רובין הוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובין הוד
Robin Hood
הופעה ראשונה המאה ה-13/ה-14
יוצרים מחבר לא ידוע עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מקצוע גנב, סייף, קשת, לוחם צדק
כלי נשק חץ וקשת, חרב
דת נצרות
אזרחות אנגלית
דמויות קשורות
אויבים השריף מנוטינגהאם, Sir Guy of Gisbourne עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
"רובין הוד" – ציור מעשה ידי ויליאם בלייק משנת 1783

רובין הודאנגלית: Robin Hood) הוא גיבור עממי אנגלי, פורע חוק. קשת וסייף מוכשר, אשר על פי הגרסאות בנות ימינו של סיפור עם זה, נהג לגנוב מהעשירים ולתת לעניים בעזרת חבורת פורעי חוק הידועים כ"אנשים העליזים". באופן מסורתי, מוצגים אנשי רובין הוד כלבושים בבגדים ירוקים. יש הסוברים כי מקור האגדה בפורעי חוק אמיתיים או בבלדות וסיפורים על פורעי חוק. רובין הוד הפך לדמות עממית פופולרית החל מתקופת ימי הביניים והמשיך בספרות המודרנית, סרטים וטלוויזיה. במקורות המוקדמים ביותר, רובין הוד הוא איכר חופשי, אבל לעיתים קרובות הוא מצויר כאציל שאיבד את אדמותיו באופן לא הוגן בגלל שריף חסר מצפון ונעשה פורע חוק.

סיפור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער טירת נוטינגהאם.

על פי העלילה המקובלת, גורש רובין הוד מאדמותיו על ידי השריף מנוטינגהאם הנבל. השריף פועל על פי הוראותיו של הנסיך ג'ון, שמלך באנגליה מ-1199 עד 1216, בעת שהותו של אחיו ריצ'רד לב הארי במסעות הצלב. ג'ון מנסה לחזק את כיסאו על ידי הריגתם של האצילים הסקסונים.

על פי הסיפור, רובין ברח ליער שרווד, שם הוא פוגש את האנשים המסתתרים ביער לאחר שגורשו מבתיהם בשל אי יכולתם לשלם את המסים שהטיל עליהם המלך ג'ון. רובין זוכה באמונם בשל כישוריו בירי בחץ וקשת, והופך למנהיג אנשי היער, הנוהגים לשדוד את העשירים החוצים את היער, ולהילחם בשריף המנסה להגן על העשירים ולתפוס את אנשי היער (השריף אכן מוזכר בבלדות המוקדמות, בהן הורג אותו רובין הוד וכורת את ראשו).

רובין נלחם גם בראשי הכנסייה הקתולית המושחתים וכן בצייד גאי איש גיסבורן, אשר רובין כורת את ראשו. על פי הבלדות רובין נותן את כספי המיסים שגובה השריף לעניים (דבר זה אינו מוזכר בבלדות המקוריות).

חבורתו של רובין כוללת את: הנזיר טאק, ויל סקרלט, מאץ' בן הטוחן וג'ון הקטן.

רובין מתאהב בעלמה מריאן, אשר מספרת לו על תוכניות הנסיך ג'ון להשאיר את המלך ריצ'רד לב הארי בשבי הכופרים, ורובין ואנשיו אוספים כסף להביא לשחרורו של המלך ריצ'רד ולשובו לאנגליה. על פי חלק מהגרסאות, מריאן היא קרובה של שני המלכים, לאחר שמריאן נתפסת על ידי השריף, רובין יוצא אל טירת שרווד על מנת לשחרר אותה ממנו. הגעתו של המלך ריצ'רד מסיימת את הקרב, ומביאה לנפילתו של השריף.

מיקומם של הסיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלון הגדול ביער שרווד, אשר על פי מסורות מקומיות, תחתיו התגורר רובין הוד.

על פי הגרסאות המודרנית של האגדה, הסיפור מתרחש ביער שרווד, במחוז נוטינגהאמשייר, באנגליה. הבלדות המקוריות מתארות את מקום ההתרחשות בבארנסדייל, אזור שנמצא בין פונטפרקט לבין דונצ'סטר במחוז יורקשייר (כ-75 ק"מ צפונית לשרווד). מיקום זה הולם את שמו של רובין – רובין מלוקסלי, שכן לוקסלי נמצאת בשפילד, אזור בו נמצא היער המלכותי פיק, יער שכונה "המזווה המלכותי", וכן ידוע שבאזור זה התגורר בשנת 1245 איש בשם רוברט איש לוקסלי. כיום מנסים אנשי יורקשייר להשיב את מיקומה של האגדה לאזורם, ושדה התעופה של דונצ'סטר נקרא כיום שדה התעופה רובין הוד דונצ'סטר שפילד. המחלוקת סביב מיקומה של האגדה הוא בעל חשיבות בשל המשמעות התיירותית הרבה שלו, והשפעתו על כלכלת האזורים. אחת האטרקציות העיקריות של מחוז נוטינגהאמשייר הוא האלון הגדול – עץ שעל פי המסורת המקומית התגורר תחתיו רובין הוד.

