דייוויד ג'נטלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד ג'נטלמן
David Gentleman
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 11 במרץ 1930 (בן 94)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה ספרות, פיתוח עץ, הדפס-אבן, גרפיקה, איור, ציור, צבע מים עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אמנות עכשווית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס הנסיך פיליפ לעיצוב (2007)
המעצב המלכותי לתעשייה (1970) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד ג'נטלמןאנגלית: David Gentleman; נולד ב-11 במרץ 1930) הוא אמן אנגלי. הוא למד אמנות וציור בקולג' המלכותי לאמנות אצל אדוארד באודן וג'ון נאש. הוא עבד בצבעי מים, ליטוגרפיה ותחריט עץ, בקנה מידה שונים: החל מציורי קיר באורך רציף עבור תחנת הרכבת התחתית צ'רינג קרוס בלונדון ועד בולי דואר ולוגואים.

הנושאים שלו כוללים ציורי נוף ופוסטרים סביבתיים לציורים של חיי רחוב ושלטי מחאה. הוא כתב ואייר ספרים רבים, בעיקר על מדינות וערים. הוא גם עיצב מספר בולי דואר בריטיים להנצחה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'נטלמן נולד בלונדון וגדל בהרטפורד, בנם של האמנים הסקוטים טום ג'נטלמן וויניפרד ג'נטלמן שנפגשו בבית הספר לאמנות של גלאזגו.[1] הוא למד בבית הספר בהרטפורד ובית הספר לאמנות בסנט אלבנס. הוא עשה שירות לאומי כסמל חינוך בחיל החינוך של הצבא המלכותי והיה האחראי על חדר אמנות בקורנוול, ולאחר מכן הלך לקולג' המלכותי לאמנות. הוא נשאר שם כמורה זוטר במשך שנתיים לפני שהפך לאמן עצמאי.

הוא חי ועבד בגלוססטר קרסנט בקמדן טאון מאז 1956, וגם בסאפוק. יש לו ארבעה ילדים: בת מאשתו הראשונה רוזלינד דיז, סטודנטית עמיתה, ושתי בנות ובן מאשתו השנייה סוזן אוונס, בתו של הסופר ג'ורג' יוארט אוונס. בתו שלו ושל סוזן אמיליה, היא עיתונאית בגרדיאן, נשואה לג'ו ג'ונסון, אחיו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון.

עבודתו מיוצגת בטייט בריטניה, במוזיאון הבריטי, מוזיאון ויקטוריה ואלברט מוזיאון המלחמה האימפריאלית,[2] מוזיאון הדואר,[3] לונדון ומוזיאון פיצוויליאם.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבעי מים וציורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'נטלמן מצייר נופים, מבנים ואנשים, ומשתמש ברישום בעבודת העיצוב שלו. רבים מצבעי המים שלו נוצרו בלונדון ובסאפוק וברחבי בריטניה, במסעות ממושכים בצרפת, איטליה והודו, ובמהלך טיולים קצרים יותר בדרום קרוליינה, מזרח אפריקה, האוקיינוס השקט וברזיל. הוא ערך תערוכות רבות של עבודות אלה. סדרות של צבעי מים שהוזמנו כללו נופים עבור Shell, מספר תערוכות של אוקספורד עבור הוצאת אוניברסיטת אוקספורד. הרישומים וצבעי המים שלו שוחזרו על טקסטיל וטפטים, צלחות ארוחת ערב עבור Wedgwood ועל ספל בקובנט גארדן עבור דייוויד מלור. הרישומים האדריכליים שלו הופיעו ב-House & Garden, The Sunday Times, New York Magazine, צבעי המים האחרונים שלו שפורסמו נעשו כאיורים עבור הספר שכתב My Town: An Artist's Life in London, 2020.

דייוויד ג'נטלמן, איור בתחנת התחתית צ'רינג קרוס, לונדון

חריטות עץ וציור קיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חריטות העץ המוקדמות של ג'נטלמן היו עבור כריכות ספרים של הוצאת פינגווין, כרטיסי ברכה, רשימות יינות, מודעות לעיתונות וספרים - לוח השנה של משפחת רובינסון. הוא חרט סדרה של 32 עטיפות לסדרת New Penguin ,Shakespeare. חריטות העץ שלו מופיעות ברבים מהבולים שלו, ובציור קיר באורך 100 מטרים, עבודתו הציבורית הנראית ביותר. בשנת 1978, חברת "לונדון טרנספורט" הזמינה את ציורי הקיר לאורך הרציף ברכבת התחתית בתחנת צ'רינג קרוס. הציור מראה כיצד כוח העבודה מימי הביניים בנה את הצלב המקורי, מחציבת האבן ועד להצבתו. התמונות נחרטו בעץ כדמויות של סתתים ופסלים, שהוגדלו פי עשרים לגודל טבעי.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין 1982 ל-1997, דייוויד ג'נטלמן כתב ואייר שישה ספרי מסע: בריטניה, לונדון, קו החוף, פריז, הודו ואיטליה, לונדון היפהפייה, 2012, והעיר שלי: חיי אמן. בלונדון, 2020.[4]

ג'נטלמן אייר ספרים רבים שכתבו אנשים אחרים, כולל ציורים לספר הבישול Plats du Jour. ב-2009 הוא אייר את Ask the Fellows Who Cut the Hay מאת ג'ורג' יוארט אוונס. עבור מועדון המהדורות המוגבלת של ניו יורק הוא אייר את "משפחת רובינסון השווייצרית", השירים של קיטס, ספר הג'ונגל והבלדה על רובין הוד, וכמה ספרים לילדים.. עבור אגודת Folio, הוא הפיק איורים לשירים הנבחרים של אדוארד תומאס.[5] הוא עיצב כריכות לספרים בכריכה רכה: בהוצאת פינגווין, רומנים של E.M. Forster ותחריטי עץ של שייקספיר. ורבים אחרים, כולל צבעי מים, חריטה בעץ או עיצובים טיפוגרפיים ליצירות מדעיות וקלאסיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד ג'נטלמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Gentleman, David (William)". Who's Who 2017. Oxford University Press
  2. ^ Stop the War Coalition Poster Number 3 [No], Imperial War Museums (באנגלית)
  3. ^ A Revolution in British Stamp Design — The British Postal Museum and Archive, web.archive.org, ‏2009-08-14
  4. ^ David Gentleman: London, You're Beautiful – Fine Art Society Archived
  5. ^ Edward Thomas: Selected Poems | The Folio Society, www.foliosociety.com