1836 הצייר ומעצב התפאורות הצרפתי לואי ז'אק מנדה דאגר, כשכלול של ההליוגרפיה שהומצאה ב-1826 על ידי ז'וזף ניספור נייפס. התהליך התבסס על טכניקה המטביעה בעזרת קרני-אור את הדימוי המצולם באופן פוזיטיבי, ישירות על פני לוח כסף ממורק שהונח בגב קמרה אובסקורה. הדאגרוטיפ אינו תהליך הצילום הראשון, אך היה מתהליכי הצילום הראשונים שהצליחו לרשום ולקבע בצורה טובה ויציבה את הדימוי המצולם. הדאגרוטיפ הפך לשיטת הצילום המסחרי הראשונה, והיה נפוץ בעיקר בשנות הארבעים והחמישים של המאה ה-19. הפיכת הצילום לטכניקה שנמצאת בהישג ידו של הציבור הרחב, יצרה מצב חדש שהיו לו השלכות חברתיות, מדעיות ותרבותיות ניכרות.


איור שחור ולבן, שאינו שרטוט, של האולפן "מארייה השחורה"
איור האולפן "מארייה השחורה"

בראשית דרכו של צילום הקולנוע (למעשה, צילום הראינוע), האור הנדרש לצילומים היה כה רב, עד שאולפן הקולנוע הראשון היה בניין עם גג נפתח, הסובב על ציר (בתמונה), כך שתמיד יהיו בו אור שמש ישיר. אולפן זה נבנה בידי תומאס אדיסון. ומשום שקירותיו היו שחורים, הוא נקרא מריה השחורה.

הקונוטציה הצילומית היא פעולה מוסדית (...) תפקידה בסולם של החברה כולה הוא להכליל את האדם, זאת אומרת לתת לו אישור: כל קוד הוא בו בזמן שרירותי ורציונלי.

רולאן בארת, "המסר הצילומי" (1961)


‏‏

כף ידה וטבעת הנישואין של אלברט פון קליקר באחד מצילומי הרנטגן הראשונים

"חלון בליקוק אבי" (1835), תצלום התשליל המוקדם ביותר ששרד מאת ויליאם הנרי פוקס טלבוט.


כאן תמצאו רשימה של מבחר ספרים בנושא צילום, המסודרים ע"פ סדר כרונולוגי:


  • "היסטוריה קצרה של צילום מקומי" מאת גיא רז, הוצאת סל תרבות ארצי, 2010. חוברת המציגה סקירה תמציתית של תולדות הצילום בישראל, על לשנות התשעים של המאה ה-20.





  • "הצילום כראי התקופה", מאת סוזן סונטג, הוצאת עם עובד, 1979. הספר מציע דיון בבעיות מוסריות ואסתטיות המתעוררות בעולם בו הופכת המצלמה לכלי עיקרי בתיעוד המציאות.

תחומי צילום

מושגים בצילום

ייצרני מצלמות וציוד צילום


מרכיבי התצלום

טכניקות בצילום


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא צילום: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)