פרשנויות מודרניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסלו של רובין הוד בנוטינגהאם, אנגליה

סיפורי רובין הוד השתנו מתקופה לתקופה בהתאם לצרכים החברתיים של אותה תקופה – כך לדוגמה העלמה מריאן הפכה ממעין גבירה לוחמת ביצירות מראשית התקופה הוויקטוריאנית לדמות פסיבית וכנועה בתקופת מאבק הסופרז'יסטיות, ואחר–כך, עם עליית זרמים פמיניסטיים הפכה לדמות פעילה הרבה יותר.

רובין הוד עצמו, שהיה בסיפורים המקוריים "שודד למען בשר ציד" עם מעשי נדיבות לפרקים, אך ללא מיומנות יוצאת דופן בשימוש בחץ וקשת וללא גישה פוליטית מוגדרת, הפך למעין גיבור רב חסד, בעל קשת קטלנית המוביל קבוצה קטנה של מורדים במלחמת גרילה נגד הנסיך ג'ון, השריף מנוטינגהאם וסגנו המרושע גאי מגיסבורן לטובת המדוכאים והמלך ריצ'רד הראשון.

רובין הוד וחבורתו מככבים גם ברומן ההיסטורי של וולטר סקוט, אייבנהו, שם הם מעורבים במאבק של הסקסונים נגד האצילים/הכובשים הנורמנים.

בשנת 2010 הועלתה סברה כי רובין הוד היה למעשה מלווה בריבית ולא פילנתרופ כפי שנתפס עד אותה עת. הסברה הועלתה בספר "רובין הוד, הטמפלר הלא מוכר" (Robin Hood, The Unkown Templar) מאת ג'ון פול דייוויס (John Paul Davis). בספר גם הועלתה הסברה כי רובין הוד היה למעשה טמפלר אשר ברח מצרפת[1].

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עלילות רובין-הוד, עיבוד: רחמה טמקין-לאריש, הוצאת יבנה, 1941. 32 עמ'.
  • הנרי ג'ילברט, רובין הוד, תרגום: ישראל פישמן, יזרעאל, 1947. 135 עמ'.
  • רובין הוד, תרגום: אריה חשביה, לדורי, 1963. 125 עמ'.
  • הנרי ג'ילברט, רובין הוד, תרגום: רפי אוריאלי, מ. מזרחי, 1966. לא ממוספר.
  • אלכסנדר דיומא, רובין הוד, תרגום: יפה קרינקין, איור: בנונוטי, מסדה, 1969. 57 עמ'.
  • רוג'ר לנסלין גרין, הרפתקאותיו של רובין הוד, תרגום: גליה סימון, איור: לורנס ביל סמית, זמורה ביתן, 1985. 206 עמ'.
  • וולט דיסני, רובין הוד, תרגום: שולמית לפיד, הוצאת יבנה, 1986. 26 עמ'.
  • עלילות רובין הוד, עיבוד: יוסי בכר, איור: נחום גלבוע, ישרא תו (קרא ושמע), 1987. 29 עמ'.
  • הווארד פייל, הרפתקאות רובין הוד, תרגום: רפאל צ'צ'יק, איור: אבי כץ, כתר, 1989. 190 עמ' (מהדורה מחודשת: 2015, 205 עמ')
  • לואיס רד, רובין הוד, תרגום: בינה אופק, עופרים, 1998. 94 עמ'.
  • וולט דיסני, רובין הוד, תרגום: עילאי מלצר, ידיעות אחרונות, 1999. 96 עמ'.
  • רובין הוד, תרגום: רפי אוריאלי, איור: אריגוני, דני ספרים, 2002. 61 עמ'.

סרטים וסדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות גיבורי-העל רובין והחץ הירוק המופיעים בסדרות הקומיקס באטמן והחץ הירוק, בהתאמה, מבוססים על דמותו של רובין הוד.

עיבודים לבמה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]