דייוויד קפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד קפ
David Koepp
לידה 9 ביוני 1963 (בן 60)
פיווקי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס הוגו להצגה הדרמטית (1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד קֶפאנגלית: David Koepp; נולד ב-9 ביוני 1963) הוא במאי, מפיק ותסריטאי קולנוע אמריקאי, נחשב לאחד מגדולי תסריטאי הקולנוע האמריקאי. קפ נוהג לכתוב למגוון רחב של סוגות קולנועיות, אך בעיקר בסרטי הרפתקאות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפ נולד ביוני 1963 בפִּיווֹקִי, ויסקונסין, לאם רופאת משפחה ולאב בעל חברת שלטי חוצות. הוא למד בתיכון קייטי מוריין ובערבים ובסופי שבוע שימש כמלצר במסעדה. הוא נשוי למליסה ואב לארבעה ילדים.

הסרט הראשון שהפיק היה דירה מספר 0 משנת 1988, בו שימש גם כתסריטאי לצדו של הבמאי מרטין דונובן. לאחר שנתיים שימש כתסריטאי סרט הפעולה איש הלילה.

ב-1991 הפיק את חיילי צעצוע ובשנה שאחריה הפיק את הקומדיה המוות נאה לה של רוברט זמקיס. בשנה שלאחר מכן שימש כתסריטאי בסרט המדע הבדיוני של סטיבן ספילברג פארק היורה.

ב-1994 כתב את התסריט לסרט "The Shadow" המבוסס על דמותו של "הצל" ובכיכובם של אלק בולדווין וג'ון לו.

ב-1996 הפיק את "משימה בלתי אפשרית" של הבמאי בריאן דה פלמה. באותה שנה גם שימש לראשונה כבמאי בסרט "The Trigger Effect". שנה לאחר מכן חזר להפיק את סרט ההמשך השני של סרטי פארק היורה, "פארק היורה: העולם האבוד". בסרט זה הוא גם שימש כבמאי בפועל ובנוסף קיבל הופעת קמע של איש הנטרף בידי הטירנוזאורוס שהשתולל בסן דייגו.

ב-1999 שימש כבמאי ותסריטאי במותחן "Stir of Echoes".

בשנת 2002 היה התסריטאי של "ספיידרמן" ולאחר שנתיים ביים והפיק את סרט המתח "חלון סודי". בשנה שלאחר מכן הפיק את "מלחמת העולמות" של סטיבן ספילברג.

ב-2008 הפיק את "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" הסרט הרביעי של סרטי אינדיאנה ג'ונס, ושנה לאחר מכן - את "מלאכים ושדים".

בשנת 2014 הפיק את "ג'ק ראיין: גיוס הצללים" של קנת בראנה שגם משחק בסרט את הדמות ויקטור צ'רווין. לאחר שנתיים הפיק את "התופת" של רון הווארד. בשנה שלאחריה הפיק את סרט המתח "המומיה" של אלכס קורצמן.

בשנת 2020 כתב וביים את הסרט הפסיכולוגי "היית צריך לעזוב" בכיכובם של קווין בייקון ואמנדה סייפריד, אשר מבוסס על הספר באותו שם מאת הסופר הגרמני דניאל קלמן.

בשנת 2022 כתב והפיק את סרט המותחן של סטיבן סודרברג "קימי" בכיכובה של זואי קרביץ; הסרט עלה ישירות לשירות הסטרימינג של HBO Max.

בשנת 2024, עתיד לצאת הסרט "Cold Storage" אותו הפיק ואף כתב לו את התסריט. בנוסף, באותה שנה כתב את התסריט לסרטו של סטיבן סודרברג "Presence".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד קפ בוויקישיתוף